سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قوانین و مقررات موجود در فرآیند ثبت داروها و فرآورده‌های گیاهی و طب سنتی


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, چگونگی برخورداری, حفظ سلامت و بهبود بیماری همواره از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی در زندگی انسان بوده است.

تمایل انکار نشدنی و سیری ناپذیر انسان برای زندگی و جاودانگی منجر به کشف روش‌های درمانی و داروهایی به منظور ارتقاء سطح سلامت و افزایش عملکرد افراد در زندگی می‌شود.

مسئله ارتقاء سلامت و تجربه زندگی و اتفاقات طبیعی به انسان خواص گیاهان را آموخت. طب سنتی ایران دارای مقامی ارزنده در میان مکاتب دنیا است و تا صدها سال قبل از میلاد مسیح از ورود طب یونانی به ایران اثری دیده نمی‌شود.

در دنیای امروز با رویکرد جهانی به مصرف فرآورده‌های طبیعی، صنعت داروسازی آن یکی از صنایع مهم جهانی بوده و به دلیل ارتباط با سلامت و بهداشت جوامع انسانی از اهمیت خاصی برخوردار است و لزوم خودکفایی در زمینه تولید انواع متنوع اقلام دارویی طبیعی مطابق آخرین استانداردها و تکنولوژی روز اهمیت دوچندانی دارد.

داروهای طبیعی عبارتند از گیاهان، حیوانات، مواد معدنی یا قسمتی از آنها و فرآورده‌های حاصل از آنها به صورت خام و یا فرآیند شده و در صورتی که برای پیشگیری، درمان، سلامتی جسم و روان و یا تأثیر بر اعمال فیزیولوژیک بدن به کار روند فرآورده طبیعی تلقی می‌شوند.

فرآورده‌های طب سنتی ایران عبارتند از فرآورده‌هایی که به طور متواتر در کتب مرجع طب سنتی ایران ذکر شده‌اند و عملیات تهیه این فرآورده‌ها صرفاً شامل مواردی است که در کتب مرجع طب سنتی ایران ذکر شده است.

انواع فرآورده‌های طبیعی شامل داروهای طبیعی (جامد، نیمه جامد، مایع و ...)، مواد اولیه طبیعی (عصاره و اسانس)، بسته بندی گیاه دارویی، فرآورده‌های طب سنتی ایران، داروهای هومیوپاتی و فرآورده‌های تشخیصی است و به طور کلی فرآورده‌های طب سنتی ایران به دو دسته مفرده و مرکب تقسیم می‌شوند. 

مسیرهای ورود داروی طبیعی به فهرست داروهای طبیعی کشور عبارتند از ساخت دارو با تکیه بر طب سنتی ایران، ساخت دارو به روش مشابه سازی فرآورده معتبر خارجی، واردات داروی طبیعی و اثبات ادعای درمانی است.

فرآورده طبیعی, جدید و ابداعی باید شرایط بی‌خطری، کارآیی و کیفیت را داشته باشد. جنس و گونه گیاهان به کار رفته در فرمولاسیون تعیین شده، کلیه کنترل‌های فیزیک و شیمیایی، میکروبی و ارائه مدرک و نتایج آزمایشات فارماکولوژی و سم شناسی، حیوانی و بالینی که در یکی از مراکز معتبر و مورد قبول وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام پذیرفته، مطابق ضوابط مربوط الزامی است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
درمان گیاهی و طب سنتی/ کتابنامه