فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رئيس ديوان عدالت اداري: کارشناسان دادگستري به وعده و وعيد‌ها توجه نکنند


تسنيم/ رئيس ديوان عدالت اداري گفت که کارشناسان دادگستري به پول، وعده و وعيد‌ها توجه نکرده و تنها براي رضاي خدا کار کنند.

حجةالاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري در مراسم روز کارشناس که توسط کانون کارشناسان رسمي دادگستري تهران، عصر امروز (سه‌شنبه) در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي برگزار شد، اظهار کرد: امروز در جامعه حقوقي و قوه‌قضائيه يکي از پايه‌هاي تاثيرگذار در امر قضا، کارشناسي است.

وي با بيان اينکه در علم اصول که مقدمه‌اي براي ورود به فقه است قواعدي داريم گفت: برخي از اين قواعد از آيات قرآن، روايات يا سيره عقلا نشات گرفته است.

رئيس ديوان عدالت اداري با اشاره به اينکه رشته کارشناسي در معارف دين و آيات قرآن هم وجود دارد گفت: اين امر نشان دهنده اهميت و جايگاه مهم و تاثيرگذار کارشناسي است.

رئيس ديوان عدالت اداري ادامه داد: کارشناس بايد متناسب با پيشرفت روز، تکنيک و دانش در هر رشته‌اي خود را جلو ببرد زيرا کارشناسي به معناي شناسايي کار، معرفت امور و خُبرگي است. البته برخي نيز کارشناسي را کاري تحقيقي مي‌دانند که دادگاه و مرجع قضايي به منظور تميز حق به عهده شخصي که داراي صلاحيت در آن رشته خاص است مي‌گذارد و از او مي‌خواهد اطلاعات فني خود را در اختيار دادرس يا قاضي قرار دهد.

منتظري با بيان اينکه شغل قضا جزء عالي‌ترين مشاغل است گفت: اين شغل آن قدر مهم است که خداوند آن را از اختصاصات پيامبر و معصومين دانسته است. امروز شاهد پيشرفت علم، گسترش جوامع و ارتباطات از راه‌هاي مختلف بويژه فضاي مجازي هستيم لذا امر قضا نيز بايد متناسب با آن پيشرفت کرده و در همان جهت کارشناسان حرکت کنند.

وي ادامه داد: امروزه اگر قاضي و دستگاه قضا بخواهند در امر قضاوت موفق باشند، بايد از وجود کارشناسان بهره‌ببرند زيرا جدايي از کارشناسان،دستگاه قضايي را به دستگاه لنگان تبديل مي‌کند.

منتظري با بيان اينکه در ديوان عدالت اداري بيشترين نوع دعاوي مطروحه از نوع حقوق عمومي است گفت: طبق آمارهاي موجود، بيش از 50 نوع دعاوي در ديوان عدالت اداري مطرح مي‌شود و براي اينکه قضات بتوانند آسان‌تر به حقايق برسند آنها را تقسيم‌بندي کرديم. امکان ندارد بدون مراجعه به کارشناس بتوانيم در پرونده‌هاي پيچيده به حقيقت برسيم.

رئيس ديوان عدالت اداري افزود: در دو سالي که از قانون جديد مي‌گذرد، حدود 430 کارشناس جذب کرديم که از اين تعداد 400 نفر آنها در ديوان عدالت اداري کار مي‌کنند و هر هفته حداقل 10 تا 15 پرونده را امضا وبه شعبه مي‌دهند.

وي تاکيد کرد: امروز قضاوت سه پايه محکم شامل قاضي، وکيل و کارشناس دارد. اگر يکي از اين سه پايه نباشد، دستگاه قضايي در کار خود موفق نخواهد بود. اهميت کارشناسي اقتضا مي‌کند کارشناسان به لوازم کار کارشناسي توجه داشته باشند. تسلط کارشناس، جامع نگري، اطمينان و داشتن تقوا و عدالت از جمله لوازم کار کارشناسي محسوب مي‌شود.

منتظري اضافه کرد: زماني پرونده‌اي را به کارشناس ارجاع دادم که کارشناسي آن دو ماه زمان مي‌برد و يک کارشناس ديگر هم به کمک آمد. يک مرتبه يکي از طرف‌هاي دعوا به يکي از کارشناسان گفته بود شما در کنار دريا ويلايي داريد؟ آنچان اين کارشناس غيرت‌مند برخورد کرد که طرف دعوا گفته بود غلط کردم. بنابراين لازم است کارشناسان اينگونه موارد را رعايت کنند و به پول، وعده و وعيد‌ها توجه نکرده و تنها براي رضاي خدا کار کنند.


ویدیو مرتبط :
‫حسین بهزاد : جشنواره عمار تحقق وعده عدالت اجتماعی در حوزه هنر‬‎