سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کودک 12 ساله‌ای که قربانی کم‌تجربگی پزشکی شد


سلامت نیوز:کودک 12 ساله بیجاری که برای مداوای بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک، استراحت در منزل را برای وی تجویز می‌کند که بعد از مدت کوتاهی، این نوجوان بیجاری جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امروز مهم‌ترین شبکه ارائه مراقبت‌های بهداشتی در تملک و کنترل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران است که از طریق شبکه‌های بهداشتی و دانشکده‌های پزشکی در کشور ارائه می‌کند.

با توجه به حجم گسترده کار و وظیفه عظیم و با توجه به اهمیت بهداشت و درمان در جامعه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور، اکنون دیگر نباید سخن از منطقه محروم و عدم امکانات به میان آید، حال آنکه این روزها نواهایی از عدم امکانات و.... همچنان به گوش می‌رسد.

شاید در برخی از موارد نیز مشکلات و بروز آنها منوط به امکانات نباشد و عدم تخصص و آگاهی از کار و حرفه و تعهد کافی منجر به بروز مشکلات شود.با توجه به اعتبارات تخصیص‌یافته به بخش بهداشت و درمان و تحول در نظام سلامت، اکنون دیگر وجود پزشک متخصص و متعهد و حداقل امکانات بهداشتی و درمانی در روستاها و مناطق محروم و دورافتاده انتظار بجایی است و عدم آن دیگر پذیرفتنی نیست.

گاهی در برخی از نقاط خطه پهناور ایران اسلامی آنقدر محرومیت‌ها برجسته و ملموس است که گذشتن از آنها و نادیده گرفتنشان وجدانی خفته می‌خواهد که این روزها برخی گویا وجدان‌های بیدارشان سال‌هاست به خواب بی‌خیالی فرو رفته است.

بیجار گروس، بخش کرانی، حسن‌آباد یاسوکند و روستای چالاب؛ اینجا شاید محروم‌ترین نقطه کشور باشد، جایی دورتر از دورها، آنجایی که کودکی 12 ساله بر اثر به ظاهر گلودردی ساده و تنگی نفس جان خود را از دست می‌دهد در حالی که اگر زودتر معالجه می‌شد و یا اگر امکانات کافی موجود بود، اکنون مهدی 12 ساله زندگی می‌کرد.

محرومیتی از جنس غربت، و مرگی از جنس مظلومیت! اینجا روستای چالاب زادگاه کودکی است که تا چند روز گذشته زمینش شاهد گام نهادن او به سوی زندگی پر شور و آسمانش نظاره‌گر معصومیتش بود.

کودک 12 ساله‌ای که قربانی کم‌تجربگی پزشکی شد

(بنا به گفته پدر این نوجوان) که تنها تجویز آن برای این بیمار، استراحت در منزل بود، بی‌اعتنا بودن به عدم تکلم مهدی 12 ساله! مگر می‌شود تکلمت را به خاطر گلودرد ساده‌ای از دست داده باشی، مگر می‌شود مرگ تو دلیلش بی‌اعتنایی فردی باشد که تعهدش تلاش برای حفظ چون تویی بوده است.

پدرت روستایی ساده بود و حرف پزشک سندی برای او، اما باز هم اصرارش برای ارجاع و انتقالت به بیمارستان شهر مظلوم‌تر بیجار به ثمر ننشست.حزین و غمگین راه خانه را در پیش گرفت، می‌باید با وخامت حالش دیگر بار به پزشک معالج مراجعه کند، نمی‌دانست این راه رفت برگشتی ندارد و کودکش دیگر رمق ماندن نخواهد داشت.

وقتی به خود آمد که فرزند 12 ساله‌اش از دست رفته بود و او نتوانسته بود برایش کاری کند، بغضش از پزشک معالج و از محرومیت و طریق طولانی آن بود.اینجاست که می‌گوییم محرمیت بیش از پیش به چشم می‌آید، درمانگاه حسن‌آباد یاسوکند، راه روستایی، زیرساخت‌های سرشار از فقر و محرومیت همه و همه تمام امیدهای پدری را به کام خاک تنهایی روستای چالاب کشاند.

این جا است که دیگر سکوت جایز نیست و مهربانی و نادیده گرفتن معنایی ندارد، اینجا است که باید داد مظلومیت را ستاند.چندی پیش از تپش زندگی در روستاهای محروم بیجار نگاشتم، و امروز سر افکنده از نوشته و دور شدنم از واقعیت!

اکنون همت بلند مسئولان باید، تا داد مظلومیت این نوجوان 12 ساله و محرومیت روستا و شهرشان به گوش وزیر بهداشت و درمان و حتی رئیس جمهور برسد.رفتنش تذکری برای مسئولانی است که همچنان غرق در غرور کاذب "ما بهترینیم" و محرومیت صرفا حرف است، باشد!

آری نامش مهدی بود، نوجوان 12 ساله روستای چالاب آروزهای بزرگی در سر داشت، شاید آروز داشت پزشک شود، اما اگر اکنون در میان ما بود شاید در انتخابش تجدیدنظر می‌کرد.

بی‌دقتی پزشک، عدم امکانات، تشخیص نادرست، کدام یک از این‌ها علت مرگ نوجوان 12 ساله چالابی است؟ باید همچنان منتظر بود، آیا سخنان پدر مهدی و گله‌هایش از پزشک را باید نادیده گرفت یا...

رسیدگی به موضوع مرگ نوجوان 12 سالهنماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از درگذشت این نوجوان 12 ساله و بروز این واقعه در منطقه محروم حسن آباد، اظهار کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید سریعا به تمام جوانب این قضیه رسیدگی کند و پزشک را در صورت خاطی‌بودن، مورد بازخواست قرار دهد.

سیدمحمد بیاتیان افزود: برای مشخص شدن علت مرگ این دانش‌آموز که جسد وی پزشکی قانونی است، ما همچنان منتظر جوابیه هستیم.به گفته وی، بحث خطا و کم‌کاری پزشک در این قضیه کاملا مشهود است و هرچه سریعتر باید با پزشک خاطی برخورد صورت گیرد.

وی با ابراز گله‌مندی و انتقاد شدید از این موضوع، گفت: این همه اعتبارات طرح سلامت را در مجلس تصویب کردیم و دولت نیز آنها را تخصیص داد و به این صورت با بیماران برخورد می‌شود!

بیاتیان با بیان اینکه انتظار ما این است که شدیدا با پزشک معالج دانش‌آموز متوفی برخورد شود، گفت: باید همه پزشکان در مناطق محروم توجیه شوند به ویژه اینک که آنفولانزای شایع‌شده در کشور وجود دارد.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضای ما این است با قصور پزشکان برخورد جدی صورت گیرد تا ما دیگر بار شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

بیاتیان ادامه داد: این بحث را از طریق مجلس و سوال از وزیر پیگیری خواهم کرد و حق مردم شهرستان است که در جریان مسائل و موارد قرار گیرند.

وی گفت: مباحث مطرح شده طبق گفته‌های پدر دانش‌آموز است که این نوجوان در سال گذشته نیز لوزه داشته و ظاهرا امسال هم سرماخوردگی و تورم لوزه مشاهده شده که موجب تنگی نفس و عدم تکلم این کودک شده بود که کم‌کاری در این زمینه این نوجوان را به کام مرگ کشاند.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!