سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاهش شماره‌گذاری خودروهای صفر


رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از متوقف کردن 23 میلیون خودروی سواری در 9 ماهه امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز خود که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت:

در 9 ماهه امسال 23 میلیون خودرو را متوقف کردیم که از این تعداد حدود دو میلیون دستگاه یا فاقد معاینه فنی، یا فاقد برچسب یا دودزا بودند که 9 درصد توقیفی ها را شامل می شود.

رییس پلیس راهور ناجا به عمر مفید وسایل نقلیه هم اشاره کرد و افزود: عمر مفید مینی بوس ها 15 سال است و 75 درصد آنها فرسوده اند. همچنین عمر مفید تاکسی ها 10 سال است و 31 درصد آنها فرسوده اند و اتوبوس های شهری هم 48 درصد فرسوده هستند.

کاهش شماره‌گذاری خودروهای صفر سهم قابل توجه ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا

مهری همچنین در ادامه نشست خبری خود به اجرای طرح زمستانه پلیس راهور اشاره کرد و افزود: امسال سال پربارشی را در استان‌های غربی و شمال غربی کشور داشتیم اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در طرح زمستانه مورد در راه مانده نداشتیم و هماهنگی خوبی نیز میان دستگاه‌های اجرایی و پلیس وجود دارد.

وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی و کاهش شمار کشته شدگان اظهار کرد: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 331 تن کمتر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند البته باید توجه داشته باشیم که حدود 50 درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در بیمارستان و در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند که در این خصوص نیاز است پییش بینی‌های ویژه‌ای انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهمترین علل حوادث رانندگی را سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو دانست و گفت: خستگی و خواب آلودگی راننده نیز از مواردی است که منجر به واژگونی خودرو و بروز حوادث می‌شود.

شماره گذاری بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در 9 ماهه امسال

مهری همچنین از شماره گذاری بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در 9 ماهه امسال خبر داد و گفت:‌ از این تعداد 677 هزار خودرو مربوط به تولید داخل بوده، 41 هزار خودرو خارجی بوده و 336 هزار دستگاه موتورسیکلت نیز شماره گذاری شده است.

شمار وسایل نقلیه در مرز 30 میلیون

وی همچنین از شماره گذاری بیش از 17 میلیون خودرو خبر داد و گفت: در طول سالهای گذشته یک میلیون و 823 هزار خودرو نیز اسقاط شده است. همچنین بیش از 10 میلیون موتورسیکلت نیز شماره گذاری شده و حدود یک میلیون خودرو نیز با پلاک غیر ایرانی در شهر تردد دارد که می‌توان در مجموع 29 میلیون وسیله نقلیه در کشور شماره گذاری شده است.

مهری ادامه داد: از 17 میلیون خودرویی که تا کنون شماره گذاری شده‌اند یک میلیون و 200 هزار دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند که باید تمهیدات لازم در خصوص آنان اتخاذ شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش عمر مفید وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد و گفت: عمر مفید تاکسی‌ها 10 سال است و از این بین 31 درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند. عمر مفید اتوبوس‌های بین شهری 15 و اتوبوس‌های شهری نیز 10 سال است که از این میان 48 درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: عمر مفید مینی‌بوس‌ها نیز 15 سال است که 75 درصد آنها فرسوده هستند.

وی همچنین درباره ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری نیز گفت: 43 درصد از خودروهای ناوگان برون شهری فرسوده بوده و 37 درصد از خودروهای سواری بین شهری نیز فرسوده هستند.

مهری از مکاتبه پلیس با رئیس جمهور درباره خودروهای فرسوده خبر داد و گفت:‌ در این خصوص مکاتباتی انجام شده و درخواست کرده‌ایم تا تعیین تکلیفی در این زمینه صورت بگیرد. در حال حاضر نیز پلیس در چارچوب مقررات و قوانین اقدامات خود را انجام می‌دهد.

90 درصد موتورسیکلت‌های تولیدی کاربراتوری هستند

وی با اشاره به شماره گذاری موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: 90 درصد از موتورسیکلت‌های تولید شده در کشور کاربراتوری هستند اما این موتورسیکلت‌ها با مجوز دستگاه‌های مربوطه و آنچه که برای پلیس صادر می‌شود شماره گذاری می‌شوند و تا زمانی که در این مجوزها تغییری صورت نگیرد پلیس موظف به شماره گذاری آنها است.

وی افزود: ما پیشنهادی را در چند ماه گذشته برای دستگاه‌های دولتی ارسال کردیم تا نسبت به از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزین کردن آن با موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی اقداماتی انجام شود که در این خصوص باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه حدود 4 تا 5 درصد از موتورسیکلت‌های فعلی انژکتوری هستند گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری عمدتا از موتورسیکلت‌هایی هستند که موتورهایشان از کشورهای چین یا هندوستان وارد شده و در بیش از 270 کارخانه در داخل کشور که مورد تایید دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته تولید می‌شوند.

