سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آرمان نوشت: اهمیت خبرگان پنجم


آرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

ثبت نام از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از امروز آغاز می‌شود و تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت. پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است هفتم اسفندماه همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود اما حضور چهره‌های جوان همچون آیت ا... سیدحسن خمینی در این انتخابات اهمیت آن را بیشتر کرده و انتخابات مجلس خبرگان پنجم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اهمیت خبرگان پنجم
تفاوت انتخابات مجلس خبرگان سال‌جاری با انتخابات‌های دوره‌های دیگر این نهاد قانونی را می‌توان در حضور چهره‌های جوان‌تر ملاحظه کرد. هفتم اسفندماه سال‌جاری پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری است که در تاریخ جمهوری اسلامی برگزار می‌شود. نخستین دوره این مجلس در آذرماه سال61 برگزار شد. به این ترتیب در این 33سال نسل جدیدی از طلاب فرصت داشتند درجه اجتهاد خود را کسب کنند. نمود این ویژگی را می‌توان در حضور یادگار امام(ره) برای انتخابات خبرگان سال‌جاری مشاهده کرد. حضور وی در صحنه انتخابات توانسته موجی بر پا کند که انتخابات پارلمان نیز تحت‌الشعاع انتخابات خبرگان قرار بگیرد. این درحالی است که در سال‌های گذشته برگزاری انتخابات مجلس خبرگان همیشه زیر سایه دیگر انتخابات‌ها قرار می‌گرفت.

انتخابات خبرگان گرم
حضور آیت‌ا... جوان به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خود سند اعتباری برای همه علاقه‌مندان به امام خمینی(ره) و بیت ایشان است. چنین است که پس از اعلام حضور وی در انتخابات آیت‌ا... محمد موسوی‌بجنوردی کاندیداتوری‌اش در مجلس خبرگان را اعلام کرد. آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی هم طی ماه‌های گذشته اعلام کاندیداتوری کرده بود. وی پیش‌تر درباره اهمیت دو انتخاباتی مجلس و مجلس خبرگان گفته است: «این دو انتخابات بسیار مهم و جزو مهم‌ترین انتخابات‌های ما هستند. هرکس تعهد اسلامی و ملی دارد، باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد. کسانی که خود را صالح می‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رأی دادن بیایند. من بنا دارم در خبرگان شرکت کنم. »

