هشدار درباره رسیدن طوفان خورشیدی به زمین


روزنامه ایندیپندنت امروز دوشنبه در سایت اینترنتی خود نوشت: دانشمندان می گویند که طوفان خورشیدی بزرگی در آینده نه چندان دورآغاز خواهد شد و با رسیدن اثرات آن به زمین احتمالاً ارتباطات مخابراتی را به مدت چند سال مختل خواهد کرد.

ایندیپندنت افزود: دانشمندان معتقدند که خسارت ناشی از رسیدن طوفان خورشیدی به زمین بیش از 2 تریلیون و 500 میلیارد دلار برآورد می شود.
این روزنامه انگلیسی اعلام کرد: طوفان خورشیدی اگر به زمین برسد، می تواند ماهواره ها را از کار بیندازد، سیستم جی پی اس (سامانه موقعیت یابی جهانی) را مختل کند ، فعالیت های هواپیمائی را متوقف نماید و اثرات مخرب دراز مدتی خصوصاً حذف اطلاعات کامپیوترها برجای بگذارد.
«طوفان خورشیدی» (یا طوفان مغناطیسی) واژه­‌ای عام است و دانشمدان دو دیدگاه درباره آن مطرح کرده اند.در یک دیدگاه که بیشتر مورد توجه دانشمندان است، هر پدیده­‌ی انفجاری یا فورانی با منشاء مغناطیسی که در جّو خورشید رخ می­‌دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­‌انجامد طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­‌شود. با این تعریف اتفاقات مختلف مانند زبانه­‌های پرانرژی، شراره­‌ها، فوران­‌های تاجی ماده و باد خورشیدی همگی به­‌نوعی طوفان خورشیدی به­‌حساب می­‌آیند (واژه­‌ی طوفان خورشیدی با این تعریف سازگاری بیشتری دارد).
از سوی دیگر تعریفی که عموماً پذیرش بیشتری دارد اندکی با دیدگاه اول متفاوت است. به­‌دنبال رخ دادن پدیده­ای انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می­‌وزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه­ی فضای منظومه­‌ی شمسی می­‌کند. وقتی این ذرات به زمین می­‌رسند و با میدان مغناطیسیِ آن برهم­‌کنش می­‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌­دهد. بر این اساس وقوع پدیده­ای مانند شفق قطبی به­‌معنی رخ دادن طوفان خورشیدی است و نشانه‎‌­ای از فعالیت مغناطیسی خورشید در یکی دو روز قبل است. برای این نوع پدیده‌­ها خوب است از اصطلاح طوفان ژئومغناطیسی استفاده کنیم.
شدیدترین نمونه­‌ی ثبت‌­شده‌­ی این طوفان‎­ها در سال 1859 میلادی مصادف با 1238 هجری شمسی رخ داد. در آن پدیده که به طوفان کارینگتون معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات روانه‌­ی مغناط‌­کره‌­ی زمین گردید که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض‌­های استوایی نیز دیده می‌­شد.

العالم


ویدیو مرتبط :
طوفان خورشیدی