امیدواریم هنرمندان خانه‌نشین به کار حرفه‌ای بازگردند


نخستین نشست کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران و موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه رسمی هیات موسس «کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران» با اعضای هیات مدیره «موسسه هنرمندان پیشکسوت» با هدف همکاری مشترک و در راستای بهره‌وری از ظرفیت های اقتصادی که بین پیشکسوتان عرصه هنر وجود دارد، با حضور «طاها عبدخدایی» رییس و دیگر اعضای هیات موسس و همچنین «سیدعباس عظیمی» مدیرعامل، «دکتر محمود عزیزی» رییس هیات مدیره، «محسن آقا علی اکبری» و «حسن مهرجردی» از اعضای هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

در این نشست، طاها عبدخدایی - رییس هیات موسس کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران - که خود نیز تجربه کار در حوزه فرهنگ را با عناوینی مانند ریاست مرکز هنرهای نمایشی کشور، بنیانگذاری و دبیری نخستین جشنواره تئاتر فجر و ... دارد، گفت: منشور همکاری بین اتاق بازرگانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گذشته به امضا رسیده که متاسفانه عملیاتی نشده بود.

او ادامه داد: در ثروت آفرینی، میزان ارزش افزوده و درآمد حاصل از فروش محصولات فرهنگی و هنری مانند تابلوهای هنری، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی، انیمیشن‌ها و صنایع دستی، بسیار بالا است و صنایع فرهنگی از پرسودترین حوزه های تولید در دنیا به شمار می رود، با این حال سهم ایران از گردش اقتصادی دوهزار میلیارد دلاری صنایع فرهنگی در دنیا چیزی نزدیک به صفر است که این لازمه افزایش همکاری‌ها و استفاده از تجارب استادان و پیشکسوتان عرصه های مختلف هنر از هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای سنتی گرفته تا حتی هنرهای نمایشی را در کنار ایده های جوانان به ما نشان می دهد.

عبدخدایی اظهار کرد: تشکیل کنفدراسیون «اقتصاد، فرهنگ و هنر» در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می‌تواند زمینه ساز توجه بیشتر به این بخش از اقتصاد شود که امیدوارم با همکاری که در آینده بین این کنفدراسیون و موسسه هنرمندان پیشکسوت پدید می آید و همچنین استفاده از تجارب گران سنگ سپیدمویان عرصه های مختلف هنر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

سیدعباس عظیمی - مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت - نیز در این دیدار اظهار کرد: موسسه هنرمندان پیشکسوت عمری نزدیک به چهار سال دارد و از این حیث جوان محسوب می‌شود، ولی نکته قابل توجه در آن تجربه اعضای آن است که خود می‌تواند جای چند دهه فعالیت را پر کند و سرعت پیشرفت را در امور افزایش دهد.

وی اضافه کرد: موضوع بهره‌وری اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های خاص و بالای پیشکسوتان هنر نیز موضوعی است که به خودی خود در عین این‌که به گردش اقتصادی کشور در زمینه های فرهنگی و هنری کمک می کند، می تواند برای خود اعضای موسسه و بهره بردن از مزایای آن در سنین سالمندی نیز بسیار مفید و ارزشمند باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: با در نظر گرفتن این خصیصه که سرمایه گذاری و کار اقتصادی در عرصه هنر مصداق بارز اقتصاد خلاق و مقاومتی است این همکاری را می توان سرفصل حرکتی نو دانست.

در بخشی دیگر از این دیدار، دکتر محمود عزیزی - رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت - یادآوری کرد: موسسه هنرمندان پیشکسوت در حال حاضر از نظر اقتصادی جزو موسسات زیان‌ده به حساب می آید و حرکت رو به رشد و متعالی آن نیز باید به سوی بهره‌وری باشد که خوشبختانه امکانات قانونی آن در اساسنامه آن و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرآهم شده، ما بسیار خوشبین هستیم که با ورود به این گونه فعالیت ها، ایجاد ورک‌شاپ های آموزشی، برگزاری کلاس های هنری، برگزاری گالری ها و حتی شرکت دادن هنرمندان پیشکسوت در حراج های هنری و ... ضمن حرکت و رسیدن به این هدف، بتوانیم بسیاری از هنرمندان کهنه‌کار را که بنا به دلایل مختلف اینک منزوی و خانه‌نشین هستند، به صحنه کار حرفه‌ای بازگردانیم.

محسن حاج علی اکبری - تهیه کننده سینما و از اعضای هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت - نیز با ارائه پیشنهاد ادامه یافتن این جلسات، گفت: بدون شک کنفدراسیون اقتصاد فرهنگ و هنر ایران با همه نوپا بودنش به‌خاطر هدف متعالی که دارد، با همکاری اتاق بازرگانی و کمکی که می تواند از طرف کارشناسان خبره مسائل اقتصادی در این زمینه ارائه دهد و البته با توجه به پیشینه فرهنگی آقای عبدخدایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در تحقق این اهداف موثر باشد و آینده روشنی در انتظار این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خانه برنارد البا-خانه هنرمندان