سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



داستان ناتمام یک قتل


بهتر است فکر کنیم راننده‌ای که شب چهارشنبه گذشته در مسیر سبزوار به شاهرود بدون این که تابلوهای هشداردهنده را نگاه کند، پایش را روی گاز فشار می‌داده و از صافی جاده لذت می‌برده،‌ خبر نداشته که خسارت قتلی که مرتکب می‌شود برای دنیا چقدر سنگین و غیر قابل جبران است.

راننده‌ای که احتمالا بعد از برخورد ماشینش با یک «مانع» فکر کرده سگ ولگردی را « له» کرده و از ماشین پیاده نشده که ببیند سپر ماشینش هم آسیب دیده یا نه، مادر سه توله یوز ایرانی را به قتل رسانده و رفته است؛ حیوانی که در امیدوارانه‌ترین ارزیابی‌ها گفته می‌شود حدود 70 قلاده از آن روی زمین زندگی می‌کنند.

عمق فاجعه اما جای دیگریست. تیم کارشناسی که جسد یوزپلنگ درگذشته را بررسی کرده می‌گوید: « مادر سه توله یوزپلنگی تلف شده است که بچه‌هایش باید تقریبا 10 ماه سن داشته باشند.» ؛ بچه‌هایی که حالا به دنبال بوی مادرشان به سمت همان جاده‌ای کشیده می‌شوند که یک نفر با بی‌ملاحظگی علائم هشداردهنده عبور حیوانات وحشی در کنار آن را نادیده گرفته و مرتکب این قتل شده است.

موضوع البته در این جاده سابقه دارد،‌ پاییز دو سال پیش،‌ یک بار دیگر چنین تصادفی جان یک یوزپلنگ ماده را گرفت و وقتی توله او به دنبال بوی مادرش به جاده نزدیک شد،‌ یک ماشین دیگر، بچه را هم به قتل رساند و رفت، نتیجه دو جسد یوزپلنگ روی دست محیط بان‌های منطقه خارتوران بود؛ جسد پنج درصد از کل یوزپلنگ‌های زنده در دنیا.

منطقه حفاظت شده خارتوران

این بار محیط بان‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، زودتر وارد عمل شدند،‌ تلاش‌ها برای پیداکردن توله‌های یوزپلنگ از دست رفته شروع شد،‌ محیط بان‌ها و داوطلب‌ها سعی کردند با تشکیل گروه‌های جست‌وجو زودتر توله‌ها را پیدا کنند، گروه دیگری از آن‌ها لاستیک جمع کردند و در اطراف جاده‌ای که از وسط منطقه پارک ملی خارتوران می‌گذرد آتش روشن کردند تا جلو نزدیک‌شدن توله‌ها به قتلگاه را بگیرند.

جمع‌آوری لاستیک برای روشن‌کردن آتش و دور نگه‌داشتن توله یوزها از جاده

با همه تلاش‌هایی که در چند روز گذشته انجام شده تا امروز فقط یکی از توله‌های یتیم دیده شده است،‌ علاوه بر این که خبری از دو توله دیگر نیست،‌ کارشناس‌ها می‌گویند توله‌های 10 ماهه بدون مادرشان « هیچ شانسی برای زنده‌ماندن ندارند» چون هنوز نه می‌توانند شکار کنند،‌ نه از خودشان دفاع. همین‌طور رئیس پارک ملی خارتوران می‌گوید در منطقه زندگی‌شان تا به حال چند توله یوزپلنگ به خاطر حمله سگ‌های گله کشته شده‌اند.

تا امروز فقط یکی از سه توله یوزپلنگ یتیم‌شده دیده شده‌اند اما هر سه آنها هنور در طبیعت تنها هستند

تلاش‌ها برای گرفتن توله یوزپلنگ‌های ماده هنوز ادامه دارد،‌ فعالان محیط زیست امیدوار هستند با طعمه‌گذاری و استفاده از تفنگ‌های بیهوشی بتوانند توله‌ها را بگیرند و تا زمان بلوغشان از آن‌ها حمایت کنند؛ کاری که در چند روز گذشته در آن موفق نبوده‌اند. علاوه بر این فعالان محیط زیست نگران هستند که شاید استفاده نادرست از تفنگ‌های بیهوشی،‌ یا در مرحله بعدی ناتوانی از نگه داشتن توله‌ها در شرایط استاندارد، شانس زیادی برای سه توله یتیم‌شده باقی نگذارد.

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تریلر فیلم "داستان ناتمام ما"