فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فیلم نامه نویسی در تلویزیون باید به فرآیند حرفه ای تبدیل شود


علی حدادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوه های فیلم نامه نویسی در تلویزیون ما بیشتر تحت تأثیر فیلم نامه نویسی سینماست و به تفاوت های عمده این دو حوزه کم توجهی شده است.
وی اضافه کرد: در فیلم نامه نویسی برای سینما خلاقیت فردی نقش محوری دارد؛ به همین علت در سینما عنوان فیلم نامه نویس مؤلف معنا و جایگاه قابل قبولی دارد، اما تلویزیون اقتضائات خود را دارد.
حدادی درمورد روش نگارش فیلم نامه های تلویزیونی با توجه به تمایز آن با فیلم نامه های سینمایی تصریح کرد: اولین ویژگی فیلم نامه نویسی در تلویزیون حجم کار است و فیلم نامه نویس تلویزیونی باید خلاقیت را در زمان طولانی حفظ کند تا فیلم نامه ای موفق برای تلویزیون بنویسد. اما اینکه توقع داشته باشید فیلم نامه نویس در زمانی طولانی بدون خستگی، تک نفره مشغول نوشتن فیلم نامه باشد؛ واقع بینانه نیست. البته استثناهایی وجود دارد؛ اما فیلم نامه نویسی تک نفره را نمی توان یک قاعده کلی در نظر گرفت.
وی ادامه داد: به همین علت روش های فیلم نامه نویسی گروهی در دنیا شکل گرفته تا نیازهای اساسی یک اثر تلویزیونی برآورده شود. در سال های اخیر در سریال نویسی ما به علت ضرورت های تولیدی و کمبود زمان یا هم زمانی تولید و نگارش فیلم نامه، شکل هایی از کار جمعی تجربه شده، اما اغلب دو یا سه فیلم نامه نویس به همان شیوه سابق کار می کنند. به عنوان مثال عنوان و جایگاه کرییتور/creator که در سریال سازی دنیا پذیرفته شده است، هنوز در ایران وجود ندارد. نظام مشخصی برای رتبه بندی نویسندگان تلویزیون نداریم و ورود نیروها و نویسندگان جوان تر به شکل طبیعی انجام نمی شود.
حدادی گفت: در دفتر تولید متن مرکز گسترش فیلم نامه نویسی با شناسایی شیوه های جدیدتر و تجربه آنها در کارگاه های فیلم نامه نویسی، می خواهیم فضای متفاوت تری ایجاد کنیم.
وی با اشاره به ورود نویسندگان جوان به عرصه فیلم نامه نوسی، درباره وضعیت فعلی نگارش در این مرکزافزود: در حال حاضر بیش از 20 پروژه در مراحل مختلف نگارش قرار دارند که بیشتر آنها به شیوه گروهی و کارگاهی انجام می شود. چهار کارگاه فیلم نامه نویسی نیز اخیرا ایجاد شده که اعضای آنها اکثراً نویسندگان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با فیلم نامه نویسی هستند و برای هر کدام از کارگاه ها زمینه مشخصی تعیین شده تا نویسندگان تازه نفس وارد چرخه نویسندگی تلویزیون شوند.
به گفته حدادی، امروز حدود 70 نویسنده جوان در کارگاه های مرکز مشغول کار هستند که حاصل کار آنها به زودی در اختیار بخش های تولیدی سازمان قرار خواهد گرفت.
وی از تنوع مضمونی و ژانری فیلم نامه های در حال نوشتن در دفتر تولید متن مرکز گسترش فیلم نامه نویسی خبر داد و اظهار داشت: در طیف فیلم نامه های ما از ژانر تاریخی و درام سلحشوری تا موضوعات روز اجتماعی، طنز و کارهایی با مضامین اخلاقی و دینی وجود دارد و از این میان می توان به سعدی و مولانا در ژانر تاریخی، آتش در نیستان و هفت پهلوان درام های سلحشوری، انقلاب دوم با موضوع انقلاب اسلامی، قاعده بازی، بازگشت و پدران و فرزندان با موضوعات اجتماعی و ... اشاره کرد.
وی در خصوص برنامه دفتر تولید متن مرکز گسترش فیلم نامه نویسی برای مناسبت های تقویمی گفت: در مناسبت های پیش رو، فیلم نامه مینی سریال غیرعلنی با رگه های طنز سیاسی، برای ایام انتخابات مجلس آماده می شود، برای نوروز نیز فیلم نامه سریال بیمار استاندارد شده و فیلم نامه پاداش سال نو را در حال نگارش داریم.
مرکز گسترش فیلمنامه نویسی صداوسیما شهریور ماه گذشته با حکم محمد سرافراز رییس این سازمان برای امین صدیقی تاسیس شد. این مرکز سه دفتر به نام های دفتر طرح و نظارت، دفتر امور پژوهش و نگارش و دفتر مطالعات را زیر پوشش دارد.
علی حدادی فیلم نامه نویس و دانش آموخته تهیه کنندگی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صدا و سیما پیش از این مدیر واحد فیلم نامه مرکز فیلم و سریال برون مرزی بوده است. احصای اولویت ها و تدوین راهبردهای تولید متون نمایشی تلویزیونی، ایجاد سازو کار هایی برای ارتقای سطح کیفی فیلم نامه نویسی مجموعه های تلویزیونی با توجه به عنصر جذابیت و اثرگذاری داستانی با محتوای مبتنی بر باورهای دینی و ارزش های اخلاقی، معنوی و انقلابی، نظارت متمرکز بر مراحل مختف تصویب، پژوهش و نگارش آثار نمایشی تلویزیونی در حوزه های برنامه ساز و حسن اجرای فیلم نامه های مصوب در مرحله تولید، اهتمام ویژه به ایجاد سازوکارهای نوین در زمینه نگارش گروهی و کارگروهی سریال های تلویزیونی پرشمار، فراهم سازی زمینه جذب، دانش افزایی و همکاری نویسندگان جوان و دانش آموختگان فیلم نامه نویسی و ادبیات نمایشی دانشگاه ها، اهتمام به حمایت از داستان نویسی و رمان نویسی در راستای فراهم سازی منابع داستانی کیفی برای اقتباس، طراحی و راه اندازی بانک جامع اطلاعات آثار نمایشی تلویزیونی با هدف گردآوری، طبقه بندی و نگهداری اطلاعات مربوط به نیروی انسانی و متون نمایشی و پورتال جامع دریافت و بررسی طرح ها و ایده های مردمی از جمله ماموریت های این مرکز عنوان شده است.
فراهنگ**9157**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آموزش فیلم نامه نویسی (سید فیلد)- بازنویسی فیلم نامه