سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اتیوپی چگونه یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی جهان را به ثبت رساند؟


اتیوپی چگونه یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی جهان را به ثبت رساند؟اقتصاد نیوز/ اتیوپی که در شرق قاره آفریقا قرار دارد، در سال 2015، یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را نه تنها در آفریقا بلکه در کل جهان به ثبت رسانده است.

به گزارش بلومبرگ، بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، در حالی که بسیاری از کشورهای آفریقا با افت ارزش واحد پولی و کاهش درآمد از کالاهای اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند، اقتصاد اتیوپی در سال گذشته 8.7 درصد رشد داشته و انتظار می‌رود در سال 2016 نیز 8.1 درصد بزرگ شود. تنها کشوری که در سال گذشته رشدی سریع‌تر از اتیوپی داشته، گینه‌نو پاپوآ با 12.3 درصد بوده است.

اکثر موفقیت اتیوپی ناشی از سیطره دولت در اقتصاد بوده است. میزان صادرات اتیوپی در مقایسه با دیگر کشورهای آفریقا بسیار ناچیز بوده و ارز این کشور (بیر) علی‌رغم رکود جهانی ارزش خود را حفظ کرده است.

گتاچو تلک‌ماریام، اقتصاددان مستقل در آدیس‌آبابا اعلام کرد: «واقعیت این است که هزینه‌ها روی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، به‌خصوص زیرساخت‌ها، به این معناست که هزینه دولت به عنوان عامل کلیدی این رونق بوده است.‌ غیرقابل تصور خواهد بود که اتیوپی بدون هزینه دولتی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی دنیا را داشته باشد.»

شرکت‌های دولتی نظیر، کامرشال بانک اتیوپی، اتیو تلکام و نیروگاه برق اتیوپی، موجب رشد 70 درصدی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سه سال مالی گذشته به ارزش 155.2 میلیارد بیر (7.3 میلیارد دلار) شده‌اند. دولت اقدام به ساخت و ساز پارک‌های صنعتی، کارخانه‌های شکر و خطوط نیرو کرده است. مدل توسعه اتیوپی توسط دولت این کشور ارائه شده که بعد از سرنگونی رژیم نظامی این کشور در سال 1991 روی کار آمده است. ائتلاف حاکم در انتخابات سال گذشته تمامی 547 کرسی پارلمان فدرال کشور اتیوپی را تصاحب کرده است

در حالی که تسلط دولت و اقتصاد نسبتا بسته، ورود سرمایه‌گذاران خصوصی را به چرخه اقتصادی به شدت دشوار کرده است، اتیوپی هوادران خاص خود را دارد و چین یکی از این طرفداران است. لی یی‌فان، سفیر چین در اتیوپی اعلام کرد: «این کشور مستقر در شاخ آفریقا نیروی کار ارزانی داشته و امکان دسترسی با تعرفه پایین و امن به بازارهای کشورهای غنی مجاور را می‌دهد.»

پیمانکاران چینی ساخت‌وساز خطوط راه‌آهن برقی به جیبوتی را تقریبا به پایان رسانده‌اند. سرمایه‌گذاران چینی همچنین کارخانه‌های چرم و نساجی را در این کشور افتتاح کرده‌اند. یی‌فان اظهار داشت:‌ «دولت اتیوپی و ارتش برقراری صلح و ثبات را در این کشور مدیریت کرده‌اند. این موضوع پایه و اساس یک فعالیت اقتصادی معنادار خواهد بود. بدون صلح و ثبات،‌ سرمایه‌گذاران به اتیوپی نخواهند آمد.»

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
سریع ترین ماشین جهان ثبت جدید رکورد جهانی2013 Ford GT