الهه کولایی: ایران به دنبال تكرار برجام در منطقه باشد


روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم الهه كولایی، می نویسد: برگزاری اجلاس سران همكاری كشورهای اسلامی در استانبول، جدای از حواشی‌هایی كه با خود به همراه داشت، بیانگر یك واقعیت مهم بود.

این یادداشت در ادامه می افزاید: این گردهمایی نشان داد كه متاسفانه سران این كشورها، نتوانستند خود را با دستاوردهای سازنده و مثبت جامعه جهانی تطبیق داده و همچنان سعی بر تعمیق شكاف‌های میان خود داشتند.

در میان شكاف‌هایی كه در بین رهبران این كشورها از سال‌ها قبل وجود داشت، بلوك‌بندی تحت سیطره عربستان سعودی هم به نمایش گذاشته شد. همین امر نشان می‌دهد كه رهبران كشورهای اسلامی برخلاف كشورهای پیشرفته جهان كه به خوبی آموخته‌اند، باید بر محورهای منافع مشترك حركت كرده و برخوردهای مختلف به ویژه در مسائل اقتصادی و سیاسی را در فضای جهانی‌شده كنونی كنار بگذارند، از چنین توانایی‌هایی برخوردار نیستند.

پس تا زمانی كه چنین توانی در میان این كشورها هنوز شكل نگرفته است، باید گفت كه از مزایا و بركات برگزاری چنین اجلاسی نیز مردم كشورهای اسلامی نمی‌توانند استفاده كنند. شرایط بسیار حساس كشورهای غرب آسیا كه برخی از كشورهای مهم جهان اسلام را نیز دربرمی‌گیرد بیش از هر زمان دیگری رهبران كشورهای اسلامی را به بهره‌گیری از فنون و ابزارهای مذاكره، تعامل و تمركز بر منافع مشترك فرامی‌خواند.

در این میان جمهوری اسلامی ایران كه تجربه موفق برجام و اعتماد‌سازی با جامعه جهانی را در سال نود و چهار تجربه كرده، می‌تواند در تقویت صلح و ثبات، در این منطقه پرآشوب جهان به ویژه در كشورهای اسلامی نقشی تاثیرگذار را ایفا كند. به راستی كه الگوی مورد استفاده دولت یازدهم در برجام، ظرفیت و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. پس جا دارد كه دولتمردان ما بار دیگر دنبال تكرار این تجربه باشند اما این‌بار نه با غرب، بلكه با خواهران و برادران مسلمان و رهبران كشورهای اسلامی در سازمان و مجمعی كه اساس تشكیل آن تقویت همكاری میان كشورهای اسلامی است.

متاسفانه شكاف‌های گوناگونی كه امروزه جهان اسلام را با شرایط بسیار خطرناكی روبه‌رو كرده، نمایی از اتلاف عظیم منابع گوناگون قدرت در مجموعه این كشورها را به نمایش می‌گذارد. بر همین اساس اهمیت ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی برای كاهش و پایان دادن به این شرایط خسارت‌بار برای همه كشورهای اسلامی مطرح می‌شود.

انتظار می‌رود كه دستگاه دیپلماسی ایران و مسوولان بلندپایه این حوزه بار دیگر با استفاده از فنون مذاكره و روش‌های دیپلماتیك این شرایط خطیر را مورد ارزیابی مناسب قرار داده و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی را در تعمیق فرآیند همكاری در منطقه غرب آسیا و در میان كشورهای اسلامی به شكل شایسته و بایسته‌ای مورد بهره‌برداری قرار دهند.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی سرکار خانوم الهه کولایی در دانشگاه صنعتی قم