ایران و فرانسه برای کاهش آلودگی هوا همکاری می کنند


رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد با مبادله سند تفاهم نامه همکاری زیست محیطی میان تهران و پاریس در جریان سفر رییس جمهور به فرانسه تلاش های عملیاتی و ملموس برای همکاری های دوجانبه در زمینه آلودگی هوا، مقابله با پدیده گرمایش جهانی و تقلیل انتشار گازهای گلخانه ای آغاز می شود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام) ، معصومه ابتکار امروز این مطلب را در پاریس و در دیدار با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد.

قرار است در جریان سفر ابتکار به پاریس تفاهم نامه همکاری زیست محیطی بین دو کشور ایران و فرانسه در حضور روسای جمهور دو کشور امضاء شود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته بنا به دعوت همتای فرانسوی خود وارد پاریس شد و امروز مورد استقبال رسمی قرار گرفت. 

ابتکار افزود: با استفاده از تجربه گذشته همکاری بین ایران و فرانسه در زمینه آلودگی هوا که حدود یک دهه پیش برای شهر شیراز با طراحی شبکه سنجش و پایش کیفیت هوا و توسعه مدل ریاضی شبیه سازی پخش و پراکنش غلظت انواع آلاینده ها صورت گرفت، ضروری به نظر می رسد ایجاد نوعی همکاری که علاوه بر مخاطب قرار دادن مباحث آلودگی هوا در مقیاس شهری و محلی، زمینه ساز اقدامات عملی در مقابله با گرمایش جهانی و اجرای توافق نامه پاریس باشد، صورت گیرد. 

معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: توافقنامه پاریس در قالب برنامه مشارکت ملی داوطلبانه ایران به تصویب هیات وزیران رسیده و در پیش نویس سند برنامه ششم توسعه کشور نیز به نحوی گنجانده شده که متضمن گام های مهمی در این زمینه باشد.

 چرا که ایران براساس محتاطانه ترین برآوردها بین نه دهم تا یک و نیم درجه سلسیوس افزایش دما را نسبت به صد و پنجاه سال گذشته داشته و با توجه به تغییر الگوهای بارشی و تهدید منابع آب شرب باید اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد. 

توافق پاریس در دسامبر 2015 برای نیل به مقابله با پدیده گرمایش جهانی صورت گرفت.

هدف از توافق پاریس جلب حمایت تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه در دستیابی به اهدافی جامع و قابل قبول همه کشورها در زمینه تغییرات آب و هوایی و مقابله با افزایش دمای زمین و انتشار گازهای گلخانه ای است.

به گفته ابتکار آماده سازی بخش کشاورزی و جنگل برای سازگاری با افزایش میانگین دما، تالاب ها و حفاظت اکوسیستم های زنده و مدیریت بر پسماندهای الکترونیک در چارچوب کنوانسیون بازل که مرکز منطقه ای آن در ایران فعال است ، منافع این همکاری به تمام کشورهای هم مرز ایران به ویژه کشورهای عضو اکو تعمیم یابد. 

فابیوس وزیر خارجه فرانسه و رئیس نشست متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی (COP21) نیز ضمن قدردانی مجدد از نقش موثر ایران در ارایه مشورت ها به ریاست نشست مزبور در فرآیند شکل گیری مذاکرات و اقداماتی که نمایندگان ایران برای به ثمر نشستن ابعاد گسترده توافق پاریس انجام داد، بر مبادله تجربه و سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی های جایگزین خورشیدی و بادی در ایران اعلام آمادگی کرد. 

وی با اشاره به شرایط مساعد ایران برای بهره وری از نیروگاه های خورشیدی و بادی تاکید کرد: زمینه های بسیار مساعدی برای همکاری های فنی و سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی برای تولید و احداث این نیروگاه ها وجود دارد. 

این مقام فرانسوی همچنین همکاری در زمینه کاهش آلودگی هوا با ارتقای استانداردهای گازهای خروجی به یورو 5 و یورو 6 را مورد تاکید قرار داد. 

در این دیدار دو طرف ضمن مرور موفقیت های به دست آمده از توافق پاریس در دسامبر 2015 برای نیل به مقابله با پدیده گرمایش جهانی که ایران از آن آسیب های فراوانی متحمل شده است ، این موضوع را در ابعاد گسترده اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، بهداشتی و همچنین انرژی مورد بررسی قرار دادند. 


ویدیو مرتبط :
چگونه آلودگی هوا را کاهش دهیم؟