بررسی سیستم VOD از زبان تهیه‌کننده با سابقه سینما


بررسی سیستم VOD از زبان تهیه‌کننده با سابقه سینماباشگاه خبرنگاران/ سیدغلامرضا موسوی به بررسی سیستم نمایشی جدید VOD و اهمیت ورود آن پرداخت.
سید غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما در خصوص ورود سیستم VOD به عرصه نمایش و اهمیت آن گفت: سیستم VOD یا ویدئوی درخواستی، به تدریج جایگزین شبکه نمایش خانگی از طریق DVD می‌شود و طبیعتا آینده شبکه نمایش خانگی را در ایران رقم می‌‌زند. البته این سیستم درخواست فیلم یا برنامه، چند سالی است که در دیگر کشورها آغاز شده اما به خاطر مشکلات اینترنتی در ایران به موقع پا نگرفت. در این زمینه سرعت و پهنای اینترنت و قیمت‌ها تأثیرگذار بود.
وی افزود: این سیستم به تدریج جایگزین نمایش و خرید فیلم از طریق DVD می‌شود و در فرصتی که چندان دور نخواهد بود، به شیوه اصلی نمایش فیلم و برنامه در شبکه نمایش خانگی خواهد شد. البته مخاطبان ما به دلایل متعدد و از جمله گردهمایی که علاقه‌ به آرشیو کردن فیلم‌ها و برنامه‌ها دارند، همچنان به خرید فیلم از طریق DVD ادامه خواهند داد اما شیوه اصلی خرید و تماشای فیلم به VOD تعلق می‌گیرد؛ چرا که علاقه‌مند به فیلم و یا برنامه به سادگی به آدرس کاربر اینترنتی ارائه شده مراجعه و فیلم مورد علاقه‌اش را انتخاب و با پرداخت وجه از طریق کارت اعتباری فیلم را روی صفحه تلفن همراهش، تبلت، کامپیوتر و یا تلویزیون پخش می‌کند. با توجه به امکان پخش فیلم‌ها و برنامه‌ها با کیفیت بالا و از جمله اچ دی و سرعت دریافت فیلم و قیمت که از خرید DVD بسیار ارزان‌تر است، طبیعتا همه به این شیوه روی خواهند آورد.
وی ادامه داد: در ویدئوی درخواستی یا VOD، امکان دانلود یا به اصطلاح ضبط وجود ندارد و فیلم یا برنامه را از روی صفحه تلویزیون و یا کامپیوتر می‌توان ضبط کرد اما اولا کیفیت بسیار پایین خواهد بود، ثانیا اگر بجز استفاده شخصی از آن صورت بگیرد از طریق علائم می‌توان فهمید که توسط کاربر (مشتری) ضبط شده و به بازار ارائه گردیده است. به همین سادگی می‌‌توان کسی که این اقدام را به صورت غیرقانونی شروع کرده به دادگاه کشاند و مبارزه با دزد و سارق با استفاده از امکانات آی تی بسیار ساده و قابل دسترسی است. بنابراین مبارزه با دزدی و سرقت در این شیوه ساده و قابل دسترسی است.
این تهیه‌کننده اظهار داشت: بهترین شیوه و قابل دسترس‌ترین روش برای گسترش پهنای VOD، پهنای باند و کاهش قیمت اینترنت جهت دستیابی مشتری با قیمت کمتر به فیلم‌ها و برنامه‌هاست.
موسوی بیان کرد: شیوه‌ای که VOD در حال شکل ‌گیری آن است، به همان شیوه و سیستمی است که در جهان راه‌اندازی شده.
تهیه‌کننده «خشکسالی و دروغ» افزود: با توجه به اینکه این سیستم امکان دسترسی به فیلم‌های سینمایی را آسان و تعداد مشتری را افزایش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به اقتصاد سینما کمک شایانی کند. به خصوص اینکه برای مخاطب یا بهتر بگوییم تماشاگر از طریق اینترنت، امکان دستیابی به فیلم‌های جدید و قدیم همیشه فراهم است. بنابراین تماشاگر برای دیدن فیلمی که تاریخ آن گذشته، نیاز به خارج شدن از خانه و از این فروشگاه به آن فروشگاه رفتن یا متوسل به پست شدن ندارد؛ بلکه با وصل شدن به اینترنت در کمتر از یک دقیقه می‌تواند فیلم مورد علاقه‌اش را انتخاب و تماشا کند. ضمن اینکه از اقصی نقاط روستاها تا فلان شهر کشور و یا فلان روستا، امکان وصل شدن به مرکز نمایش وجود دارد.
تهیه‌کننده «چهارشنبه خون به پا می‌شود» عنوان کرد: در سیستم VOD طبیعتا از فیلم‌ها در برنامه‌های روز جهان هم استفاده خواهد شد. همان گونه که در سیستم DVD وجود دارد. البته در این شیوه همان گونه که هم اکنون نیز شروع شده است، امکان دسترسی به فیلم‌ها و برنامه‌های خارجی به زبان اصلی از طریق شرکت‌های خارجی فراهم خواهد شد.
وی افزود: تماشاگر از چهار طریق می‌تواند به فیلم دسترسی پیدا کند. تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر (رایانه) و صفحه تلویزیون. در هر چهار شکل باید از طریق اینترنت اقدام نماید تا به مرکز مورد نظر وصل شود و پس از انتخاب فیلم یا برنامه مورد علاقه خود، سیستم مبلغی را که باید برای دیدن فیلم یا برنامه بپردازد اعلام می‌کند. پس از پرداخت وجه، پخش فیلم یا برنامه برای متقاضی که باید تماشاگر بخوانیمشان شروع می‌شود.
این تهیه‌کننده اظهار داشت: استقبال تماشاگران از فیلم‌های ایرانی روی پرده سینماهای کشور نشان می‌دهد که سینمای ایران با بحران تماشاگر روبرو نیست. سینمای ایران با بحران کمبود سالن روبروست. ویدئوی درخواستی یا همان VOD می‌تواند تا حدودی جای کمبود سالن را بگیرد. به خصوص در بسیاری از شهرها که سالن سینما وجود ندارد و در کشور ما بیش از 800 شهر و تقریبا تمام روستاهاست. امکان مشاهده فیلم به شرط امکان استفاده از ویدئو وجود خواهد داشت و این یعنی پرداخت پول برای تماشای فیلم.
وی عنوان کرد: فیلم‌هایی که در شبکه‌های ایرانی پخش می‌شود، باید پروانه نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. چه فیلم ایرانی باشد و چه فیلم خارجی.
موسوی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در سیستم ویدئوی درخواستی یا VOD، امکان بارگذاری برنامه و فیلم به تعدد و بی‌نهایت وجود دارد. بنابراین مخاطب و تماشاگر می‌تواند فیلم یا برنامه مورد علاقه‌اش را در این سیستم پیدا و تماشا کند. به هرحال تماشاگر حق دارد که با توجه به قیمت که اساسا ارزان‌تر از شبکه نمایش خانگی فعلی خواهد بود، فیلم تماشا کند. در این روش هزینه‌ها اساسا کمتر از DVD است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
حمله تهیه کننده تازه وارد سینما به محسن تنابنده!!!