ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



واکاوی دلایل کنار کشیدن استقلال از لیگ شطرنج/ از اصرار «بی‌دلیل» امیرحسینی تا بی‌اطلاعی افشارزاده


به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفته نخست از دور برگشت مسابقات لیگ برتر شطرنج روزهای 16 تا 18 آذر ماه برگزار شد. مهمترین نکته این مسابقات کنار کشیدن تیم استقلال بود. استقلالی‌ها که در دور رفت بین 5 تیم برتر جدول رده‌بندی قرار داشتند، به دلیل مشکلات مالی و البته بی‌توجهی تصمیم به عدم حضور در دور برگشت گرفتند.

این اتفاق در حالی رخ داد که تیم پرسپولیس نیز در خلال برگزاری مسابقات دور رفت انصراف خود را اعلام کرده بود.

کنار رفتن دو تیمی که با درخواست سید امیر حسینی، سرپرست پیشین فدراسیون شطرنج در لیگ برتر این رشته حضور پیدا کرده بودند، چندان هم بی‌حاشیه نبود.

فریدون اسکندری، رئیس سازمان لیگ شطرنج درباره کناره‌گیری استقلال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: احساس می‌کنم دلیلی اصلی این مسئله مربوط به مشکلات مالی می‌شود. فکر می‌کنم ایراد از خودِ ما در فدراسیون بود که از همان ابتدا بدون برنامه‌ریزی ورود پرسپولیس و استقلال به لیگ را قبول کردیم. به نظرم دلیل این موضوع اصرار بی‌دلیل امیر حسینی، سرپرست وقت فدراسیون بود. شاید به لحاظ اعتباری حضور پرسپولیس و استقلال خوب بوده باشد، اما به لحاظ برنامه‌ریزی چطور؟ ضمن اینکه این دو باشگاه تاکنون به کدام رشته ورزشی جز فوتبال وفادار مانده‌اند که شطرنج دومین رشته باشد؟ وقتی در جایی علاقه وجود نداشته باشد، نمی‌توان به زور کار کرد.

وی افزود: مکاتبات زیادی برای انعقاد قرارداد بازیکنان انجام شد که هیچ کدام به ثمر ننشست. ما هم در این مدت تمام همکاری‌های لازم را با تیم استقلال داشتیم.

رئیس سازمان لیگ شطرنج ادامه داد: در ابتدای حضور استقلال در لیگ و مراسم قرعه‌کشی، غلامحسین فرزامی کارهای این تیم را انجام می‌داد که در ادامه رضا خلیلی عهده‌دار امور شد.

اسکندری عنوان کرد: چند روز قبل از قرعه کشی مسابقات لیگ امسال در خرداد ماه به سرپرست وقت فدراسیون نامه زدم و اعلام کردم که لیگ در تاریخی که از قبل در نظر گرفته‌ایم، بدون حضور پرسپولیس و استقلال و سر وقتش آغاز شود. با این وجود حسینی اصرار داشت که حتماً این دو تیم باید حضور داشته باشند. در روز مراسم قرعه‌کشی نیز حمید استیلی به نمایندگی از پرسپولیس حضور داشت که بعد از 5 دقیقه از جلسه بیرون رفت و دیگر نیامد. وقتی از او درباره حضورش پرسیده شد، گفت «آقای حسینی گفت که برای 5 دقیقه اینجا بیایم. همین.»

وی خاطرنشان کرد: به نظرم هدف‌گذاری برخی برای حضور پرسپولیس و استقلال در لیگ شطرنج، انتخابات فدراسیون بود و سعی داشتند از این شیوه به نفع خودشان استفاده کنند.

همچنین رضا خلیلی، مدیر فنی و سرپرست تیم شطرنج استقلال درباره این کناره گیری به خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم گفت: اردیبهشت ماه سال جاری آقایان امیرحسینی و غلامحسین فرزامی تماس گرفتند که خیلی زود به فدراسیون بروم. آنها گفتند طبق توافقی که میان نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش و جوانان و فدراسیون صورت گرفته، قرار شده پرسپولیس و استقلال در لیگ شطرنج شرکت کنند. بر همین اساس از من خواستند تیم استقلال را جمع و جور کنم. من با چند بازیکن مذاکره کردم و تیم را تشکیل دادم. حتی فرم قرارداد با بازیکنان آماده شد و آنها را تحویل فرزامی دادم.

