گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



آشنایی با شهرستان آران و بیدگل


آران و بیدگل: 

شهرستان‌ آران و بيدگل را دروازه کوير مرکزی ايران می گويند. آران و بيدگل يکی از مناطق کويری استان اصفهان است که زيبايی گل های گلستان های قمصر را بر روی نقش قالی های خود دارد. اين صنعت زيبا در آران نه تنها جنبه هنری دارد که از لحاظ اقتصادی نيز دارای اهميت فوق العاده ای است. بيش تر اهالی اين شهرستان به كار قالی بافی يا يكی از رشته های مربوط به آن مانند رنگ رزی، تهيه نقشه، پرداخت و يا تجارت قالی مشغول هستند. طرح قالی های آران موسوم به طرح كاشان است. قالی آران از نظر كمی و كيفی نقش اقتصادی زيادی را در منطقه ايفا می كند. شهرستان آران و بيد گل، دارای مکان های ديدنی ارزشمندي است. تپه‌های ماسه‌ای در کنار طبيعت بکر و ناشناخته کوير مرکزی ايران، درياچه شگفت انگيز وسفيد پوش نمک، مساجد تاريخی با معماری خاص خود، بقعه امام زاده ها و قبور بزرگان، آب انبارها و کاروان سراهای قديمی دست به دست يك ديگر داده و يك منطقه‌ي ارزشمند گردشگري را به وجود آورده است.  

مکان های دیدنی و تاریخی -  آران و بیدگل: 

شهرستان آران و بيد گل، دارای مکان های ديدنی با ارزشي است. وجود آثارطبيعی از جمله تپه های ماسه ای در کنار طبيعت بکر و ناشناخته کوير مرکزی ايران، درياچه شگفت انگيز وسفيد پوش نمک، مساجد تاريخی با معماری خاص خود، بقعه امام زاده ها و قبور بزرگان، آب انبارها و کاروان سراهای قديمی به خوبی اسباب بازديد گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورده است. 

صنايع و معادن -  آران و بیدگل:  

صنايع دستي مهم ترين صنعت اين منطقه را تشكيل مي دهند كه قالي بافي با طرح هاي كاشاني نيز اصلي ترين صنايع دستي اين منطقه به شمار مي آيند.   

کشاورزی و دام داری - آران و بیدگل:  

کشاورزی آران و بيدگل با وجود شرايط نامناسب خاک و کمبودآب، اما با سخت کوشی مردمان اين ديار، وضعيت قابل قبولی دارد. امروزه اين شهرستان با دارا بودن ۱۰۰۰ هکتار کشت پسته و ۲۲۰۰ هکتار کشت گندم و ۱۲۰۰ هکتار کشت پنبه و ۱۲۰ هکتار کشت دانه های روغنی جايگاه قابل توجهی در کشاورزی دارد.  

وجه تسميه و پيشينه تاريخي - آران و بیدگل:   

اصل واژه «آران»از«آرين» نام ديگر قوم آريا به معنای جايگاه مقدس، مکان گرمسير و بيدگل تغيير يافته بی بی گل، ويگل و بی گل است. شهرستان‌ آران و بيدگل را دروازه کوير مرکزی ايران می گويند. اين منطقه از ديرباز از مناطق آباد بوده است كه سابقه اي كهن دارد. آن چه که درباره‌ي پيشينه آران و بيدگل می توان گفت اين است که پس از ويرانی شهر باستانی سيلک – که تمدن ۷ هزار ساله دارد – در اثر حوادث و تحولات گوناگون آبادی های کوچک و بزرگی به صورت قلعه و حصار پديد آمد و منطقه وسيعی به نام چهل حصاران شهرت يافت. 

مشخصات جغرافيايي - آران و بیدگل:   

شهرستان آران و بيدگل با مساحت ۳/۶۰۵۱ کيلومترمربع با دو بخش مرکزی و کويرات، سه شهر آران و بيدگل، نوش آباد و ابوزيد آباد و سه دهستان و ۱۲ روستا در شمالی ترين نقطه اصفهان واقع شده است. اين شهرستان ازشمال به درياچه نمک و استان های سمنان و قم، از غرب به شهرستان کاشان، ازجنوب به نطنز و از شرق به اردستان محدود و از طريق دو جاده اصلی به کاشان و شبکه راه های اصلی کشور مرتبط می شود.

منبع : blogfa


ویدیو مرتبط :
عاشورا شهرستان آران و بیدگل