اعتبار گویندگان مذهبی در حال کمرنگ‌شدن است/مداحی نباید تبدیل به یک رذیلت شود


رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت می‌کنند و اعتبار گویندگان مذهبی در حال کمرنگ شدن است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محمد یزدی در آغاز درس خارج خود ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول اظهار کرد: الحمدالله در این دو ماه تعظیم شعائر به خوبی انجام شده، ولی نکته‌ای را که باید به اجمال عرض ‌کنم، درباره وضعیت مداحان کشور است که تقریبا میدان را از دست گویندگان گرفته‌اند و مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت می‌کنند و اعتبار گویندگان مذهبی که هدف اصلی‌شان تبیین اهداف حادثه کربلا و ابلاغ عبرت‌های آن است، متأسفانه در حال کمرنگ شدن است.

وی با تاکید بر فضیلت مداحی، افزود: مدح، در روایات ما آمده و برخی از مداحان مورد تشویق ائمه(ع) قرار گرفته‌اند، اما روش‌هایی که مداحان در پیش گرفته‌اند، به گونه‌ای است که آهسته آهسته از نت‌های موسیقی غربی استفاده می‌کنند. آنهایی که اهل فن هستند، در بعضی موارد می‌بینند که مداحی‌ها درست با آن نت‌ها تطبیق می‌کند. گاهی هم مضامینی پیش‌پاافتاده و محتوای غلط ارائه می‌شود و بیشتر صدای مداح و فراز و نشیب نت‌های موسیقی است که به آن توجه می‌شود.

یزدی با بیان این‌که «مداحی نباید تبدیل به یک رذیلت شود» گفت: این یک خطر است. مداحی یک فضیلت است، اما نباید تبدیل به یک رذیلت شود. من نمی‌خواهم بگویم که همه مداحان اینطور هستند، بعضی مداحان از مضامین صحیح، معتبر و مستند استفاده می‌کنند و رعایت جهات دیگر را می‌کنند و جلسات خوبی در جمع عزاداران برگزار می‌کنند که برای تعظیم شعائر مفید و موثر است.

وی ادامه داد: گویندگان در منبرها جلسات خوبی دارند، مخصوصا جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود، جلسات بسیار مؤثر و مفیدی بوده است. از نقاط مثبت‌ هم نباید گذشت. گویندگان و منبریان خیلی خوبی هم بوده‌اند و هستند و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را هم بازگو کرده‌اند، اما بعضی‌ها را نباید نادیده گرفت.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اظهار نگرانی‌ها درباره تلاش جریانات وابسته در جذب طلاب با شهریه‌های انگلیسی گفت: تکلیف ما مشخص است. هیچ‌وقت حق به‌خاطر کثرت باطل عقب نرفته است. همیشه حق در اقلیت بوده و کم بوده و از باطل نترسیده است. از اینکه آن طرف زیاد هستند و این طرف کم، نباید ترسید. حرف حق را باید زد. در حوزه هم حرف حق را باید زد و دنبال هم باید کرد و تکلیف هم مشخص است که پول انگلیسی را نباید گرفت. اگر برای شما ثابت است که انگلیسی است، نباید بگیرید.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نماهنگ مذهبی- مداحی