سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



پاییز بی رحم فریدونکناربرای پرندگان مهاجر


سلامت نیوز: پاییز زیبای فریدونکنار برای «غازهای وحشی مهاجر»، شبیه زمهریر زمستان‌های سرد غربت است، نیامده، جایشان می‌شود بازار محلی فریدونکنار و گاهی فاصله آمدن تا رفتنشان به پای سفره‌های پر رنگ و لعاب مردم، به نیم روز هم نمی‌کشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، کشتار بیرحمانه پرندگان در آبان و آذر فریدونکنار، حالا به بابلسر و محمود آباد و نور هم کشیده شده است. نرخ‌هایشان از 60 هزار تومان روزهای پنجشنبه تا 200 هزار تومان روزهای معمولی در نوسان است، بازار فریدونکنار، البته مشتریانی هم دارد، که گاهی برای خرید یکی از همین خوش قد و بالاها تا 300 هزار تومان هم می‌دهند. تعداد دام‌ها هم کم نیست، عرضه هزار و 500 غاز وحشی فقط در یک صبح پنجشنبه، نشان می‌دهد که صیادان برای به دست آوردن دل مشتری‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

حالا البته پای دلسوزان و علاقه‌مندان به محیط زیست هم به این کشتار وحشیانه باز شده است، رضا کیانیان نه نخستین فرد که آخرین فردی هم نیست که درباره این ماجرای تأسف انگیز دست به قلم می‌شود: «خبر کشتار بی‌رحمانه مرغان مهاجر در فریدونکنار و روستاهای اطرافش تأسفبار است. کشتار این میهمان‌های بی‌گناه که کیلومتر‌ها بال زده‌اند تا در سرزمین ما از سرما جان سالم به در ببرند. سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید نیروهای انتظامی محلی همکاری نمی‌کنند.

چون معتقدند نباید روزی محلی‌ها را برید. شکار محدود را می‌توان به روزی تعبیر کرد ولی کشتار را هرگز. نکته دیگر اینکه این کشتار به نابودی این‌گونه‌ها می‌انجامد. در این صورت این روزی برای همیشه نابود خواهد شد. کمی برنامه‌ریزی این رزق و روزی را همیشگی می‌کند و هم به چرخه حیات و زیبایی محیط کمک می‌کند که خود این زیبایی می‌تواند برای اهالی محل درآمدزا باشد. جالب اینجاست، زمانی که محیطبانان پا پیش می‌گذارند تا جلوی غارت را بگیرند، کتک می‌خورند و گاهی دستگیر هم می‌شوند. همان‌طور که با غارت‌کنندگان منابع طبیعی برخورد می‌شود، باید جلوی این کشتار هم گرفته شود.»

«سرهنگ حمید رضا خیلدار»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور همین دو هفته پیش از برخورد با متخلفان شکار و صید در مازندران بویژه فریدونکنار با کمک نیروی انتظامی خبر داده بود، اما آن طور که کارشناسان محیط زیست از جمله «محمد علی‌الله قلی» می‌گویند صیادان با روش‌های خاص خودشان مثل پخش صدای پرندگان از طریق بلندگو، آنها را هر طور که شده غافلگیر می‌کنند. سرخرود و فریدونکنار همچنان به روایت آمارها قتلگاه پرندگان مهاجری هستند که به دنبال غذا و برای فرار از یخبندان به زمین‌های کشاورزی مازندران پناه آورده‌اند.

از طرفی برآوردهای مؤسسه جهانی حیات پرندگان در سال 2013 نشان می‌دهد که 700 هزار پرنده در فریدونکنار در این سال شکار شده است. کارشناسان شک ندارند که این تعداد در دو سال اخیر به یک میلیون پرنده هم رسیده است.


ویدیو مرتبط :
کشتار پرندگان مهاجر