سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جان کری در راه مسکو / رایزنی‌های روسیه و امریکا درباره سوریه و مبارزه با داعش


«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا فردا (سه شنبه) برای انجام دیدار کاری دو روزه و ملاقات با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود به مسکو می آید و در دستور کار مذاکرات وزیران خارجه دو کشور مسایل مربوط به حل و فصل بحران سوریه و مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار دارد.

کری دیدار از مسکو را یک روز پس از نشست وزیران خارجه گروه به اصطلاح «دوستان سوریه» در سطح وزیران خارجه (در واقع کشورهای عضو اردوگاه ضدسوری) که قرار است امروز (دوشنبه) در پاریس برگزار و در ان مسایل مربوط به سوریه مطرح و بررسی شود، انجام می دهد.

وزیر خارجه امریکا در دیدار با همتای روس خود در مسکو در مورد روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و دوره انتقالی در این روند و نیز مسایل مربوط به مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت و گو و تبادل نظر خواهد کرد.

در این دیدار همچنین مسایل مربوط به اوکراین و اجرای مفاد توافقنامه مینسک برای حل و فصل این بحران که آمریکا از آن به عنوان دستاویز برای اعمال چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی استفاده و کشورهای متحد خود ازجمله اعضای اتحادیه اروپا را وادار به اجرای ان کرده است بررسی خواهد شد.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی ازجمله روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، انتظار می رود وزیر خارجه آمریکا در چارچوب برنامه سفر خود به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دیدار و گفت و گو کند.

«نیکلای توپورنین» رییس مرکز مطالعات اروپای دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه گفت: در شرایط کنونی چند مساله از جمله تمدید تحریم ها در مورد روسیه وجود دارد. این که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد روسیه تمدید می شود شکی نیست اما این موضوع در سطح فنی بررسی خواهد شد.

توپورنین در گفت و گو با روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، خاطرنشان کرد: در مذاکرات کری با طرف روسی بار دیگر بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه مینسک از سوی مسکو برای حل بحران اوکراین تاکید خواهد شد.

وی افزود: در این مذاکرات حتما مساله تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق و رفتار آنکارا در منطقه خاورمیانه مطرح خواهد شد. روسیه که موضع خود را در این مساله با تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و احترام به حق حاکمیت دیگر کشورها اعلام کرده با مواضع آمریکا آشنا خواهد شد زیرا دیدگاه های این کشور در مساله تجاوز ترکیه به شمال عراق هنوز مشخص نیست.

کارشناس روس در همین حال معتقد است که دیدار کری نمی تواند حاکی از پیشرفت در روابط روسیه و امریکا باشد و مسکو و واشنگتن در برخی مسایل اختلافات عمیقی دارند.

مساله سوریه از مهم ترین اختلافات روسیه و آمریکا است و در حالی که واشنگتن و متحدان غربی و عربی اش در چهار سال اخیر از اغاز بحران همواره به مداخله در امور داخلی سوریه پرداخته اند مسکو بر حل مسایل این کشور از طریق مذاکرات داخلی سوری و بدون مداخله خارجی تاکید دارد.

مسکو و واشنگتن در مساله مبارزه با داعش و گروه های تروریستی دیگر هم با یکدیگر اختلاف دارند بطوری که امریکا بطور پنهانی از این گروه های تروریستی حمایت و از انها برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده می کند و به هیچ وجه علاقمند به نابودی این گروه ها نیست.

اما روسیه برای حفظ امنیت منطقه خاورمیانه و جلوگیری از نفوذ گروه های تروریستی داعش به منطقه قفقاز این کشور، با انها در سوریه مبارزه می کند.

نیروی هوافضای روسیه در بازه زمانی بیش از 70 روز به درخواست دولت سوریه حدود 8500 هدف تروریست ها بطور عمده مراکز داعش را در سوریه نابود کرده است.

با توجه به اختلافات عمیق روسیه و آمریکا، مذاکرات کری در مسکو نتایج قابل توجهی نخواهد داشت و فقط سطح اختلاف دو طرف در مسایل کلیدی همچون سوریه و گروه تروریستی داعش و مساله تحریم ها و بحران اوکراین را یک بار دیگر نشان خواهد داد.


ویدیو مرتبط :
روسیه سوریه عراق ایران - طراحی عملیات مبارزه با داعش