سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



فقط جنين‌هاي داراي معلوليت شديد سقط مي‌شوند


فقط جنين‌هاي داراي معلوليت شديد سقط مي‌شوند

سلامت نيوز/ رئيس مرکز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي کشور با تاکيد براينکه تنها جنين‌هاي داراي معلوليت شديد سقط مي‌شوند، گفت: به عنوان مثال نابينايي‌ سقط نمي‌شود، اما معلوليت‌هاي ذهني شديد که توان زندگي را از فرد مي‌گيرند، سقط خواهد شد.
مجيد رضازاده با بيان اينکه در حال حاضر پس از انجام مشاوره ژنتيک در صورت لزوم سقط‌هاي درماني انجام مي‌شود که از اهميت بسياري برخوردار است، گفت: اگر نتيجه آزمايشات ژنتيکي فرد باردار نشان دهد که جنين وي مبتلا به معلوليت شديد است با مجوز سازمان پزشک قانوني تاييديه سقط درماني گرفته مي‌شود تا نوزاد مبتلا به معلوليت شديد متولد نشود.
وي با تاکيد براينکه تنها جنين‌هاي داراي معلوليت شديد سقط مي‌شوند ادامه داد: به عنوان مثال نابينايي‌ سقط نمي‌شود اما معلوليت‌هاي ذهني شديد که توان زندگي را از فرد مي‌گيرند سقط خواهد شد.
رئيس مرکز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي با تاکيد براينکه سال گذشته ۶۰۰ جنين داراي معلوليت شديد سقط شده‌اند گفت: اين اقدام به واسطه مشاوره و آزمايش تشخيص ژنتيک به موقع انجام شد که اگر اين کار صورت نمي‌گرفت هزينه‌هاي سنگيني را در پي داشت.
وي با تاکيد براينکه هزينه فايده مشاوره ژنتيک يک به صد است اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۰ مرکز مشاروه ژنتيک در کشور داريم که ۲۰۰ مرکز خصوصي بوده و حدود ۴۵ مرکز دولتي هستند.

رضازاده خاطرنشان کرد: چنانچه مراکز خصوصي تشخيص دهند فرد نيازمند آزمايش بضاعت مالي کافي را ندارد از سازمان بهزيستي يارانه گرفته و مشاوره و آزمايش را به صورت رايگان انجام مي‌دهند.
وي با تاکيد براينکه ۱۷ سال است که سازمان بهزيستي کشور در خصوص پيشگيري از بيماري‌هاي ژنتيک فعاليت مي‌کند گفت: در سيمنار مشاوره ژنتيک که طي دو روز براي پزشکان، مشاوران و متخصصان برگزار شده است آخرين دستاوردهاي علمي توسط اساتيد طراز اول کشور در اختيارشان قرار مي‌گيرد.
رضازاده تصريح کرد: در خصوص گسترش آگاهي‌ها در خصوص مسائل ژنتيک و ارتقاي آگاهي‌هاي مردم دچار نقص هستيم.

وي با اشاره به وجود دو طرح پيشگيري از بيماري‌هاي ژنتيکي در سازمان بهزيستي کشور عنوان کرد: يک طرح مربوط به غربالگري افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله است که طي تفاهم‌نامه‌اي با وزارت آموزش و پرورش در ۳۱ شهر براي تشخيص اختلالات ژنتيک آغاز شده است.
وي با اشاره به اينکه سال گذشته اين طرح به صورت پايلوت در ۴ شهر انجام شد و ۵ هزار و ۵۰۰ نفر فرد مشکوک به اختلالات ژنتيک غربال شدند انجام پايلوت طرح را موفقيت‌آميز دانست و تاکيد کرد: امسال قصد داريم ۴۶ هزار فرد را مورد غربالگري قرار دهيم.

رئيس مرکز توسعه پيشگيري با بيان اينکه ۱۶ درصد غربال‌شدگان در معرض خطر بالا براي بيماري‌هاي ژنتيک بوده‌اند گفت: اين افراد به مراکز مشاوره ارجاع داده شده‌اند و در صورت نياز مورد آزمايش تشخيصي قرار گرفتند. که تمام مراحل اين طرح کاملا رايگان است.
وي با اشاره به طرح ديگر سازمان بهزيستي کشور با عنوان مشاوره ژنتيک پيش از ازدواج اظهار کرد: سال گذشته مرحله اول پايلوت اين طرح انجام شد و امسال نيز مرحله دوم پايلوت طرح در حال انجام است.
رضازاده در توضيح اين مطلب افزود: در گذشته افراد يا اصلا براي مشاوره ژنتيک مراجعه نمي‌کردند يا زماني به مراکز مشاوره مي‌آمدند که باردار بودند که اين زمان اقدامات انجام شده خيلي کارآمد نيست. اين درحالي است که بهترين زمان براي انجام مشاوره ژنتيک زماني است که فرد هنوز تصميم به ازدواج نگرفته است.
وي خاطر نشان کرد: مشاوره ژنتيک پيش از ازدواج به هيچ‌عنوان مانع از ازدواج افراد نمي‌شود و تنها جنبه آگاهي‌رساني دارد.

رئيس مرکز توسعه پيشگيري در خصوص اولويت‌هاي سازمان بهزيستي در خصوص پيشگيري گفت: در اين زمينه افراد داراي سابقه‌ مرده‌زايي در خود يا خانواده‌هايشان، سقط‌هاي مکرر، افرادي که در خانواده معلول دارند و حتي کوتاه قدي شديد افرادي هستند که به آن‌ها توصيه مي‌شود به مراکز مشاوره ژنتيک مراجعه کنند.
رضازاده در پايان تاکيدکرد: تمامي مراحل در اين دو طرح براي افراد رايگان است و همچنين در بنيادهاي ژنتيک واقع در‌ مشهد، يزد و تبريز هزينه‌ها پايين‌تر است.


ویدیو مرتبط :
سقط