سهم اندک زنان فارس در اقتصاد


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس معتقد است: امروز موانع بسیاری در راه بانوان برای ورود به فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا‌)، منطقه فارس، یلدا راهدار در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های زنان در شیراز، به خبرنگاران گفت: با وجود برخورداری فارس از پتانسیل‌های بالا، سهم و مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور پائین است.

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های زنان در شیراز با هدف تسری فرهنگ کار و تلاش بین بانوان استان فارس راه‌اندازی شده است.

راهدار با بیان اینکه کانون زنان بازرگان در شیراز طی 6 سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای توانمندی زنان و بسترسازی برای ورود آنان به عرصه‌های اقتصادی انجام داده است، افزود: برپایی نمایشگاه یکی از این اقدامات به‌شمار می‌رود. با توجه به استقبال خوب علاقه‌مندان، امروز سومین نمایشگاه آغاز به‌کار کرد.

وی با یادآوری اینکه نمایشگاه توانمندی زنان فعال اقتصادی فارس، تا روز 30 بهمن در اتاق بازرگانی شیراز برپا خواهد بود، گفت: این نمایشگاه می‌تواند علاوه بر معرفی افراد توانمند به جامعه، باعث شود تا افراد موفقی که سال‌ها تلاش کرده‌اند، شناخته شده و تجارب و اندوخته‌های ارزشمند خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

وی با تصریح اینکه انتخاب افراد برای حضور در این نمایشگاه، با دقت و وسواس خاصی انجام شده است، گفت: از شهریورماه امسال کمیته‌ای برای برپایی این نمایشگاه راه‌اندازی و فراخوانی در این زمینه منتشر شد. تمام آثار رسیده به دبیرخانه، توسط یک گروه ارزیاب، متشکل از زنان توانمند در رشته‌های مختلف، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت آثار 50 نفر برای این نمایشگاه برگزیده شد. متاسفانه و با وجود توانمندی‌ها و پتانسیل‌های استان فارس در عرصه‌های مختلف و با وجودی که زنان حداقل نیمی از جامعه را تشکیل داده و در تمام عرصه‌ها تاثیرگذار هستند، اما میزان مشارکت‌ آنان مناسب نیست.

وی، نرخ مشارکت زنان در فارس را 10.9 درصد، عنوان و خاطرنشان کرد: فارس در این زمینه بیست و نهم کشور است و بعد از فارس، استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان و مرکزی قرار دارند. این جایگاه که به هیچ عنوان در شان فارس و شیراز نیست، در حالی کسب شده است که حدود 65 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان را زنان تشکیل می‌دهند اما همچنان زنان نه در بخش دولتی و نه خصوصی، جایگاه مطمئن و مطلوبی ندارند.

عضو اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه ضعف در ارائه آموزش‌های کاربردی و فرهنگ‌سازی مناسب، از دلایل پایین بودن نرخ مشارکت زنان عنوان می‌شود، گفت: ما در حد توان خود تلاش کرده‌ایم با برگزاری سمینارهای آموزشی و نشست‌های تخصصی و برقراری ارتباط با خانه‌های محله، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها، زمینه الگوسازی و آموزش را برای زنان فراهم کنیم.

راهدار با تصریح اینکه باور زنان در شیراز و فارس برای حضور در عرصه کسب و کار ضعیف است، بیان کرد: با فراهم شدن بستر حضور زنان در عرصه‌ کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی می‌توان از بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

رئیس شورای زنان بازرگان استان فارس گفت: قطعا توسعه پایدار و مطلوب بدون حضور و مشارکت زنان امکان‌پذیر نیست. اگر به‌دنبال توسعه‌ای پایدار و تاثیرگذار هستیم باید نقش زنان را مد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اقتصاد -- مدیریت دانایی محور - سهم برنامه چهارم توسعه در تحقق اقتصاد و مدیریت