وی افزود: در هفته اول که در ساری برگزار شد، بدون قرارداد شرکت کردیم و در واقع قراردادی بسته نشد. در هفته دوم به میزبانی تهران فقط با 4 بازیکن بازی کردیم.

مدیر فنی تیم شطرنج استقلال عنوان کرد: در ادامه و پس از مشکلات مالی که وجود داشت، نامه‌ای به مناف هاشمی، معاون وزیر ورزش نوشتیم  و او نیز دستور پیگیری و مساعد و همکاری داد که البته ترتیب اثری به آن داده نشد. من سه جلسه به همراه امیر باقری، جواد علوی مقدم و یک بار نیز آقای مرتضوی با بهرام افشارزاده، مدیرعامل استقلال در وزارت ورزش جلسه برگزار کردم. نکته مهم این بود که افشارزاده اعلام کرد اطلاعی از تیم شطرنج استقلال ندارد و برای همین مسئله نیز باید موضوع را با هیئت مدیره مطرح کند. همه این اتفاقات در حالی بود که دو سوم از مرحله رفت لیگ گذشته بود. سؤال من این است که اگر قرار باشد به حرف سرپرست فدراسیون اعتماد نکنیم، پس باید به چه کسی اعتماد داشته باشیم؟

خلیلی ادامه داد: برای حضور در هفته سوم بدون آنکه حتی پول رفت و آمد خود را دریافت کنیم، راهی مشهد شدیم. این در حالی بود که به ما گفتند از جیب خودمان هزینه کنیم و پس از آن این هزینه را پرداخت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بعد از جلساتی که با افشارزاده داشتیم، او دیگر جواب ما را نداد و حتی خبری از قرار ملاقات هم نشد. به نظرم خیلی صادقانه می‌شد بگویند اشتباهی صورت گرفته و هماهنگی نشده است اما رفتاری که با ما شد، بی‌ادبانه بود و بی‌حرمتی صورت گرفت. بازیکنان به قول مسئولان باشگاه اعتماد کرده بودند.

سرپرست تیم شطرنج استقلال در پاسخ به این سؤال که افشارزاده چگونه از فعالیت این باشگاه در شطرنج خبر نداشته، گفت: افشارزاده در حالی این موضوع را به ما گفت که تیم استقلال در 8 دور از لیگ شرکت کرده بود. جالب اینکه نماینده استقلال هم در مراسم قرعه‌کشی حضور داشت. یعنی از زمان قرعه‌کشی تا پایان هفته دوم افشارزاده خبری در خصوص تیم شطرنج استقلال در رسانه‌ها نخوانده و نشنیده بود؟

خلیلی در پاسخ به این سوال که تکلیف پول شطرنج‌بازان چه خواهد شد، خاطرنشان کرد: نه تنها من، بلکه هیچ کدام از شطرنج‌بازان تیم قراردادی نداشتیم اما در کنار تیم حضور داشتیم و ورزشکاران هشت دور در مسابقات شرکت کردند. همه به احترام حرف مسئولان حضور داشتیم. هیچ‌کدام از اعضای تیم یک ریال هم پول نگرفتند و حتی هزینه‌هایی که از جیب داده شد نیز پرداخت نشد. خیلی بد است که درینی، شطرنج‌باز ایرانی حاضر در جام جهانی با اتوبوس خودش را به مشهد برساند و دو نفر دیگر نیز با اتومبیل شخصی سفر کنند.

وی درباره علت بازی نکردن آندره کوالوف، شطرنج‌باز خارجی حاضر در لیست استقلال گفت: وقتی قراردادی بسته نشد، کوالوف به ایران نیامد که بخواهد بازی کند. به همین دلیل هم ما فقط 5 بازیکن در اختیار داشتیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دلایل ایران برای اصرار بر ادامه رهبری نوری مالکی 2