مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



نادرترین رویداد نجومی قرن+ شرح نماز آیات


به گزارش «شیعه نیوز»، امین رضایی اکبریه، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در خصوص رویداد نجومی که قرار است فردا، بیستم اردیبهشت ماه سال جاری رخ دهد، گفت: یک گذر نادر از سیاره تیزپای تیر ( عُطارد ) از مقابل مهر تابان را در این زمان شاهد خواهیم بود.

به گفته وی، گذر در علم ستاره شناسی به پدیده ای گفته می شود که جرم کوچکی از مقابل یک ستاره یا سیاره بزرگتر عبور می کند؛ از روی زمین تنها گذرهای عطارد و زهره قابل رصد هستند.

وی با بیان اینکه در این زمان سیاره تیر (عُطارد)، مستقیما بین زمین و خورشید در فضا جابجا می شود که در سراسر ایران قابل مشاهده است، اظهار داشت: رصدگران لازم است با تلسکوپ های مجهز به پالایه یا فیلتر مخصوص رصد خورشید برای مشاهده این پدیده اقدام کنند.

رضایی اکبریه در خصوص تفاوت گذر با خورشید گرفتگی گفت: در پدیده خورشید گرفتگی کل قرص خورشید یا بخشی از آن پوشانده می شود در حالی که گذر زهره یا عطارد این گونه نیست و جرم های کوچک عطارد و زهره مثل یک نقطه کوچک از مقابل خورشید عبور می کنند.

وی عنوان کرد: چون در این گذر ، عطارد یک نقطه کوچک بوده با چشم غیر مسلح به سختی قابل رصد کردن است.

وی با بیان اینکه گذر عطارد از مقابل خورشید در همه جای کشور قابل مشاهده است، گفت: این گذر از ساعت ۱۵:۴۱تا نیم ساعت مانده به نیمه شب طول می کشد که در حقیقت حدودا  ۷ ساعت رخ می دهد.

به گفته وی، در ایران پس از غروب خورشید مراحل پایانی گذر عُطارد از خورشید قابل مشاهده نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای رصد این گذر لازم است موارد ایمنی رعایت شود، اظهار داشت: علاقمندان نباید به صورت مستقیم به خورشید نگاه کنند؛ حتما باید ابزارهای رصدی را به فیلتر مجهز کنند.

وی با بیان اینکه این گذر چهار مرحله مهم از دید رصدی دارد که برای زمان سنجی و موقعیت یابی دقیق از اهمیت بالایی برخوردارند، عنوان کرد: در هر گذر چهار نقطه تماس خورشید و جرم عبور کننده وجود دارد که تماس اول از بیرون به خورشید، تماس دوم وقتی وارد خورشید می شود، تماس سوم و چهارم نیز در زمان خروج است.

رضایی اکبریه افزود: پیش بینی شده که چنین گذر نادری در آبان ماه سال ۱۳۹۸ نیز به وقوع خواهد پیوست.

 آنچه در زیر می خوانید طریقه قرائت نماز آیات است:

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد ، که به دو روش خوانده می شود .

صورت اول: بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود و باز سر از رکوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود و سپس سر از رکوع بردارد و همین طور ادامه دهد تا یک رکعت پنج رکوعى که قبل از هر رکوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نماید و بعد براى رکعت دوم قیام کند و مانند رکعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

صورت دوم: بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله به عنوان یک آیه خلاف احتیاط است) از سوره‏اى را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگرى از آن سوره را بخواند و به رکوع رود، و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگرى از همان سوره را قرائت نماید و همین طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى رکعت دوم قیام نماید و حمد و آیه‏اى از یک سوره را بخواند و به رکوع برود و همین طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر رکوعى به یک آیه از سوره‏اى اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.
اکنون به عنوان نمونه، نماز آیات را به شکل کوتاه آن با تقسیم سوره "قدر" بیان می کنیم:

پس از نیت ، با گفتن "الله اکبر" نماز را شروع می کنیم.

سوره حمد را بخوانید و حالا پس از بسم الله الرحمن الرحیم ، آیه اول سوره قدر را بخوانید

به رکوع بروید

برخیزید و آیه دوم سوره قدر را بخوانید (بسم الله الرحمن الرحیم نمی خواهد فقط آیه بعدی سوره قدر) به رکوع بروید

برخیزید و آیه سوم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید

برخیزید و آیه چهارم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید

برخیزید و آیه پنجم سوره قدر را بخوانید ؛ به رکوع بروید

به سجده بروید( دو بار سجده مثل نماز عادی )

رکعت دوم را مانند رکعت اول بخوانید ، فقط در رکعت دوم می توانید قنوت را هم بخوانید

سپس رکوع پنجم را بعد از قنوت بجا آورده، سر از رکوع برداشته و به سجده می روید .

با تشهد و سلام ، نماز را به اتمام می رسانید .

ضمناً این نماز را می توان به جماعت خواند ، چرا که جز نمازهای واجب می باشد .

احکام نماز آیات

١- از وقتى که خورشید یا ماه شروع به گرفتن مى‏کند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تاخیر نیندازد که شروع به باز شدن کند.

٢- اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تاخیر بیندازد ، که آفتاب یا ماه شروع به باز شدن کند ، باید نیت ادا و قضا نکند ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند ، باید نیت قضا نماید.

٣- اگر مدت گرفتن خورشید یا ماه بیشتر از خواندن یک رکعت‏باشد ولى انسان نماز را نخواند، تا به اندازه خواندن یک رکعت ‏به آخر وقت آن مانده باشد باید نیت ادا کند بلکه اگر مدت گرفتن آنها به اندازه خواندن یک رکعت هم باشد بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند و ادا است.

4- موقعى که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق مى افتد، انسان باید فورا نماز آیات را بخواند و اگر نخواند معصیت کرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت‏بخواند ادا است.

انتهای پیام/654


ویدیو مرتبط :
‫همه چیز درباره نماز آیات و روش خواندن نماز آیات +فیلم‬‎