ترین ها/ شگفت‌انگیزترین قبرستان‌های جهان


ترین ها/ شگفت‌انگیزترین قبرستان‌های جهانجام نیوز/ «بنجامین فرانکلین» یکی از بنیان‌گذاران جامعه جدید ایالات متحده امریکا در نامه‌ای به یکی از دوستان خود نوشته بود: « در دنیا از هیچ چیز جز مرگ نمی‌توان به قطعیت سخن گفت»؛ حقیقتی که مراسم سوگواری، کفن و دفن و قبرستان‌ها را با خود همراه دارد؛ مراسمی که قدمت آن به اندازه تمدن بشر است و در مناطق مختلف، آیین‌های گوناگونی دارد.
در بسیاری از مذاهب و فرهنگ‌ها، قبرستان‌ها جایی برای سوگواری، تدفین و یادبود هستند اما در این میان قبرستان‌های تاریخی و غیرعادی نیز دیده می‌شوند که به عنوان جاذبه گردشگری به آن‌ها نگریسته می‌شود و هرسال جمعیت قابل ملاحظه‌ای از گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند.
گردشگری قبرستان یا همان بخش تاریک صنعت گردشگری، پدیده‌ای در حال رشد و جهانی است که امروزه جایگاه ویژه‌ای را در میان دیگر جاذبه‌های تفریحی و دیدنی صنعت توریسم به خود اختصاص داده است. آنچه در ادامه خواهید خواند مجموعه‌ای از چند قبرستان غیرعادی جهان است که گردشگران زیادی از آن‌ها دیدن می‌کنند.

نخستین قبرستان حیوانات خانگی در جهان:
«قبرستان سگ‌ها»، محلی برای دفن سگ‌ها و دیگر حیوانات خانگی در منطقه «آسنیر سور سن» فرانسه است که به نخستین قبرستان عمومی حیوانات خانگی جهان شهرت پیدا کرده است. این قبرستان در سال 1899 افتتاح شد و علت اصلی آن نیز قانونی بود که انداختن حیوانات مرده را در میان زباله‌ها یا رود سن منع کرده بود. این قبرستان که امروزه به یکی از جاذبه‌های توریستی پاریس تبدیل شده، محل دفن حیوانات زیادی است که یکی از آن‌ها ستاره بسیاری از فیلم‌های هالیوودی بوده است.

بزرگراه جهنمی:
این قبرستان که در ایالت کانزاس آمریکا قرار دارد، یکی از ترسناک‌ترین قبرستان‌های جهان شناخته می‌شود. حتی برخی این قبرستان را یکی از 7 دروازه ورود به جهنم نامیده‌اند. این قبرستان در اساطیر و داستان‌های مربوط به ارواح، جادوگران و نیروهای ماوراء طبیعی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. آوازه «بزرگراه جهنمی» تا جایی پیش رفت که «پاپ ژان پل دوم» در سفر خود به کلورادو در سال 1995 میلادی، مانع عبور هواپیمای حامل خود از روی این قبرستان شد و آن‌ را «زمین نامقدس» نامید.

کلیسای مردگان:
قبرستان «کلیسای مردگان» که در منطقه «اوربانیا»ی ایتالیا قرار دارد، در سال 1833 ساخته شده است. شهرت این قبرستان به دلیل وجود مومیایی‌هایی است که به روشی عجیب و به صورت طبیعی مومیایی شده‌اند. کارشناسان معتقدند این فرایند به دلیل تزریق ملات مخصوصی است که در بدن اجساد جذب می‌شده و آن‌ها را کاملا خشک می‌کرده است.

قبرستان مافیا:
شهر « یکاترینبورگ» روسیه در دهه 90 میلادی، پایتخت جرم و جنایت در این کشور به شمار می‌رفت. این شهر محل زندگی بسیاری از مافیاهای روسیه بود و قبرستان آن نیز آخرین منزل برای بسیاری از این اشرار محسوب می‌شد. مقبره‌های بسیار گران، سنگ مرمرهای مشکی، سنگ‌های گران‌بها و تصاویر لیزری از چهره متوفیان بر روی سنگ‌های گرانیت بزرگ، چیزهایی عادی در این قبرستان به شمار می‌‌آیند. از موضوعات جالب در مورد این قبرها این است که مهارت و حرفه هر یک از گنگسترها در کنار نام او حک شده است.