صدور یک میلیون و 243 هزار گواهینامه جدید

مهری درباره آمار صدور گواهینامه و نمرات منفی نیز اظهار کرد: یک میلیون و 243 هزار گواهینامه جدید در 9 ماهه امسال توسط پلیس صادر شده است. در مجموع در 9 ماهه امسال یک میلیون و 672 هزار گواهینامه نیز نمرات منفی از یک تا سی نمره دریافت کرده‌اند که از این بین 20 هزار گواهینامه بین 20 تا 30 نمره منفی دارد.

وی اضافه کرد: همچنین حدود 9000 گواهی نامه نیز 30 نمره منفی دریافت کرده‌اند که رانندگان دارای این گواهینامه‌ها حق تردد نخواهند داشت.

به گفته مهری، رانندگانی که در گواهینامه‌شان برای بار اول 30 نمره منفی ثبت شود اجازه تردد پیدا نخواهند کرد اما این نمره برای بار دوم به 25 نمره برای بار سوم به 20 نمره منفی کاهش پیدا خواهد کرد و بر این اساس می‌توان گفت 20 تا 30 هزار نفر در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند.

سهم بالای ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از مجموع خودروهای فرسوده در آلودگی هوا چقدر است؟ خاطر نشان کرد: برای بررسی میزان سهم این خودروها در آلودگی هوا مولفه‌های مختلفی باید مدنظر قرار گیرد اما با توجه به اینکه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از خودروهای سواری تردد روزانه داشتند می‌توان گفت که سهم خودروهای حمل و نقل عمومی بار و مسافر در آلودگی هوا قابل توجه و بالاست.

به گفته مهری، در حال حاضر دو میلیون دستگاه انواع وانت در کشور فعالیت می‌کنند که به عنوان مثال یک وانت نیسان به ازای هر 100 کیلومتر 18 تا 20 لیتر سوخت مصرف می‌کند و بدیهی است که میزان آلایندگی این خودروها در مقایسه با یک خودروی سواری بیشتر است.

وی درباره بازدید رصد میزان آلایندگی خودروهای نیروهای مسلح گفت: در این خصوص بازدیدهای ماهانه و هفتگی از تمام وسایل نقلیه انجام می‌شود و ما نیز در ناجا، هفته‌ای یک بار خودروهای خود را بازدید می‌کنیم.

وی درباره کنترل دفترچه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: در این خصوص همکاری با وزارت راه و میان پلیس وجود دارد و دفترجچه رانندگان کنترل می‌شود و اگر آنان مرتکب تخلفات حادثه ساز یا تصادفات منجر به فوت شوند دفترچه آنان ضبط خواهد شد و حق رانندگی تا مدتی معلوم را نخواهند داشت همچنین ما برای افزایش نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شماره پیامکی را در نظر گرفته و دستور العمل ارائه گزارش مسافران از تخلف رانندگان اتوبوس‌ها را روی شیشه اتوبوس نصب کرده‌ایم.

بیش از 20 درصد خودروهای نوشماره امسال متعلق به تهران است

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری که سعی داشت شماره گذاری‌ خودروهای صفر را با آلودگی هوا و میزان ترافیک گره بزند گفت: از میان خودروهای شماره گذاری شده در سال جاری بیش از 20 درصد خودروها برای تهران است. ما در تهران 3.5 میلیون خودرو داریم.

وی اضافه کرد: در همین تهران 3800 اتوبوس در سن فرسودگی هستند بنابراین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ما باید موضوع را از سرچشمه حل کنیم و مانند مثالی نباشد که عده‌ای از بالا رودخانه را آلوده می‌کردند و در پایان آب را تصفیه.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه میزان شماره گذاری خودروها در 9 ماهه امسال چه تفاوتی با سال گذشته داشته است؟ گفت: میزان شماره گذاری‌ها در 9 ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد کاهش داشته است. در این بین شماره گذاری خودروهای وارداتی نیز کاهش 34 درصدی داشته و شماره گذاری موتورسیکلت‌ها نیز 17 درصد کاهش داشته است. همچنین در اسقاط خودرو نیز کاهش 1.7 درصدی و در 9ماهه امسال داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهمترین عامل در کاهش ترافیک و کنترل آلودگی هوا را نقش شهروندان و احساس مسئولیت اجتماعی‌شان دانست و افزود: باید از خود بپرسیم که سهم هر کدام از ما در آلودگی هوا به عنوان یک شهروند چقدر است و موضوع را از خودمان شروع کنیم.

مهری در پایان این نشست از زحمات اصحاب رسانه و خبرنگاران قدردانی کرد و گفت: توفیقات به دست آمده در پلیس راهنمایی و رانندگی بدون شک مرهون تلاش‌ها و اقدامات اصحاب رسانه است و ما قدردان آنان هستیم و امیدواریم رسانه‌ها همچون گذشته و حتی بیشتر از گذشته ما را در انجام ماموریت‌هایمان یاری کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کاهش کیفیت خودروهای صفر کیلومتر