سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



یلدا، تداعی سنت‌ ایرانیان در جشن آغاز زمستان


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ یلدا یا به اصطلاح پدر بزرگ‌ها و مادربرزگ‌ها، شب چله قرن‌هاست که در فرهنگ کهن ایرانی به عنوان طولانی‌ترین شب سال فرصتی را رقم می‌زند برای دور هم جمع شدن و تداعی مهربانی‌ها.

اگر چه آخرین شب پاییز که در بین ایرانیان با نام یلدا شناخته شده است تنها یک دقیقه از سایر شب‌ها طولانی‌تر است اما در فرهنگ کهن ایرانی این دقایق کوتاه نیز فرصتی است برای کنار هم قرار گرفتن اعضای فامیل، گرفتن فال حافظ و خوردن خوراکی‌های مخصوص شب یلدا از آجیل شب تا هندوانه.

زندگی مدرن امروزی، فرصت کنار هم بودن را کمرنگ کرده است و ارتباط افراد با یکدیگر در فضای مجازی خلاصه می‌شود اما سنت‌های کهن ایرانی همچون یلدا  فرصتی است برای بازآفرینی جمع‌های خانوادگی و گپ‌و گفت کوچکترها با بزرگترها که این روزها زیر سایه سنگین فضای مجازی به یک نوستالژیک تبدیل شده است.

اگر بخواهیم سنت‌های کهن ایرانیان در شب یلدا را مرور کنیم قصه گویی، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی، خوردن هندوانه‌، انار و آجیل شب چله بخشی از دورهم‌نشینی خانواده ایرانی در این شب است. هر یک از خوراکی‌های شب یلدا نیز فلسفه خاص خود را دارد به عنوان مثال مصرف هندوانه در این شب یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور ایرانیان باستان این بود، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد.

نباید فراموش کرد که یلدا شب گفت‌وگو و کنار هم بودن اعضای فامیل است و می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای افزایش صمیمت میان بستگان بهره جست.

امان الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص فلسفه شب یلدا اظهار داشت: فرهنگ اصیل ایرانی از چندین هزار سال قبل برای بالا بردن سطح ارتباطات و پیوندهای اجتماعی مردم با یکدیگر، ایجاد همدلی و همزبانی جشن‌های باستانی مختلفی دارد که نسل به نسل منتقل شده است.

وی افزود: یکی از جشن‌های کهن ایرانیان شب یلداست. پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی‌ها‌(اهریمن) با فرشته خوبی‌ها به جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها، اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می‌شود.

قرایی مقدم بیان کرد: این شب فرصتی است برای پیوند و انسجام بیشتر میان اعضای خانواده. در جوامع امروزی که با گسترش فرهنگ شهرنشینی فرصتی برای ارتباطات پُررنگ وجود ندارد و اعضای فامیل از یکدیگر دور هستند، برگزاری شب یلدا باعث می‌شود پیوندهای معنوی و وابستگی‌های عاطفی به ویژه در خانواده‌های شهری افزایش یابد.

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه احساس تنهایی و غربت در میان خانواده‌های شهرنشین افزایش یافته است، گفت‌:‌ یلدا فرصتی است برای پالایش فکر و روح و انتقال میراث فرهنگی از نسل گذشته به نسل آینده حتی دورهم جمع شدن اعضای فامیل در چنین مراسم‌هایی می‌تواند بیماری‌های روحی و افسردگی‌ها را کمرنگ کند.

قرائی مقدم ادامه داد: اعضای خانواده فرصت شب یلدا را با گذراندن در فضای مجازی از دست ندهند و این شب را فرصتی بدانند برای بهره بردن از لذت کنار هم جمع شدن. در این شب حداقل اعضای خانواده سر یک سفره بنشینند چرا که امروز خانواده‌ها کنار هم هستند ولی با هم زندگی نمی‌کنند هر فردی در ساعت مشخصی به تنهایی شام می‌خورد، فرزندان در اتاقشان سرگرم کار خود هستند، پدر مشغول تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه است و مادر نیز عمده وقت خود را در آشپزخانه سپری می‌کند اما شب یلدا فرصتی است برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده در خانه پدر بزرگ‌ و مادر بزرگ‌.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
کتاب نوروز، جشن ملی ایرانیان و زمستان/کتابنامه