فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مرکز پژوهش‌هاي دانشگاه تهران: شيوع مصرف شيشه در بين زنان زنگ خطري براي جامعه است


مهر/ عضو مرکز پژوهش‌هاي دانشجويان پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: شيوع و رواج ماده مخدر شيشه در بين زنان معضل بزرگي است که زنگ خطري را براي جامعه و خانواده‌ها به صدا در آورده است.

شوآن شريعتي راد ظهر دوشنبه در کارگاه آموزشي مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: اعتياد در قديم جرم محسوب مي‌شد اما در زمان حال يک بيماري به حساب مي‌آيد.

وي با بيان اينکه اعتياد بيماري مضمن در سيستم اعصاب مرکزي است، افزود: نقصي که در سيستم پايش مغز رخ مي‌دهد افراد را به سمت اعتياد سوق مي‌دهد.

شريعتي راد ادامه داد: يکي از مهم‌ترين راه‌هاي جلوگيري از اين بيماري، اطلاع رساني درباره انواد مواد مخدر است چرا که بسياري از افراد ناخواسته به سمت اين مواد روي مي‌آورند.

وي با بيان اينکه هرچه آگاهي عمومي در اعتياد بيشتر شود، احتمال وقوع در افراد کمتر مي‌شود، اظهار کرد: در زمان کنوني چهره اعتياد تغيير کرده است و هرکس با توجه به باورهاي خود به اين امر روي مي‌آورد.

عضو هيئت علمي مرکز پژوهش‌هاي دانشجويان پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به انواع مواد مخدر، بيان کرد: ترياک و مشتقات آن، کانابيس و مشتقات آن و محرک‌ها از موادي است که در جهان مصرف مي‌شوند.

وي با بيان اينکه ترياک پنج هزار سال در دنيا قدمت دارد، افزود: اين ماده در قرن‌هاي چهارم و پنجم در ايران به عنوان دارو شناخته مي‌شد.

شريعتي راد با بيان اينکه ابن سينا اولين کسي بود که به اعتياد آور بودن ترياک اشاره کرد، اظهار کرد: ترياک در دوره قاجاريه به صورت گسترده مصرف مي‌شد.

وي با اشاره به رشد کانابيس (حشيش) در بين مردم، بيان کرد: اين ماده در قرن ششم رشد کرد و هم براي مقاصد تفريحي و هم براي مقاصد طبي مورد استفاده بود.

شريعتي راد ادامه داد: اين ماده که منشاء آن را چين يا آشور دانسته‌اند، قرن‌ها براي بيماري‌هاي مانند روماتيسم، جراحات و بيماري‌هايي به کار مي‌رفته است اين در حالي است که اگر چه خاصيت دارويي دارد اما رخوت ساز است.

ترامادول دارويي بسيار خطرناک و خطرساز است

وي با اشاره به عوارض مصرف کانابيس، عنوان کرد: مصرف کانابيس باعث سرخوشي و آرامش، تغييرات ادراکي، تحريف درک زمان تشديد تجربيات حسي معمول مانند خوردن، تماشاي فيلم و شنيدن موسيقي مي‌شود.

عضو هيئت علمي مرکز پژوهش‌هاي دانشجويان پرديس بين‌الملل دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به شيوع مصرف ترامادول در بين دانشجويان، اظهار کرد: ترامادول آستانه تشنج مغز را پايين مي‌آورد و ماده اي بسيار خطرناک است.

شريعتي راد با بيان اينکه توليد ترامادول در ايران ممنوع است، تصريح کرد: اکنون در پاکستان کارخانه‌هايي اين ماده را توليد کرده و با برچسب‌ها ايراني وارد کشور مي‌کنند.

وي با تاکيد براينکه ترامادول دارويي بسيار خطرناک است، بيان کرد: بسياري از افراد براين باورهستند که ترامادول مسکني غير مخدر است در حالي که اين ماده يک مسکن مخدر است.

شيوع مصرف محرک‌ها در بين جوانان ايراني

مدرس پژوهش‌هاي دانشجويان بين المللي دانشگاه تهران، اظهار کرد: محرک‌ها که بيشتر با نام شيشه شناخته مي‌شوند قيمت بالايي ندارند و به همين دليل جوانان را به سمت خود مي‌کشند.

وي با بيان اينکه اين مواد هزاران برابر بدتر از مخدرهاي سنتي هستند، تصريح کرد: توليد اين ماده در ايران بالا است و مازاد بر مصرف به ساير کشورها صادر مي‌شود.

شريعتي راد با اشاره به علل رواج شيشه در ايران، بيان کرد: کنجکاوي، عادت به خود درماني و علاقه جوانان به اين ماده باعث رواج آن در ايران شده است.

وي ادامه داد: رواج اين ماده در بين زنان ايراني معضل بزرگي است که بسياري از زنان را در معرض خطر قرار داده است.


ویدیو مرتبط :
تفاهم نامه همکاری دانشگاه آزاد و مرکز پژوهش های مجلس