خودرو را برق گرفت، لوازم خانگی را چراغ نفتی!


وعده "هفته آینده" برای اجرای طرح خرید کالا با کارت اعتباری، دیگر به یک جمله تکراری تبدیل شده که اطمینانی را برای اجرای این طرح ایجاد نمی‌کند اما با هر روز عقب افتادن این طرح، بازار لوازم خانگی بیش از پیش خراب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وضعیت فروش تولیدکنندگان لوازم خانگی بد بود و کارشناسان عمده دلیل آن را انتظار مردم برای کاهش قیمت‌ها می‌دانستند و حالا دولت و بانک مرکزی نیز با دادن وعده پیش از موعد برای کارت اعتباری خرید کالا به این کسادی بازار در لوازم خانگی دامن زده‌اند.

دولت با اجرای طرحی خارج از برنامه‌های عادی و همیشگی قصد داشت با تحریک تقاضا در بخش‌های خودرو، لوازم بادوام و کالاهای واسطه‌ای تا حدودی به رونق این بخش‌ها کمک کند و پس از اعلام این موضوع، بلافاصله طرح تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو را به اجرا درآورد تا مردم، بانک مرکزی و خودروسازان را شگفت‌زده کند و با استقبال بسیار زیاد، طرحی که قرار بود تا شش ماه ادامه یابد را شش روزه تمام کنند.

با اجرای سریع و به موقع این طرح، به نظر می‌رسید که دولت تمامی محاسبات را برای اجرای این سه طرح کرده و حالا قصد دارد نوبت به نوبت آن‌ها را اجرا کند، البته پیش از اجرا سقفی برای تعداد خودروهای خریداری شده توسط مردم اعلام نشده بود اما با توجه به استقبال زیاد، بانک مرکزی اعلام کرد که تامین مالی تنها برای 110 هزار خودور انجام می‌گیرد.

دولت از ابتدا وعده داده بود که با بلافاصله پس از اجرای طرح خودرو و با فاصله حداکثر یک هفته، طرح کارت اعتباری خرید کالا نیز به اجرا درمی‌آید.

بر اساس آنچه اعلام شد، قرار بود که کارت‌های اعتباری خرید کالا با سقف 10 میلیون تومان برای خرید کالاهای ایرانی به ویژه لوازم خانگی، با تامین اعتبار بانک مرکزی در اختیار مردم قرار گیرد تا در این بخش نیز به نوعی رونق ایجاد شود.

طرح خودرو آغاز شد و به پایان رسید؛ هفته‌ها گذشت اما هنوز خبری از کارت‌های اعتباری خرید کالا نیست و مسئولان مربوطه هر هفته وعده "هفته آینده" را می‌دهند که در این میان تولیدکنندگان و متقاضیان دچار سردرگمی شده‌اند.

بانک مرکزی که قرار بود تامین مالی این طرح را انجام دهد برای مدت چند هفته‌ای سکوت را در دستور کار قرار داد و نه تنها رسانه‌ها بلکه تولیدکنندگان هم از تصمیمات بانک مرکزی اظهار بی اطلاعی می‌کردند.

اما شکستن سکوت بانک مرکزی خیلی برای تولیدکنندگان لذت بخش نبود، چراکه آنچه در ابتدا درباره جزئیات اجرای طرح کارت اعتباری گفته می‌شد به کلی تغییر کرد؛ تعداد اقساط به 12 ماه کاهش یافت و امکان خرید کالاهای خارجی نیز با سود 21 درصد فراهم شد.

جالب اینجاست که حکیمی – معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی – در آخرین اظهارنظر خود در برنامه پایش بازهم وعده اجرای طرح در هفته آینده را داد و در عین حال گفت که تا زمانی که دستورالعمل به بانک‌ها ارسال نشده هیچ چیز قطعی نیست؛ یعنی ممکن است بازهم تغییراتی در طرح ایجاد شود.

وعده‌های هفته‌ای، کسانی که پیگیر اجرای این طرح هستند را خسته کرده و مشخص نیست که این وعده‌ها در نهایت چه زمانی قرار است جامه عمل بپوشد، چراکه از ابتدای اعلام این طرح بیش از سه بار وعده "اجرا در هفته آینده" از سوی مسئولان مختلف داده شده، اما تاکنون خبری از اجرا نبوده و حتی هیچ چیز قطعی نشده است!

در این میان تولیدکنندگان از تغییرات ایجاد شده در این طرح ناراضی هستند و معتقدند در زمانی که کشور با تنگناهای اعتباری بسیاری روبروست، چرا باید اعتبار بانک‌ها به صورت تسهیلات برای خرید کالاهای خارجی مصرف شود.

البته پس از آنکه تولیدکنندگان در جامعه رسانه‌ای به نوعی بانک مرکزی را تهدید به انصراف از طرح کردند، معاون این بانک اعلام کرد که ریالی از اعتبارات بانک مرکزی صرف خرید کالاهای خارجی نمی‌شود و این تسهیلات از طریق منابع خود بانک‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که این گفته‌ها هم مشکل تولیدکنندگان را حل نکرده است.

به هر حال با گذشت بیش از یک ماه از وعده اجرایی شدن این طرح، هنوز بانک مرکزی در حال بررسی جوانب کار است و انتظار اجرای طرح نیز بازار را بیش از پیش کساد می‌کند. حال سوال اصلی اینجاست که چرا این همه جوانب سنجی و بررسی درباره خودرو صورت نگرفت و بلافاصله این طرح اجرا شد؟ از سوی دیگر اگر بانک مرکزی هنوز بررسی کاملی درباره چگونگی اجرای این طرح انجام نداده چرا به این سرعت اعلام شد و برای مردم و تولیدکنندگان توقع ایجاد کرد؟ و اگر بررسی‌ها از قبل انجام شده بود، این دست دست کردن‌ها برای چیست و چرا بانک مرکزی هر روز تغییر در این طرح ایجاد می‌کند تا اوضاع لوازم خانگی روز به روز بدتر شود؟

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آموزش برق خودرو : چراغ های خودرو - مدار چراغ ترمز