بسته‌بندی، یک ضرورت تولیدی، ترویجی و تجاری


اولین کنفرانس بین‌المللی بسته‌بندی، صنایع‌دستی و توسعه پایدار با حضور اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان این حوزه صبح امروز (شنبه 28 آذر) کار خود را در دانشگاه الزهراء (س) آغاز کرد.

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در آیین افتتاحیه این همایش بین‌المللی گفت: موضوع بسته‌بندی به قدمت خودِ کالا، نگهداری و جابجایی آن است. در واقع بسته‌بندی یک عنصر تزئینی و تشریفاتی نیست و بلکه یک ضرورت تولیدی، ترویجی و تجاری است.

وی در ادامه افزود: برخی از فرهنگ‌ها و شرکت‌ها یا کارگاه‌ها توجه زیادی به بسته‌بندی دارند و متاسفانه برخی هم به آن کم توجه هستند. بی‌تردید یکی از عناصر مهم زنجیره تولید تا مصرف همین بسته‌بندی است که در برندسازی، زیبایی‌شناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری‌سازی آن نقشی مهم و کلیدی دارد.

این استاد دانشگاه درباره کم‌توجهی به بسته‌بندی در برخی جوامع نیز بیان کرد: برخی از جوامع فرهنگ پیرامتنی ندارند یا در این زمینه فرهنگ‌شان ضعیف است. به همین دلیل توجه آنها به پیرامتن‌ها یعنی به آستانه‌ها و به تبلیغات متن کم است و آنها هنوز متوجه نقش تعیین‌کننده پیرامتن‌های مثل بسته‌بندی نشده‌اند.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به وضعیت بسته‌بندی صنایع‌دستی در ایران گفت: وضعیت بسته‌بندی صنایع‌دستی مطلوب نیست و همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف صنایع‌دستی به حساب می‌آید. البته شرایط امروز نسبت به گذشته بهبود یافته، اما همچان کارهای زیادی در این عرصه لازم است که باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: بسته‌بندی صنایع‌دستی به عنوان صنایع سبز باید سبز باشد و اگر بخواهد با صنایع پلاستیکی و غیرزیست محیطی بسته‌بندی شود، کسی خریداری نمی‌کند و بهتر است برای بسته‌بندی از خود صنایع‌دستی استفاده شود؛ مثلا از قلم‌کاری استفاده شود.

نامورمطلق با اشاره به مشکلات بسته‌بندی صنایع‌دستی بیان کرد: مشکلات صنایع‌دستی در حوزه صنایع‌دستی برخی عمومی هستند و برخی دیگر خاص. از جمله مشکلات خاص این حوزه می‌توان به تنوع فراوان محصولات، نبود فرهنگ متناسب و نشناختن ضرورت‌ها و نیز نبود مطالعات و پژوهش‌های تخصصی در این حوزه یاد کرد.

اولین کنفرانس بین‌المللی بسته‌بندی، صنایع‌دستی و توسعه پایدار روز شنبه - 28 آذرماه - در دانشگاه الزهرا (س) با حضور پژوهشگران و محققین و جمعی از دانشجویان آغاز به کار کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بسته تولیدی سپیدار