علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آنچه راجع به سی‌تی اسکن نمی‌دانید


آنچه راجع به سی‌تی اسکن نمی‌دانیدباشگاه خبرنگاران/ با وجود اینکه انجام سی‌تی اسکن در ده سال گذشته چندین برابر شده است اما ممکن است این روش دقیق‌ترین ابزار برای تشخیص بیماری‌ها از جمله تروما و صدمات نباشد.

بنابر گزارشی که در مجله پژوهشی «تحقیقات جراحی» منتشر شد نشان داد که اخیرا بیشتر بیمارانی که به علت صدمات و تروما به پزشک مراجعه می‌کنند معمولا برای تشخیص مشکل و درمان آن‌ها سی‌تی اسکن انجام می‌دهند. با وجود این که اشعه X یکی از رایج‌ترین روش‌های عکس‌برداری است اما سی‌تی اسکن که ترکیبی از فناوری اشعه X با فناوری رایانه است در سال‌های اخیر بسیار متداول شده است.

روش سی‌تی اسکن از سال 2005 تا 2013 به حدی متداول شد که از 3.5 تا 7.2 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، سی‌تی اسکن بیشتر از ابزارهای دیگر آسیب‌های وارد شده به سر و ستون فقرات را تشخیص می‌دهد. در واقع، سی‌تی اسکن اطلاعات بیشتری نسبت به اشعه X در اختیار پزشکان می‌گذارد به خصوص اگر نقاط آسیب و بررسی بافت‌های نرم و اندام‌های داخلی باشد.

سی‌تی اسکن‌های ابتدایی و قبلی معمولا تصاویر را در سایه‌هایی از رنگ خاکستری نشان می‌داد اما سی‌تی اسکن‌های جدیدتر پیشرفته‌تر از مدل‌های قبلی بود. علی رغم فواید بسیار سی‌تی اسکن همچنان اطلاعات و شواهدی وجود دارد که به این نکته اشاره می‌کند که سی‌تی اسکن بیشتر برای بیمارانی مفید است که صدمه‌ای کوچک دیده‌اند و تنها برخی از مدل‌های سی‌تی اسکن می‌تواند از خود اشعه‌های کمی منتشر کند که مضر نباشد.

علاوه بر این، باید اثرات مثیت و تشخیصی سی‌تی اسکن از خطر قرار گرفتن در معرض اشعه‌ها بیشتر باشد تا این روش توصیه شود. اگر افراد از خطرات احتمالی انجام سی‌تی اسکن آگاه شوند شاید قبل از تصمیم به انجام آن بیشتر دقت و احتیاط کنند و بیشتر راجع به آن اطلاعات کسب کنند.




منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
اسکن سه بعدی از داخل یک مومیایی با دستگاه پزشکی سی تی اسکن