برگي از تاريخ/ مظفرالدين شاه و شکار در فرانسه


  X     

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.08.11 - 09:37

برگي از تاريخ/ مظفرالدين شاه و شکار در فرانسه

فراديد/ مظفرالدين شاه قاجار که پس از ترور پدرش بر تخت سلطنت تکيه زد همانند او به سفر فرنگ علاقمند بود و تا پايان عمرش سه بار به سفر اروپا رفت؛ تورهايي که براي ملت ايران کم هزينه نبود و معمولا با گرفتن وام از کشور روسيه و انگلستان در ازاي اعطاي امتيازات مختلف هزينه‌هايش تامين مي‌شد.
او در سال 1279 شمسي اولين سفر خود به اروپا را آغاز کرد و از آنجا که نتوانسته بود به ديدن پادشاه بريتانيا برود سه سال بعد بار ديگر عازم اروپا شد. او در سال 1282 پس از دريافت وامي به مبلغ ده ميليون روبل از روسيه و اعطاي امتيازاتي به اين کشور در شمال ايران عازم اروپا شد.
دومين سفر مظفرالدين شاه به اروپا شش ماه به طول کشيد و وي در اين مدت از اتريش، آلمان، بلژيک، ايتاليا و فرانسه بازديد کرد و نهايتا وارد انگلستان شد.
از عکس‌ها و کارت پستال هايي که از سفر شاه قاجار به اروپا برجامانده چنين بر مي‌آيد که وي درجريان سفر به فرانسه از سرگرمي هميشگي شاهان قاجار يعني شکار غافل نبوده است؛ شاهان قاجار اصرار داشتند توانايي و شجاعت خود را با شکار حيوانات به زيردستان نشان دهند. در جريان سفر به فرنگ نيز مظفرالدين شاه احتمالا براي اينکه در مقابل اروپايي ها خودي نشان دهد در "لورن" جايي در شمال شرقي فرانسه همراه با هيات فرانسوي و ايراني دست به اسلحه مي‌برد تا کبوتر شکار کند.
صحنه شکار وي همان موقع توسط عکاسي که براي ما نامعلوم است عکاسي شده و کارت پستال آن چاپ مي‌شود. فرانسه که يکي از پيشگامان چاپ کارت پستال به شمار مي‌رود به افتخار سفر شاه قاجار به اين کشور صحنه شکار او را بر روي کارت پستال چاپ مي‌کند. اما نکته جالب اين عکس فردي است که در کنار مظفرالدين شاه او هم مشغول شکار است. اين فرد احتمالا قرار بوده در صورت موفق نشدن شاه پرنده را شکارکند تا همه چيز مطابق برنامه باشد. آن زمان در کنار چاپ عکس شکار شاه ايران بر روي کارت پستال، عکسي از شاه پشت پنجره هتل محل اقامتش در لورن و عکس يادگاري با مقامات فرانسوي و هيات ايراني نيز روي کارت پستال منتشر شد. چهار کارت پستال ديده نشده از سفر شاه قاجار به فرانسه را در زير مي بينيد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
شکار مرغابی فرانسه