جزییات برنامه‌های ویژه وزارت بهداشت برای سلامت دهان


رییس شورای سلامت دهان وزارت بهداشت برنامه‌های این وزارتخانه برای ارائه خدمات سطح 3 دندان توسط پزشکان متخصص و عمومی و همچنین توجه ویژه به این حوزه علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعید عسگری در مراسم سالگرد طرح تحول سلامت دهان و دندان درخصوص آخرین اقدامات شورای سلامت دهان گفت: اصلاح تشکیلات و ساختار مورد نیاز برای سلامت دهان اولین گام این شورا در این حوزه بود. در عملکرد سیستم سلامت تولیت و تامین مالی آن موضوع مهمی است. آنچه که در طرح تحول طی دو سال گذشته رخ داد، مستند به وجود اعتبار ویژه تعیین شده در بودجه وزارت بهداشت نبود و هر اتفاقی به برکت وجود وزیر بهداشت و معاونت‌های این وزارتخانه رخ داد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای تخصیص متناسب بودجه از سوی مجلس با توجه به حجم بازار مالی دندانپزشکی افزود: در بحث تولیت دهان، با تشکیل شورای سلامت دهان توسط وزیر بهداشت، مهم‌ترین و عالی‌ترین شورا زیرنظر مستقیم ایشان و با حضور افراد خبره فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین ستاد کشوری طرح تحول سلامت دهان شروع به کار کرد که نشان‌دهنده حساسیت ویژه این موضوع است.

رییس شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، تشکیل اداره سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت و اداره دندانپزشکی معاونت درمان را اقدامی موثر در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته برنامه ارتقای سلامت دانش‌آموزان با امضای موافقت‌نامه‌ای با همکاری آموزش و پرورش به اجرا درآمد که تاکید آن DMS دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه بود. امیدواریم بتوانیم DMS دانش‌آموزان 12 ساله را در یک شاخص معین از عدد 2 به یک برسانیم.

عسگری تصریح کرد: شورای سلامت دهان با هدایت وزیر بهداشت برنامه‌ریزی خوبی داشت و در مقطع آغازین طرح، بودجه آن از منابع مختلفی تخصیص داده شد. آموزش و پرورش نیز همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشت. استفاده از پتانسیل نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی و همچنین همکاری معاونت بهداشت دهان وزارت بهداشت از موثرترین اقدامات این حوزه در سال گذشته بود.

به گفته رییس شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، طرح ارتقای دهان سلامت دانش‌آموزان موفق به پوشش 6 میلیون دانش‌آموز در 6 پایه تحصیلی ابتدایی شد که قرار است تا پایه دوازدهم ارتقا یابد.

عسگری گفت: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش بتوانیم آموزش‌های خودمراقبتی سلامت دهان را به کتاب‌های تحصیلی دانش‌آموزان بریم.

رییس شورای سلامت دهان وزارت بهداشت، فعال‌سازی مراکز بهداشتی و درمانی در حوزه دهان و در سطح 1 و 2 و همچنین ایجاد مراکز خدمات تخصصی دندانپزشکی را یکی از دستاوردهای بزرگ حوزه سلامت دهان عنوان کرد و ادامه داد: امسال به ارائه خدمات سطح 3 دندان توسط متخصصان و پزشکان عمومی توجه ویژه‌ای خواهد شد و برنامه‌های پیشگیری را با رعایت نظام ارجاع و به صورت سطح‌بندی شده ادامه می‌دهیم. همچنین قرار است در ابتدای سال جاری توجه ویژه‌ای علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری به این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نقاط ضعف و قوت برنامه تحول سلامت از زبان وزیر بهداشت