موافقان سیدحسن خمینی
حضور نوه امام در انتخابات شورای نگهبان موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. واکنش اول استقبال بسیاری از شخصیت‌ها از جمله گروه‌های اصلاح‌طلب از این اعلام حضور بوده است. هرچند بسیاری افراد معتقدند خبرگان رهبری نهادی فراجناحی است و سیدعلی خمینی اعلام کرده است برادرش به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد اما نیروهای اصلاح‌طلب سیدحسن خمینی را کاندیدای خود می‌دانند، همان‌گونه که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 حسن روحانی، خود را اصلاح‌طلب معرفی نکرد اما در نهایت کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان بود. البته اصولگرایانی هم از حضور سیدحسن خمینی حمایت کرده‌اند. آیت‌ا... مرتضی مقتدایی، عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: حضور نوه امام به عنوان کسی که وابسته به امام است و همیشه در مقام حمایت از نظام و جایگاه رهبری نظام بوده است قطعا منشأ خیر و برکت و اثر است. وی یادآور شد: یادم هست مرحوم پدرشان حجت‌الاسلام حاج احمد آقا در سخنرانی سالروز رحلت امام در حرم ایشان نسبت به رهبری مطالبی را تصریح کردند و از ایشان حمایت خود را بیان کردند. من بعد از آن سخنرانی به ایشان گفتم شما ثابت کردید که فرزند امام هستید زیرا امام رضوان‌ا... تعالی علیه در زمان حیات خود، حفظ نظام را از هر چیزی بالاتر می‌دانست و حتی از شما که عزیزان امام بودید برای آن ارزش بیشتری قائل بود و شما امروز تشخیص دادید حفظ نظام در گرو حمایت از رهبری نظام است و این مطالبی که شما گفتید برای حفظ نظام بود. آیت‌ا... مقتدایی گفت: سید حسن خمینی فرزند همان پدر است و حضور ایشان در خبرگان در مواقع خاص و حساس می‌تواند برای حفظ نظام و جایگاه رهبری تاثیر بالایی داشته باشد. حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی نیز می‌گوید: بنده از حضور سیدحسن خمینی در انتخابات خوشحال و خرسند هستم. وی افزود: طبق روایات، معروف است کسی که سنش از 40 عبور می‌کند، به پختگی خاصی می‌رسد. لذا براساس شناختی که از گذشته و حال دارم، حضور ایشان و افرادی که زمزمه ورودشان در انتخابات خبرگان وجود دارد، را مایه خوشبختی و نشان‌دهنده رشد کشور می‌دانم. حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی اضافه کرد: سیدحسن آقا فردی عالم، دانشمند، باهوش و اگاه به گذشته و حال است. وی افزود: در حوزه مسائل سیاسی، انسان باید از گذشته اطلاع داشته باشد. کسی که در بیت امام رشد و نمو فکری و روحی پیدا کرده، کاملا از گذشته آگاه است و این مایه خوشبختی است. این استاد اخلاق تصریح کرد: در کنار آگاهی از مسائل مختلف، تدریس دروس سطح عالی حوزه توسط یادگار امام نشان‌دهنده رشد و نمو ایشان در حوزه و آشنایی کامل ایشان به علوم حوزی و علمی است. وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که نوه نسبت به پدر آشنایی بیشتری به اسرار پدر بزرگ دارد، چون بین این نسل‌ها، یک واسطه خورده و رشد به وجود آمده است. حجت‌الاسلام طباطبایی افزود: مطمئنم اگر امام خمینی(ره) زنده بودند، به ایشان می‌فرمودند که در انتخابات حضور پیدا کند و مخالفتی با حضور ایشان نمی‌کرد.

موضع دلواپسان
واکنش دیگر به حضور سیدحسن خمینی واکنش دلواپسان است. آنها که چند سال پیش هنگام سخنرانی سیدحسن خمینی در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی شعار می‌دادند این‌بار نیز دنبال نادیده انگاشتن یادگار امام بودند. البته از سوی برخی چهره‌های دلواپسان موضع‌گیری‌هایی نیز گرفته می‌شد تا یادگار امام را از مسیر خود که مورد رضایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روهاست جدا کند و در صورت امکان وی را به سوی جناح آنان بکشاند. نامه‌ای که از سوی حمید رسایی به سیدحسن خمینی نوشته شده است به خوبی گواه بر این مدعاست. علت این امر را شاید بتوان دوباره در انتخابات سال 92 و شکست دلواپسان از نیروهای اعتدالی و اصلاح‌طلب دانست. آنها در انتخابات چهار میلیون رای داشتند این در حالی بود که همچون سال 88 برای خود آرای 24 میلیونی قائل بودند. حال معتقدند با پیروزی اصلاح‌طلبان آنان به دنبال فتح سنگر به سنگر هستند و از همین رو حداقل تلاش می‌کنند مسیر یادگار (ره) را از اصلاح‌طلبان جدا کنند. اگر انتخابات مجلس چهارم خبرگان برای اصلاح‌طلبان از حیث نگه داشتن یک پایگاه سیاسی اهمیت داشت، انتخابات مجلس پنجم خبرگان برای اصولگرایان شاید از این باب حائز اهمیت باشد که اصولگرایان در تلاشند تا سنگرهای سیاسی باقیمانده خود را حفظ و به رقبا واگذار نکنند. البته در این میان اصولگرایانی نیز وجود دارند که هیچ یک از دو موضع را اتخاذ نکردند و معتقدند باید صبر کرد چرا که هنوز شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را اعلام نکرده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
کنفرانس تاریخ پنجم توسّط دانش آموز: آرمان چهره