سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تشخیص و درمان افزایش و کاهش کورتیزول خون به آزمایشگاه بالینی وابسته است


به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ محمدرضا بختیاری دبیر علمی نهمین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی با اعلام این خبر گفت: یکی از محورهای مهم کنگره امسال چالش‌های آزمایشگاهی در بیماری‌های غده فوق کلیه است که ساخت و ترشح هورمون‌های متعدد و مهمی را در بدن برعهده دارد، غده فوق کلیه یا آدرنال از دو بخش اصلی قشری و مرکزی تشکیل می‌شوند و کورتیزول یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که در بخش قشری آدرنال در پاسخ به استرس و یا کمبود گلوکز خون تحت تحریک هورمون ACTH ساخته می‌شود.

نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: افزایش و کاهش کورتیزول خون به‌طور اولیه یا ثانویه بیماری‌های مهمی را باعث می‌شود که چنانچه به‌موقع مشخص و درمان نشوند عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهد داشت.

دکتر بختیاری عنوان کرد: امروزه علت تشخیص و درمان افزایش و میزان کاهش کورتیزول کاملاً به آزمایشگاه بالینی وابسته است و از تست‌های متعددی به این منظور استفاده می‌شود و اندازه‌گیری هورمون کورتیزول با روش‌های و دستگاه‌های پیشرفته در نمونه خون، ادرار و بزاق برای تشخیص صحیح و دقیق حالات بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی هدف از نهمین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی را که هر ساله در اوایل اردیبهشت‌ماه همزمان با روز ملی آزمایشگاه بالینی برگزار می‌شود را تبادل تجربیات، نظریات و یافته‌های علمی اساتید و صاحب‌نظران خارج از کشور برشمرد و عنوان کرد امسال نیز علاوه بر کسب مجوز بین‌المللی از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با افتخار اعلام می‌کنیم که نهادهای معتبر بین‌المللی مثل فدراسیون بین‌المللی شیمی بالینی و طب آزمایشگاهی (IFCC) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) از کنگره اعلام حمایت کرده‌اند و در کنگره حضور خواهند داشت.

نهمین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی از تاریخ 31 فروردین تا 3 اردیبهشت‌ماه 1395 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/X8QMH4


ویدیو مرتبط :
راه تشخیص شبکه های ماهواره ای وابسته!