طراحی روبات برای انتقال سوخت هسته‌ای از فوکوشیما


توشیبا روبات کنترل از راه دوری را طراحی کرده تا میله‌های سوخت هسته‌ای در راکتور شماره 3 به شدت آلوده در نیروگاه فوکوشیمارا جابه‌جا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ به نقل از شبکه‌ی تلویزیونی راشاتودی، وظیفه سیستم انتقال سوخت جدید کنترل از راه دور، خلاص شدن از آوار و نیز 566 میله سوخت مخزن سوخت مصرفی واحد شماره 3 تاسیسات انرژی هسته‌ای فوکوشیما دائیچی است.

توشیبا غول تکنولوژی در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ به منظور بازگرداندن واحد 3 به شرایط ثابت، ضرورت دارد که نخست آوار جابه‌جا شود و سپس همه سوخت منتقل شود.

در ادامه بیانیه این شرکت آمده است:‌ سیستم انتقال سوخت (FRS) طراحی شده تا سوخت‌ها را در وسیله‌ی نقلیه‌ای قرار دهد تا بتواند با ایمنی کامل مهر و موم شود. زمانی که این کار انجام شد، سیستم انتقال سوخت این وسیله نقلیه را به بالای طبقه اول ساختمان راکتور برای انتقال به محوطه انبار موقت می‌رساند.

در زمان گداخت هسته‌ای این نیروگاه که به دلیل سونامی بزرگ در ماه مارس 2011 رخ داد، صدها میله سوخت در حوضچه نگه‌داری می‌شد.

کارکنان، حوضچه ساختمان شماره چهار را پاکسازی کردند اما میله‌های سوخت در راکتور به شدت آلوده واحد 3 و دیگر ساختمان‌ها باقی مانده‌اند. در این زمان است که اختراع توشیبا به کمک می‌آید. این سیستم انتقال سوخت بازوهایی به شکل چرثقیل دارد که مجموعه‌های میله‌های سوخت را از حوضچه‌های خنک کننده جابه جا خواهد کرد. یکی از بازوهای این روبات برای برداشتن و خرد کردن آوار و دیگر بازوی روبات برای محکم گرفتن و انتقال میله‌های سوخت طراحی شده است. از همین بازو برای قراردادن مواد آلوده در مخزن‌های انتقالی استفاده خواهد شد.

به علاوه واحدی روباتیک که به شکل جرثقیل برای بلند کردن وسیله نقلیه طراحی شده، در پوش‌ها را پلمب می‌کند و آن‌ها را در طبقات بالاتر قرار می‌دهد.

تمامی این مراحل با کمک تعداد زیادی دوربین که بر روی واحد روباتیک نصب شده از راه دور کنترل خواهد شد.

توشیبا می‌گوید که آزمایش نهایی و آموزش متصدیان برای استفاده از این وسیله جرثقیل مانند کنترل از راه دور زمان بر است. برای همین انتقال آوار و سوخت برای حدود سال 2017 برنامه‌ریزی شده است.

با استقرار این سیستم، مهندسان توشیبا امیدوارند تا سطح تشعشعات درون راکتور را تا یک میلی سیورت در ساعت کاهش دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شبیه سازی جریان و انتقال حرارت نانوسیال در سوخت راکتور