علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تغییرات نرخ بیکاری ۱۲ گروه سنی/ بیکاری ۲۴ ساله‌ها رکورد زد


به گزارش خبرنگار مهر، بررسی جدیدترین گزارش رسمی مرکز آمار ایران از اوضاع نرخ بیکاری کارجویان در ۱۲ گروه سنی نشان می دهد که نرخ بیکاری در مهم ترین گروه های سنی جوینده کار کشور همچنان بالا و دستکم ۲ برابر نرخ عمومی کشور است.

کارشناسان می گویند درست است که نرخ عمومی بیکاری کشور در پائیز امسال ۱۰.۷ درصد اعلام شده که خود نرخ بالایی برای اقتصاد بزرگ ایران به شمار می رود اما وقتی نرخ بیکاری را می توان بهتر درک کرد که اوضاع بیکاری در گروه های سنی اصلی جوینده کار کشور را بررسی کنیم.

در پاییز امسال، نرخ بیکاری جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور که از مهمترین گروه های جستجو کننده شغل در بازار کار ایران هستند، ۲.۴ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور بوده است. اوضاع زمانی بهتر قابل درک است که بدانیم این نرخ در مورد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله جوینده شغل ۴.۲ برابر نرخ عمومی بیکاری کشور بوده است.

علاوه بر اینکه نرخ بیکاری زنان زیر ۳۰ سال کشور هم اکنون دو برابر نرخ بیکاری مردان جوان در این سن است، نرخ بیکاری زنان ساکن در شهرهای کشور نیز ۱.۸ برابر بیشتر از نرخ بیکاری زنان زیر ۳۰ سال ساکن در روستاهای کشور است. به بیان ساده تر، نرخ بیکاری در مهمترین گروه سنی جوینده شغل کشور در پاییز امسال حداقل ۲۲ درصد و حداکثر ۵۲.۹ درصد بوده است.

افزایش بیکاری تا ۵۲.۹ درصد در پاییز

کمترین نرخ بیکاری کشور در حال حاضر مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر است که قاعدتا این گروه سنی دیگر نباید متقاضی کار و باقی ماندن در بازار کار کشور باشند اما مسائل مالی و مشکلات معیشتی طی سال‌های اخیر باعث شده تا سالمندان نیز در رقابت جدی با جوانان برای دستیابی به فرصت‌های شغلی قرار بگیرند؛ از این رو در این گروه سنی نیز هم اکنون ۰.۹ درصد بیکاری وجود دارد.

در ۳ ماهه پائیز امسال نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله کشور که هنوز آماده ورود به بازار کار نبوده و عموما در دوران تحصیل به سر می‌برند، ۳.۲ درصد بوده و این نرخ برای گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله کشور به یکباره به ۲۱.۵ درصد بالغ می شود. همانگونه که عنوان شد، بیکاری ۲۰ تا ۲۴ ساله ها ۲۶.۵ درصد و نرخ بیکاری ۲۵ تا ۲۹ ساله های کشور نیز ۲۰.۸ درصد بوده است.

۳۰ تا ۳۴ ساله ها ۱۱ درصد و ۳۵ تا ۳۹ ساله ها نیز ۶.۶ درصد نرخ بیکاری دارند. نرخ بیکاری در گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ ساله کشور ۴.۳ درصد و در گروه سنی ۴۵ تا ۴۹ ساله نیز ۴ درصد است، همچنین این نرخ برای گروه سنی ۵۰ تا ۵۴ ساله کشور ۳.۸ درصد و برای گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ ساله نیز ۴.۲ درصد اعلام شده است.

نهایتا ۶۰ تا ۶۴ ساله ها دارای نرخ بیکاری ۱.۴ درصدی و افراد بالای ۶۵ سال کشور ۰.۹ درصد بیکاری دارند. البته نرخ بیکاری زنان ۶۰ سال به بالا صفر است که نشان می دهد، زنان از دوره بازنشستگی به بعد معمولا دیگر به دنبال کار جدید نیستند.

در عین حال، نرخ عمومی بیکاری مردان در کل کشور ۹ درصد و زنان به میزان ۱۸.۹ درصد است. مردان و زنان شهرنشین کشور در پائیز امسال ۱۱.۷ درصد بیکاری داشته اند و نرخ بیکاری مردان ۹.۴ درصد و زنان نیز ۲۲.۹ درصد است. مردان و زنان روستایی در پائیز سال جاری ۸.۱ درصد بیکاری را تجربه کرده اند و این نرخ در مورد مردان به میزان ۷.۹ درصد و برای زنان نیز ۹.۲ درصد بوده است.


ویدیو مرتبط :
وزیر صنعت: نرخ بیکاری زنان سه برابر متوسط نرخ بیکاری کش