بعد از حوادث سوختگی چه کنیم؟


رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به چهارشنبه آخر سال و حوادث سوختگی ناشی از انفجار و آتش سوزی‎ها گفت: بعد از وقوع حادثه، همراهان بیمار با خونسردی از وی مراقبت کنند و 15 تا 20 دقیقه موضع سوختگی را با آب خنک بشورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، روزبه رجائی غفوری در جمع خبرنگاران، با اعلام این مطلب اظهار کرد: به هبچ وجه از موادی مانند خمیر دندان و حتی پماد سوختگی استفاده نکنید، اگر گاز استریل در منزل باشد، آن را به صورت خشک در ناحیه سوختگی قرار داده و برای سوختگی از ناحیه چشم به بیمارستان نیکوکاری و در سایر موارد سوختگی به بیمارستان سینای تبریز مراجعه کنید.

وی عنوان کرد: از نظارت بر نحوه حمل بیمار گرفته تا استاندارد ماشین و تجهیزات و هزینه‌های دریافتی از مردم در آمبولانس‌های بخش خصوصی بر عهده ماست.

رجائی غفوری ادامه داد: در بخش خصوصی مشکلاتی وجود دارد، ولی هم اکنون به دلیل کمبود ناوگان آمبولانسی مجبور هستیم با برخی کاستی‌های آمبولانس‌های این بخش مدارا بکنیم.

وی با بیان اینکه 110 دستگاه آمبولانس خریداری شده افزود: 55 دستگاه تحویل گرفته شده که از بین آن‌ها 10 دستگاه تا عید نوروز در بین پایگاه‌های جلفا، مرند، خداآفرین و غیره توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تکمیل پروسه پلاک گذاری تا شش ماه آینده دستگاه‌های خریداری شده وارد چرخه خدمت رسانی می شوند.

رجائی ادامه داد: در طول یک سال گذشته دو مورد تصادف خودروهای اورژانس روی داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تکنسین‌های اورژانش 115 استان در 11 ماه سال 94 به بیش از 63 هزار و 896 ماموریت اعزام شدند، گفت: بیش از 75 درصد این ماموریت‌ها، غیر تصادفی بود.

وی اضافه کرد: از مجموع ماموریت‌های غیر تصادفی 26 هزار و 896 مورد منجر به انتقال مصدوم به بیمارستان و دو هزار و 299 مورد نیز با وجود انجام اقدامات احیایی منجر به فوت شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی یادآور شد: عمده ماموریت‎های غیر تصادفی مرکز، ماموریت‌های قلبی و تنفسی است، به طوری که در 11 ماهه گذشته بیش از چهار هزار 352 مورد بیمار قلبی و یک هزار و 973 بیمار تنفسی مورد از خدمات اورژانس بهره گرفته‌اند.

وی با اشاره به آمار مسمومیت های منجر به اعزام اکیپ اورژانس گفت: در 9 ماهه گذشته بیش از یک هزار و 973 مورد مسمومیت غیر از مونواکسیدکربن در سامانه ثبت شده که از این تعداد یک هزار 250 مورد در تبریز و 723 مورد در شهرستان‌ها روی داده است.

وی همچنین افزود: در این مدت 17 نفر از مسومیت ناشی از مونوکسیدکربن جان باخته‌اند و خوشبختانه آمار نجات‎یافتگان ناشی از مونوکسیدکربن در مقایسه با سال‎های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫آفتاب سوختگی‬‎