فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



انتشار گاه شمار نهضت جنگل از سوی حوزه هنری گیلان


علی کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کتاب های گاه شمار نهضت جنگل(1300-1294) با کوشش دکتر هومن یوسفدهی و نمایندگان گیلان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی نوشته محمدتقی پوراحمد جکتاجی و دکتر هومن یوسفدهی است که به همت حوزه هنری گیلان توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است.
وی افزود: کتاب گاه شمار نهضت جنگل، گاه شمار رویدادهایی است که مقارن با نهضت جنگل در گیلان، ایران و جهان به وقوع پیوسته و به زعم گردآورنده، بر کم وکیف اقدامات موافقان و مخالفان این نهضت و روند حوادث تاریخی آن دوران موثر بوده است.
وی اظهار کرد: کتاب گاه شمار نهضت جنگل نخستین کتابی است که رخدادهای این نهضت را به صورت پشت سر هم و با تاریخ دقیق و عکس تا آن جا که از پژوهش های میدانی و منابع مختلف به دست آمده در اختیار مخاطب قرار می دهد.
آیین رونمایی از کتاب های گاه شمار نهضت جنگل و نمایندگان گیلان از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی فردا (سه شنبه) در سالن پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان واقع در رشت - میدان انتظام - سلیمانداراب جنب آرامگاه میرزا کوچک جنگلی با حضور پژوهشگران و اهالی فرهنگ و هنر برگزار می شود که ورود برای علاقه مندان آزاد اعلام شده است.
میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال 1298 هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. وی پس چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر شد و جان خود را از دست داد.
با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذر 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.
جسد کوچک خان در گیلوان با مراقبت احترام آمیز آقا سید نصرالله گیلوانی به خاک سپرده شد اما اندکی بعد جسد کوچک خان به دست افراد سالار شجاع برادر سردار مقتدر طالشی افتاد.
یکی از آنان سر او را جدا کرد و به نشانه پایان روزگارش، به تهران منتقل و به سردار سپه ارائه کرد، در نهایت سرش در گورستان حسن آباد تهران در نقطه نامعلومی دفن شد که بعداً از جانب یاران جنگلی محل دفن شناسایی شد و چند سال پس از این واقعه که گورستان حسن آباد شبانه زیر و رو می شد تا مؤسسات آتش نشانی در آنجا مستقر شود، سر کوچک خان به وسیله آزادیخواهان که در لباس کارگران شب درآمده بودند، ربوده شد و به وسیله میرزا خان سیگارودی به رشت انتقال یافت و در اختیار کربلایی کاس آقا (حسام) معروف به خیاط که از وفاداران به آزادی بود، قرار گرفت و در جلسه ای شبانه مورد شناسایی و تأیید یاران جنگلی حاضر قرار گرفت و سپس در ایوان مرقد سلیمانداراب به امانت سپرده شد.
در سال 1321 خورشیدی جسد کوچک خان نیز بنا به وصیتی که کرده بود، پس از تحصیل فتوا از مجتهدان زمان از گیلوان به رشت انتقال یافت و بر زیر تپه ای مقابل بقعه سلیمانداراب رشت به خاک سپرده شد.ک/3
1881/ 6158

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دارابکلا - مزار سرداردلاور نهضت جنگل میرزا - قسمت 1/5