سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



واشینگتن پست: ایران پس از فروپاشی شوروی برای ساخت بمب هسته‌ای تلاش کرد


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : واشینگتن پست در گزارشی مدعی شد تلاش‌های ایران برای ساخت بمب هسته‌ای از دوران فروپاشی شوروی سابق آغاز شده بود. روزنامه واشینگتن پست در نسخه اینترنتی خود در گزارشی به قلم "رنز لی" با عنوان "باید به حقیقت فعالیت های هسته‌ای ایران پی برد" مدعی شد: موارد مطرح شده در سرمقاله "امنیت هسته‌ای" این روزنامه در روز پانزدهم دسامبر (24 آذر) بر این حقیقت تأکید می کند که مواد شکافت پذیر هسته‌ای ظاهرا در روسیه - کمی پس از فروپاشی شوروی سابق- به فروش گذاشته شد. ایران برای بهره برداری از شرایط امنیتی دشوار روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق به منظور خریداری مواد شکافت پذیر هسته‌ای و دیگر تجهیزات برای ساخت یک بمب تلاش کرد.

در آن زمان ایران، در میان دیگر کشورها برای بهره برداری از شرایط امنیتی دشوار روسیه به منظور خریداری چنین مواد و همچنین دیگر تجهیزات برای ساخت یک بمب تلاش کرد. در حال حاضر، جامعه اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی کم و بیش به ایران جواز عبور از مسئله پرداختن به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای را داده‌اند.

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در حال حاضر با ایران به توافق هسته ای دست یافته است. آیا می توانیم به طور کامل مطمئن باشیم که ایران هرگز در آزمون هسته ای خود موفق نبوده است؟ جامعه اطلاعاتی بیشتر توجه خود را بر موضوع غنی سازی سانتریفوژهای ایران و تلاش ها در جهت طراحی و الگوسازی متمرکز کرده است؛ اما در مجموع فعالیت های خارجی خود را (که به صورت قابل توجهی بر شوروی سابق متمرکز بود) کاهش داده است، که همانا ابعاد کلیدی برنامه توسعه تسلیحاتی بود.

با ممانعت از اجرای تحقیقات گسترده درباره روابط هسته ای خارجی ایران و فعالیت های مرتبط، حجم برنامه کنونی هسته ای ایران و همچنین فعالیت های تسلیحاتی آن همچنان نامشخص باقی خواهد ماند.


ویدیو مرتبط :
اعتراف بی بی سی به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای