اقدام عجیب شهرداری همدان+عکس


مردم شهر همدان در انتظار یک برنامه فرهنگی و مشارکت محور برای کاهش سطح زباله ها در سطح شهر بودند که با نصب بنرهای وسیع درباره جرایم مالی از سوی مسئولان شهری مواجه شدند.

شهرخبر: ابتدای سال ۹۴ بود که مسئولان شهرداری همدان از طرح جمع آوری زباله ها راس ساعت ۲۱ با شعار «شهروندان شهر را تمیز نگه داریم نه این که تمیز کنیم» خبر دادند. قرار بر این شد که منطقه ۲ شهرداری همدان به عنوان پایلوت این طرح را پیاده سازی کند. همچنین مسئولان شهرداری اعلام کردند که در این طرح تصمیم گرفته شده است بااعلام فواید جمع آوری زباله ها در راس ساعت ۲۱ در مسیر فرهنگ سازی از صداوسیما،مدارس مساجد و رسانه کمک بگیرند. منطقه ۲ شهرداری همدان به خاطر تراکم بالای جمعیت بیشترین تراکم تولید زباله را در شهر همدان دارد و به همین دلیل به عنوان منطقه پایلوت انتخاب شد.اقدام عجیب شهرداری همدانبه هرحال سخنان مسئولان شهرداری همدان حکایت ازآن داشت که قرار است مساله جمع آوری زباله ها در راس ساعت ۲۱ از سطح شهر به بهترین نحو فرهنگ سازی شود و فرهنگ سازی و آزمایشی ساختن منطقه ای از شهر امری از منظر بسیاری از کارشناسان اجتماعی که خواهان حل آسیب های زندگی شهر با روش های فرهنگی هستند مورد تایید است.

در این میان ناگهان شهرداری منطقه ۲ همدان در اقدامی تعجب برانگیز و بر خلاف تصور القاء شده درباره ابعاد وسیع فرهنگی این کار با نصب وسیع بنرهایی در سطح خیابان و کوچه های منطقه ۲ ،مردم را اجبار کرده است که در صورتی که زباله های خود را در سطح معابر رها کنند از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد و در صورت تکرار هر بار دوبار مجازات قبلی در مراجع قضایی خواهد داشت.

این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی ملموس فرهنگی بازدارنده برای شهروندان منطقه ۲ اجرا نشده است و همین موضوع باعث شده تا بنرها این پیام را القاء کنند که برنامه جدید شهرداری بیشتر دارای ابعاد تنبیهی است تا ابعاد فرهنگی و اجتماعی.

این حرکت غیر کارشناسی قطعا در افزایش مشارکت شهروندان در انجام این طرج هم تاثیر منفی می‌گذارد. امروزه در اکثر کلان شهرهای دنیا و ایران مسئله ای به نام مشارکت شهروندان در مدیریت شهری اهمیت و جلوه خاصی پیدا کرده است و هر روزه در تلاش هستند که مشارکت مردم را در مدیریت شهر افزایش دهند و با انجام اقداماتی سعی می کنند که مردم را در مدیریت شهری دخیل کنند.

همچین یکی از راهکارهای فرهنگ سازی در مسائل شهری تشکیل کمپین هایی است که جذابیت خاصی برای شهروندان دارد که در کمپین شرکت کنند.

اگر قرار بر این بود که اجبار شهروندان در مدیریت شهری تاثیرگذار باشد هیچ یک از کلان شهرهای ایران و دنیا به سمت مشارکت شهروندان پیش نمی رفتند .

مسئولان شهری همواره باید به دنبال تکریم شهروندان باشند نه اینکه تکریم تبدیل به اجبار شود و اجبار بخاطر مسئله ای به نام جمع آوری زباله ها از سطح شهر در شان مردم شهر همدان نیست، همواره باید سعی شود که شان و شخصیت هیچ یک از مردم شهر عزیزمان به هیچ نحو خدشه دار نشود.

شاید تا دیر نشده بهتر باشد شهرداری همدان برای حفظ شان وشخصیت والای مردم هر چه سریع تر این بنرها را جمع آوری کنند.


ویدیو مرتبط :
اقدام عجیب شهرداری فومن !