انتقاد بلومبرگ از سیاست اوباما برای ساخت موشک‌های کروز هسته‌ای


خبرگزاری بلومبرگ از سیاست دولت اوباما برای ساخت موشک‌های کروز هسته‌ای و حمل آن‌ها توسط بمب افکن‌های B-52 فرسوده آمریکا انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: رییس‌جمهوری که خواستار جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای است تلاش‌های زیادی را برای به‌روزرسانی زرادخانه هسته‌ای آمریکا انجام داده است. البته این عملی نادرست نیست، قول اوباما مبنی بر جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای عجیب بود نه سیاست کاری آن.

طرح دولت برای هزینه 30 میلیارد دلاری در جهت ساخت موشک‌های کروز هسته‌ای جدید و نصب آن بر روی بمب افکن های B-52 فرسوده از نظر مالی و استراتژیک نیز هیچ توجیهی ندارد.

موشک‌های کروز که نسبت به بمب‌های جنگی معمولی که از سوی هواپیماها رها می‌شوند قابلیت‌های بیشتری دارند و برگ برنده زرادخانه هسته‌ای محسوب می‌شوند، بر خلاف موشک‌های "ICBM" موشک‌هایی با قابلیت نصب چند کلاهک هسته‌ای با هدف‌گیری‌های مجزا، رهگیری موشک‌های کروز توسط رادارها و ماهواره‌ها بسیار دشوار است و حتی در صورت رهگیری شدن آن‌ها تشخیص آن‌ها از موشک‌های کروز جنگی معمولی امکان‌پذیر نیست.

اما این یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود چرا که یک استراتژی بازدارنده موفق نیازمند آن است که در یک تقابل هسته‌ای درک درستی از اقدام بعدی طرف مقابل داشته باشند. سه سال پیش انگلیس تصمیم گرفت که زیردریایی‌هایی تریدنت هسته‌ای خود را به روزرسانی نکند چرا که یک ریسک بزرگ را در ایجاد اشتباهات محاسباتی طرف مقابل و ایجاد تخریب‌های گسترده به صورت غیرعمد را دارد.

حتی رونالد ریگان، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 1987 در راستای پذیرش این تئوری در اصل بازدارندگی هسته‌ای با شوروی برای حذف موشک‌های کروز هسته‌ای زمین به زمین موافقت کرد.

پس از آن نیز جورج بوش، دیگر رییس‌جمهور آمریکا دستور داد تا موشک‌های کروز هسته‌ای زیردریایی‌های آمریکا را بردارند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
صحبت های صادق زیباکلام انتقاد از سیاست های هسته ای