علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



یافته‌های جدید درباره پیامدهای دیابت


یافته‌های جدید درباره پیامدهای دیابتهمشهری آنلاین/ یک بررسی جدید در استرالیا نشان می‌دهد که مردان و زنانی که دیابت دارند، نسبت به افراد غیر دیابتی عموماً امید به زندگی کمتری دارند و سال‌های کمتری را بدون ناتوانی می‌گذرانند.
به گزارش رویترز نویسنده اصلی مقاله این بررسی، دیانا جی ماگلیانو از انستیتوی قلب و دیابت بیکر آی‌دی‌آی و دانشگاه موناش در ملبورن گفت: «بیشتری افراد دچار دیابت با عوارض کلاسیکی ناشی از آن که ممکن است بر چشم‌ها، کلیه‌ها، پاها و دستگاه قلب و عروق را دچار خود کند، تأثیر بگذارد، اما این بررسی تأثیر دیگری را برجسته می‌کند، به‌خصوص درباره شمار سال‌های عاری از ناتوانی که از دست می‌رود.

این پژوهشگران بر اساس بررسی‌های دیابت در استرالیا، نظرخواهی درباره ناتوانی و شاخص مرگ ملی تخمین زدند که در مردان و زنان ۵۰ ساله دچار دیابت به ترتیب امید رندگی ۳۰ سال و ۳۴ سال است- یعنی حدود سه سال کمتر از مردان و زنان غیر مبتلا به دیابت.

«ناتوانی» در این تحقیق به معنای دچار بدون به دست کم یکی از ۱۷ محدودیت یا نقصان برای دست‌کم شش ماه بود که فعالیت‌های روزانه مانند حمام گرفتن یا به بستر رفتن را محدود می‌کند.

بر اساس یافته‌های این بررسی که در ژٰورنال Diabetologica منتشر شده است، پنجاه‌ساله‌های دارای دیابت می‌توانند به‌طور میانگین انتظار ۱۳ سال زندگی بدون ناتوانی را داشته باشند، یعنی هشت یا ۹ سال کمتر از مردان و زنان بدون دیابت.

این پژوهشگران تخمین زدند که زنان ۵۰ ساله دارای دیابت نسبت به مردان دارای دیابت مدت بیشتری از سال‌های باقیمانده زندگی‌شان را با ناتوانی می‌گذرانند.

ماگلیانو گفت: «تأثیر متمایز دیابت برحسب جنسیت بر امید به زندگی را عمدتاً می‌توان بر اساس این واقعیت توضیح داد که زنان دارای دیابت امید به زندگی طولانی‌تر و درعین‌حال شیوع به‌طور قابل‌توجه بالاتر ناتوانی را دارند و این یافته با داده‌های قبلاً گزارش‌شده درباره زنان به‌طورکلی تطبیق می‌کند.»

دکتر اد گرگ از بخش ترجمه دیابت در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که در این تحقیق جدید دخیل نبود گفت که گرچه افراد دارای دیابت در حال حاضر نسبت به گذشته عمر طولانی‌تری دارند، دیابت هنوز یک عامل خطرساز بزرگ برای سایر مشکلات بهداشتی است.

اما به گفته او تفاوت‌های بسیاری در میان افراد از این لحاظ وجود دارد.

گرگ گفت: «بسیاری از افرادی که دچار دیابت می‌شوند، به‌طور موفقی آن را کنترل می‌کنند و امید به زندگی آنان می‌تواند به‌اندازه افراد غیر دیابتی باشد.

ماگلیانو دراین‌باره گفت: «دیابت از طریق ایجاد عوارض دیابت مانند آسیب به شبکیه (رتینوپاتی) ِ، بیماری کلیوی و بیماری قلبی- عروق طول عمر را کوتاه می‌کند. به نظر ما ایجاد این عوارض ممکن است بر ایجاد ناتوانی هم تأثیر داشته باشد، گرچه سازوکار این رابطه هنوز کاملاً مشخص نیست.»

به گفته او، کنترل قند خون، فشارخون و میزان چربی‌های قانون اقداماتی معقول برای به حداکثر رساندن شما سال‌های سالم زندگی شما هستند.

ماگلیانو افزود: «یک اقدام مهم دیگر فعالیت جسمی که تأثیر آن در کند کردن روند زوال کارکرد جسمی ثابت شده است، و در افراد سالمند دچار دیابت باید به‌شدت توصیه شود، حتی اگر این افراد دچار چاقی یا مشکل در کنترل قند خون نباشند.»



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
شفا یافته با خام گیاه خواری از بیماری دیابت - بخش 6