سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معرفي کتاب/ ره‌توشه‌اي براي زيارت اربعين


فارس/ نويسنده در «شهيد عشق» سعي بر اين دارد تا در کنار نقل تاريخ بخش‌هايي که تاريخ در مورد آنها سکوت کرده را با يک تخيل مقدس به تصوير بکشد و تا حدودي توانسته موفق شود.

حسام آبنوس: «نويسنده سني مذهب اهل ترکيه» مي‌تواند قلابي باشد تا ذهن مخاطب براي مطالعه يک رمان عاشورايي را زخمي کند.

اين دقيقا همان ويژگي است که رمان «شهيد عشق» دارد و احمد تورگوت نويسنده حنفي مذهب اهل ترکيه آن را نوشته و در ايران ترجمه شده تا نگاهي ديگر باره اين‌بار از زاويه نگاه يک غير شيعه به واقعه عاشورا داشته باشيم.

رمان که قرار است نگاهي عارفانه به ماجراي هجرت عترت رسول‌الله (ص) از مدينه به مکه و از آنجا به سوي قتلگاه عشق داشته باشد. قتلگاهي که رسول گرانقدر اسلام و مولاي متقيان اميرمومنان خبر از آن داده‌اند و سرور جوانان اهل بهش آگاهانه پا در آن مسير گذاشت تا به مقصود خود دست يابد.

رمان که مي‌توان آن را نمونه موفق تخيل مقدس در نوشتن خطابش کرد توانسته با کمترين ميزان تعريض به تاريخ و اصل روايت مستند تاريخي تخيلي پاورپذير به خواننده ارائه کند و بدون اينکه تصويري مخدوش از اهل بيت آخرين فرستاده الهي ارائه کند آنها را منطقي مجسم کند.

نويسنده در «شهيد عشق» سعي بر اين دارد تا در کنار نقل تاريخ بخش‌هايي که تاريخ در مورد آنها سکوت کرده را با يک تخيل مقدس به تصوير بکشد و تا حدودي توانسته موفق شود. هر چند در برخي نقاط اين روند تا حدودي کسل‌کننده شده و ممکن است خواننده را سرد کند ولي اين روند هميشگي نبوده و رمان در مجموع از سرعت خوانش خوبي برخوردار است و همين شوق به پايان رساندن کتاب را در مخاطب دو چندان مي‌کند.

تصويري که نويسنده از حسين‌بن‌علي(ع) ارائه کرده تصويري فوق بشري نبوده و کاملا محسوس است و اين مطابق با نص صريح روايات و آيات قرآني است که پيامبر و عترتش هم انسان‌هايي هستند با اين تفاوت که به منبع فيض الهي وصل هستند و اين وجه تمايز اين ذوات نوراني است. خواننده در «شهيد عشق» علاوه بر اينکه چهره آسماني حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را به نظاره مي‌نشيند با انساني زميني روبرو است که دلش براي نوزاد شش ماهه‌اش که درجريان مسير بيمار مي‌شود نيز به درد مي‌آيد و براي درمان نوزادش چاره‌جويي مي‌کند.

اين نوع تصوير سازي در سراسر رمان ديده مي‌شود و در برخورد افراد مختلف اين برداشت به چشم مي‌آيد. همچنين در اين رمان خواننده با اين تصوير روبرو مي‌شود که امام حسين (ع) ادامه مسير انبياي الهي است و رسالتي پيامبرگونه بر دوش دارد.

«فرزدق در زيبايي پاک سه نسل نبوت که در آن چهره سفيدتر از برف نمايان بود، تمام حرف‌هايش را گم کرده بود. در اين سيما نوراني که پرده پرده و لايه لايه باز مي‌شد، نشانه‌هاي همه خيرها و نيکي‌ها از آدم نبي تاکنون وجود داشت. گاهي جمال يوسف را مي‌ديد و گاهي اسماعيل را که مخلصانه خنجر بر گلويش بود.»

نکته ديگري که در مورد «شهيد عشق» بايد يادآوري شود اين است که اين رمان از زاويه ديد و همچنين منابع اهل سنت نوشته شده و شايد تفاوتي با منابع شيعيان داشته باشد ولي در مجموع تفاوت آنچناني با اصل روايت‌هاي مرسوم ندارد. در اين رمان اگرچه نويسنده کوشيده بيشترين وفاداري را به نقل‌هاي تاريخي از خود نشان دهد اما نمي‌توان توقع داشت که جريانات آن تطابق کلي با منابع دست اول شيعي داشته باشد.

در مجموع «شهيد عشق» تجربه‌اي متفاوت در رمان ديني است که خواندن آن در روزهاي پس از عاشورا خالي از لطف نيست و مي‌تواند ره‌توشه معنوي زائران عتبه حسيني در روزهاي باقيمانده تا اربعين سيدالشهدا باشد.

اين کتاب با قلم احمد تورگوت و ترجمه دريا توره با قيمت 21 هزار 500 تومان در 502 صفحه از سوي انتشارات کتابستان معرفت راهي بازار کتاب شده است.


ویدیو مرتبط :
کتاب ره توشه اربعین حسینی