نخستین مقبره زیر آب جهان:
صخره‌ دریایی آتلانتیس که به صخره یادبود نپتون شهرت دارد و بزرگ‌ترین صخره مصنوعی جهان نیز محسوب می‌شود، نخستین قبرستان زیر آب جهان برای اجساد سوزانده شده است. این مقبره که در سال 2007 در سواحل میامی افتتاح شد، آخرین استراحتگاه افرادی است که علاقه بسیاری به دریا دارند.


قبرستان شاد:
قبرستان‌ها را مکان‌هایی غم‌زده و پر از ماتم می‌نامند، اما «قبرستان شاد» در شمال رومانی ــ که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده ــ از جمله قبرستان‌هایی است که روحیه بازدیدکنندگان خود را شاد می‌کند. سنگ قبرهایی با طرح‌ها و نوشته‌های غیرمعمول که با رنگ‌های سرخ، زرد، سبز و آبی نقاشی شده‌اند عامل تفریح بازدیدکنندگان این قبرستان به شمار می‌آیند. سنگ قبرها به شکل صلیب با تنه درخت بلوط ساخته شده‌اند و نوشته‌های روی آن‌ها توصیفی از زندگی یا شرایط مرگ متوفیان است.
این قبرستان منحصر به فرد از جاذبه‌های مهم گردشگری رومانی به شمار می‌آید و مبدع آن یک هنرمند رومانیایی است که برای اولین بار در سال 1935 نوشته‌ها و شکل‌هایی از این دست را روی صلیب‌های چوبی حک کرد.

پلی به بهشت:
قبرستان «پلی به بهشت» در پارک فرهنگی و طبیعی «اکسکارت» مکزیک، از قبرستان‌های غیرعادی این کشور است که ساختار آن بر مبنای تقویم گریگوری تعیین شده است. این قبرستان روی تپه‌ای قرار دارد که از 7 طبقه به نشانه 7 روز هفته برخوردار است و 365 مقبره رنگارنگ نیز به نشانه روزهای سال در اطراف آن قرار گرفته‌اند. ورودی اصلی این قبرستان نیز 52 پله دارد که نشان‌دهنده هفته‌های سال است.
طراحی و مواد به کار رفته در قبرها کاملا با هم فرق دارد، به‌طوری که یکی از مقبره‌ها شبیه یک کلیسای مشهور است و مقبره‌ای دیگر شبیه به یک تخت خواب با متکاهای آن طراحی شده است.

تابوت‌های معلق و اسرارآمیز چین:
تابوت‌ معلق شیوه‌ای سنتی در تدفین است که تنها در منطقه آسیا یافت می‌شود و نمونه‌های آن ‌را می‌توان در کشورهایی همچون چین، اندونزی و فیلیپین مشاهده کرد.
در برخی موارد این تابوت‌ها روی اهرم‌هایی چوبی سوار شده‌اند و در بعضی از جاها در برآمدگی صخره‌ها قرار گرفته‌اند و در قبرستان‌های دیگر نیز می‌توان این تابوت‌ها را در داخل غارها دید. تابوت‌های معلق منطقه گانگژیان استان سیچوان، تابوت‌های معلق کوهستان ببر اژدها و منطقه کوهستان وویو در چین از مشهورترین تابوت‌های معلق جهان محسوب می‌شوند که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از 3هزار و 750 سال می‌رسد.

قبرستان‌های جیزا و دره پادشاهان:
دشت جیزا در مصر که آثار متعددی همچون اهرام بزرگ و اسرارآمیز، ابوالهول و هزاران مقبره را در خود جای داده است و بیش از سایر مناطق مصر گردشگران، باستان‌شناسان، مورخان، دانشمندان و ریاضی‌دانان را به سوی خود می‌کشاند، عجیب‌ترین قبرستان جهان نامیده می‌شود.
هرم بزرگ که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هرم به شمار می‌آید، یکی از 7 عجایب باستانی جهان است که مومیایی فرعون خوفو در آن قرار دارد و بیش از 2 میلیون سنگ در مدت 20 سال بنای آن را کامل کرده‌اند.
دره پادشاهان حاوی بیش از 60 مقبره و 120 اتاق است‌؛ جایی که مهم‌ترین مکان تدفین برای بزرگان دربار پادشاهی جدید مصر بود و هنوز هم می‌توان زیبایی‌ مقبره‌های فراعنه مصر را در آن مشاهده کرد.


منبع: جام نیوز


ویدیو مرتبط :
شگفت انگیزترین ساعت های جهان