پی آر آی: اشتیاق دولت جدید کانادا برای ازسرگیری روابط با تهران


به نوشته پی آر آی، دولت جدید کانادا معتقد است قطع روابط با تهران، اشتباهی بیش نبود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت «پابلیک رادیو اینترنشنال» در مطلبی نوشت: پس از توافق هسته‌ای ایران، کانادایی‌ها نیز به دنبال گشودن صفحه‌ای تازه در تاریخ روابط دو کشور هستند؛ اما روش آن‌ها برای نیل به این هدف با آمریکا متفاوت است.

توافق وین تاکنون با انتقادهای بسیاری حتی از سوی طرف‌های ایرانی و آمریکایی مواجه شده است. باراک اوباما به تازگی از تهران به دلیل آن چه وی بی‌توجهی به روح این توافق خواند انتقاد کرد. در عین حال مقامات ایران نیز همواره اعلام کرده‌اند توافق مذکور باعث نمی‌شود روابط نزدیکی میان این کشور و دشمن دیرینه‌اش شکل بگیرد.

اما برقراری روابط دوستانه همان چیزی است که «جاستین ترودو،» نخست‌وزیر کانادا، می‌خواهد. چهار سال پیش داستان به شکل دیگری بود. دولت سابق کانادا که در دست حزب محافظه‌کار این کشور قرار داشت، به طور ناگهانی سفارت خود را در تهران تعطیل و روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. 

بنابر این مطلب، اکنون که قدرت تحت کنترل حزب لیبرال ترودو قرار گرفته است، دولت از عادی‌سازی روابط با تهران سخن می‌گوید. دولت سابق برای قطع ناگهانی روابط با تهران در سال 2012 چندین دلیل بیان کرد. 

مقامات سابق کانادا در ادعایی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران، حمایت مالی از گروه‌های تروریستی خاورمیانه و تهدید رژیم صهیونیستی از سوی تهران را از مهمترین علل اقدام مذکور ذکر کردند. شاید این دلایل به نظر قانع‌کننده بیاید؛ اما «استفان دیون،» وزیر خارجه کانادا، معتقد است قطع روابط با تهران، اشتباهی بیش نبود.

او ماه گذشته در همین زمینه گفت: قطع روابط کانادا و ایران، پیامد مثبتی برای هیچ یک از طرفین نداشت. این مسئله نه تنها به نفع مردم کانادا و ایران تمام نشد، بلکه در این میان کمکی نیز به اسرائیل و امنیت جهانی نکرد. 

وی افزود: هم‌اکنون تجارت رسمی میان کانادا و ایران به کمک دیپلمات‌های ایتالیایی انجام می‌شود که به نظر چندان عاقلانه نیست. نباید فراموش کنیم که جهان بسیار خوش‌شانس بود که در دهه 1970 کانادا در تهران سفارت داشت و از همین طریق توانست به آزادی گروگان‌های آمریکایی کمک کند.

حدود 100 هزار ایرانی در تورنتو زندگی می‌کنند که برای آن‌ها نیز قطع روابط مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. به دلیل وجود این مشکلات، آن‌ها نیز از تصمیم دولت کانادا برای برقراری روابط مجدد با تهران استقبال کرده‌اند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫درمان دردها با پی آر پی‬‎