سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مشكل اصلی دریاچه زریبار افزایش مواد مغذی و رسوبات است


به گزارش خبرنگار ایرنا مجید دلاور عصر سه شنبه در كارگاه مدیریت زیست بومی تالاب ها و دریاچه ها با تمركز بر دریاچه زریبار مریوان در سنندج افزود: باید منابع آلاینده و نقش آنها در تغذیه پیكره آبی دریاچه زریبار و منابع آلاینده نقطه ای شناسایی شوند.
وی در این كارگاه به ارائه تحقیقات و مدلی جامع برای حوزه آبریز دریاچه زریبار و كاربرد آن در مدیریت كیفی دریاچه پرداخت.
دلاور ادامه داد: آلودگی ها و مواد مغذی حاصل از كشت های آبی و دیم اطراف دریاچه زریبار كه وارد این دریاچه می شود مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد كه در تمام سال این آلودگی ها وارد دریاچه می شود.
وی افزود: همچنین در بررسی ها مشخص شد فعالیت های دامپروری و روستایی نیز تا حدی در ورود مواد مغذی نقش دارد.
او با اشاره به اینكه مدیریت مواد مغذی در مزرعه، مدیریت راهكارهای آبیاری و مدیریت ورود آب ورودی از رودخانه قزلچه سو برخی از راهكارها بود، گفت: مدیریت فاضلاب و استفاده از فیلتراسیون های گیاهی و گیاهان جذب كننده مواد مغذی موثرترین راهكارهای پیشنهاد شده بود.
یك استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز در این كارگاه به ارزیابی یكپارچه اجتماعی - اكولوژیكی مسائل دریاچه زریبار پرداخت و گفت: بهره برداری ناپایدار، مسائل اقتصادی و زیست محیطی، نبود مدیریت یكپارچه، عدم تخصیص بودجه مناسب و نبود مطالعات كافی مسائلی است كه حفاظت از دریاچه را دشوار می كند.
محمد حسین براری افزود: تغییر اقلیم، اقتصاد منطقه و افزایش جمعیت نیز نیروهای محرك بر روی دریاچه زریبار است كه می تواند عامل تهدید آن باشد.
وی برداشت از آب های زیرزمینی حوزه آبریز زریبار، ورود فاضلاب به این دریاچه و افزایش مناطق مسكونی در نزدیكی آن را از امثال نیروهای محرك دانست.
نماینده شركت مهندسین مشاور مهساب شرق نیز در این كارگاه به ارائه طرح ژینایی دریاچه زریبار پرداخت و گفت: restoration را به ژینایی معنی كردیم و به جای كلمه احیاء به كار بردیم چرا كه به دنبال یك رویكرد جدید در این زمینه بودیم و نیاز به واژه ای جدید بود.
اویس ترابی افزود: در ژینایی به دنبال این هستیم كه وضعیت دریاچه را تا زمانی عقب ببریم كه صدمات و تاثیرات منفی از سوی انسان به آن وارد شده جبران شود.
وی گفت: تنها اكوسیستمی را می توان ژینا كرد كه آسیب های جدی به آن وارد نشده باشد و توان بازگشت پذیری داشته باشد كه زریبار این توان و شرایط را دارد.
وی ادامه داد: در طرح ژینایی زریبار تاریخچه تغییرات دریاچه بررسی شد، آسیب ها شناسایی شد، اقدامات لیست و پایش انجام شد.
وی با اشاره به بررسی تغییرات دریاچه از سال 1984 گفت: سطح آب دریاچه و میزان نیزارهای آن در این مدت ثابت بوده است اما نواحی شهری به سمت دریاچه گسترش پیدا كرده است.
ترابی افزود: هیچ اطلاعاتی اما در مورد آبخوان و چشمه های دریاچه وجود ندارد و مطالعاتی در مورد دبی دریاچه انجام نشده است.
وی با اشاره به اینكه با وجود اقدامات انجام شده هنوز از دو كانال فاضلاب شهری وارد دریاچه می شود، گفت: باید فاضلاب و دور ریزهای شهری و روستایی مدیریت شود.
او پالایش آب آلوده دریاچه، پالایش رسوبات دریاچه، جلوگیری از تغییر اراضی و تنظیم تخلیه تراز طبیعی متناسب با هیدرو دینامیك جریان دریاچه كه به دلیل سد خاكی دریاچه به هم ریخته است را از دیگر اقدامات لازم برای ژینایی دریاچه زریبار دانست.
6108/1904

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
دریاچه زریبار ( مریوان ) کردستان