سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران، مطالبات پیشین و پول نفت صادراتی خود را به یورو دریافت می‌کند


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران خواستار این شده است که ده‌ها میلیارد دلار از مطالبات خود از هند و دیگر خریداران نفت را به یورو دریافت کند. ایران همچنین نفت خام خود را برای فروش بر حسب یورو عرضه کرده است تا بتواند وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهد.

یک منبع در شرکت ملی نفت ایران به رویترز گفت که قراردادهای اخیری که با شرکت‌‌ نفت و گاز توتال فرانسه، شرکت‌های پالایش کیسپا و لیتاسکوی اسپانیا و لوک‌اویل روسیه منعقد شده است، مبتنی بر یورو است.

این منبع در شرکت ملی نفت ایران گفت: «در صورت‌حساب‌های‌مان به این اشاره می‌کنیم که خریدان نفت ما باید پول را به یورو و با توجه به نرخ تبدیل آن به دلار در زمان تحویل نفت، پرداخت کنند».

شرکت‌های لوک‌اویل و توتال از اظهارنظر در این‌باره امتناع کرده و شرکت کیسپا نیز به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخی نداد.

یک فرد آگاه به موضوع مطالبات ایران از کشورهای خارجی نیز گفت ایران همچنین به شرکای تجاری خود که میلیاردها دلار به این کشور بدهی دارند، اعلام کرده است که به جای دلار خواهان پرداخت این مبالغ به یورو است.

ایران مجاز شده است تا برخی از دارایی‌های ضبط‌شده خود تحت تحریم‌های آمریکا را به ارز‌هایی غیر از دلار آمریکا، همچون ریال عمان و درهم امارات به دست آورد.

تغییر ارزِ فروش نفت به یورو از سوی ایران این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که اروپا هم‌اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع کالاهای صادراتی ایران