همکاری با فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» از زبان سه تن از عوامل خارجی


برای ساخت فیلم محمد رسول‌الله (ص) سینماگران مطرحی از سینمای دنیا مسئولیت‌های پشت دوربین را برعهده داشتند؛ عواملی که بارها جوایز معتبری را کسب کردند و به گفته خودشان مهمترین محرک برای حضورشان در این اثر ایرانی نام پیامبر بوده است.

روبرتو پرپینانی - تدوینگر ایتالیایی فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» - پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به همکاری در فیلم «محمد(ص)» افتخار می‌کند، گفت: خیلی چیزها یاد گرفتم. در این فیلم حضرت محمد (ص) در هاله‌ای از نور قرار دارد و این یک تجربه خیلی جدیدی برایم بود. از دین و مذهب یاد گرفتم. چیزهایی که یاد گرفتم در هیچ فیلم دیگری نمی‌توانستم یاد بگیرم. غیر از آنکه درباره دین اسلام فهمیدم، مهمتر تصور اشتباهی است که مردم از دین اسلام دارند که احساس می‌کنم این فیلم آن را تغییر داده است.

این تدوینگر مطرح که در کارنامه‌اش همکاری با کارگردان‌های چون برناردو برتولوچی، برادران تاویانی، مارکو بلوکیو، میکلوش یانچو، ویم وندرس و کریستف زانوسی دیده می‌شود، با بیان اینکه الان دین اسلام را بهتر می‌فهمد، گفت: قبلا چیزی نمی‌دانستم و مطالعه‌ای درباره‌ی اسلام نداشتم. برایم سخت بود بفهمم چه ارتباطی بین فرهنگ شرق و غرب وجود دارد. الان اگر یک خارجی این فیلم را ببیند می‌تواند دین اسلام را بهتر بفهمد و آن را درک کند.

او ادامه داد: همکاری کردن با این فیلم از سه جهت برای من دارای اهمیت بود؛ اول اینکه فرصت همکاری با یک فیلم ایرانی را پیدا می‌کردم، دوم فرصت حضور در ایران و سوم فرصت حضور کنار مجید مجیدی در فیلمی برای حضرت رسول (ص) بود.

ای.آر. رحمان، آهنگساز فیلم «محمد رسول الله(ص)» هم با بیان اینکه یک اثر هنری و در حقیقت یک تولید عشق، ایمان و برکت است به ایسنا گفته بود: از بچگی هوادار فیلم‌های مذهبی بودم؛ البته ساخت موسیقی این فیلم اولش برایم ترسناک بود زیرا کار من باید مورد قبول حضرت رسول (ص) و خداوند قرار گیرد.

این آهنگساز که تاکنون برای فیلم‌ «میلیونر زاغه‌نشین» در دو بخش اسکار گرفته و برای «127 ساعت» نامزد دریافت این جایزه بوده است پیش از این درباره معرفی «محمد رسول الله(ص)» به اسکار معتقد بود: اینکه این فیلم نماینده ایران در اسکار است اتفاق خیلی خوبی است اما من ترجیح می‌دهم موسیقی‌ام اسکاری نشود زیرا هدیه‌ای برای ساحت حضرت محمد (ص) است.

ویتوریو استرارو، فیلمبردار سرشناس ایتالیایی و برنده‌ی سه جایزه اسکار درباره حضورش در «محمد رسول الله (ص) به ایسنا گفته بود: زمانی که مجیدی مجیدی برای ساخت فیلم «محمد(ص)» به من پیشنهاد همکاری داد، با هدف شناخت سینمای ایران و جنبه فرهنگی دنیای اسلام به ایران آمدم. پس از همکاری با «برتولوچی» در فیلم «بودای کوچک» که فرصت تحقیق و مطالعه درباره‌ی «پرنس سیدارتا» را برایم به ارمغان آورد و همچنین تحقیق گسترده درباره زندگی مسیح(ع) برای فیلم «پادشاه می‌آید» ساخته «دین رایت»، این‌بار فرصت بزرگی پیش آمد تا با زندگی حضرت محمد(ص) در فیلم مجیدی آشنا شوم.

استرارو مطالعه کتابی درباره زندگی حضرت محمد (ص) و متعاقب آن اشتیاق فراوان برای به تصویر کشیدن زندگی پیامبر را انگیزه اصلی برای همکاری با مجیدی مجیدی عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به بهترین نتیجه باید فیلم را در محیط مناسب ساخت. فیلم «آخرین امپراطور» را نمی‌شد در جایی غیر از چین ساخت و همین طور فیلم زندگی حضرت محمد (ص) نیز باید در یک کشور اسلامی ساخته شود. در واقع رویای ما آشنا کردن مخاطبان بین‌المللی با شخصیت معنوی محمد (ص) و مفاهیم قرآنی است که بیشتر برای آشنایی کشورهای غیراسلامی است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گفتگوی شبكه سوم سیما با عوامل فیلم محمد رسول الله