علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رکوردهای انسان در سفر فضایی


رکوردهای انسان در سفر فضاییبیگ بنگ/ ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱ در آن زمان که فضانورد یوری گاگارین در یک سفر ۱۰۸ دقیقه ای در ورای زمین به مدار فرستاده شد بشر امروزه به سفر فضایی رفت. بنابراین گاگارین رکورد اولین انسان در فضا را ثبت کرد. اما در طی ۵۰ سال گذشته انسان رکوردهای بسیار دیگری را نیز به ثبت رسانده، طوری که بشر ِ امروزی پا به اعماق سرد فضا گذاشته است. [ مرحله‌ی مهم و برجسته سفر فضایی انسان].
در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به بعضی از این موارد، از پیرترین فردی که پا به فضا گذاشت تا روزهای متوالی سپری شده به دور از خاک زمین و… با ما همراه باشید.

پیرترین فرد در فضا

سناتور آمریکایی جان گلن دی _ اُهایو، زمانی که با شاتل فضایی در ماموریت دیسکاوری STS_95 در اکتبر سال ۱۹۹۸ به فضا رفت ۷۷ سال داشت. این مأموریت دومین سفر فضایی گلن بود. او اولین آمریکایی بود که در فوریه سال ۱۹۶۲ به مدار زمین رفت و بازگشت. بنابراین گلن رکورد دیگری را نیز به ثبت رساند: طولانی ترین زمان بین سفرهای فضایی (۳۶ سال).

جوانترین فرد در فضا

فضانورد گرمان تیتوف یک ماه از بیست و ششمین سال تولدش گذشته بود که با فضاپیمای روسی وستوک ۲ در آگوست سال ۱۹۶۱ به مدار پرتاب شد. او دومین فردی بود که وارد مدار زمین شد و ۱۷ دور پیرامون سیاره‌ی ما را طی پرواز ۲۵ ساعته‌ی خود پیمود. همچنین تیتوف نخستین فردی بود که در فضا به خواب رفت (خوابید) و نخستین فردی بود که به “بیماری فضایی” مبتلا شد (ناخوشی ناشی از حرکت در فضا).

متداول ترین روزهایی که در فضا سپری شده است

فضانورد روسی والری پولیاکوف تقریباً ۴۳۸ روز متوالی از ژانویهٔ سال ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ را در ایستگاه فضایی میر (Mir) سپری کرد. از این رو او رکورد طولانی ترین سفر فضایی یکنفره بشر را به ثبت رسانده است _ و شاید رکورد دار لرزان ترین پاها به هنگام فرود باشد.

کوتاهترین ماموریت فضایی

در پنجم ماه می سال ۱۹۶۱، آلن شپرد نخستین آمریکایی بود که پا به فضا گذاشت. او رکورد دیگری را نیز در آن سفر به ثبت رساند، رکوردی که تا به امروز برقرار است: کوتاهترین ماموریت فضایی بشر. سفر شپرد به زیر مدار زمین در حامل فریدم ۷ ناسا تنها ۱۵ دقیقه به طول انجامید و او در این سفر به ارتفاع ۱۸۵ کیلومتری از زمین رفت و درست در ۴۸۶ کیلومتری محل پرتاب خود از فلوریدا در اقیانوس اطلس فرود آمد. شپرد بعدها چندی بیشتر از این تجربه‌ی سفر فضایی کوتاه را کسب کرد. در سال ۱۹۷۱، او در ماموریت آپولو ۱۴ ناسا به ماه رفت. در طول این پرواز، این فضانورد ۴۷ ساله رکورد دیگری را به ثبت رساند، و به پیرترین فردی تبدیل شد که پا به سطح دنیای دیگری گذاشته است.

دورترین سفر فضایی

رکورد بیشترین فاصله از زمین بیش از چهار دهه است که برقرار و حفظ شده است. در آوریل سال ۱۹۷۰، تیم ماموریت آپولو ۱۳ ناسا به دور سمت دیگر ماه با ارتفاع ۲۵۴ کیلومتری سفر کردند، که در این سفر آنها ۴۰۰۱۷۱ کیلومتر از زمین فاصله گرفتند. این سفر دورترین سفر فضایی است که بشر از سیاره‌ی مادری خود انجام داده است.

بیشترین مجموع زمان سپری شده در فضا

فضانورد سرگئی کریکالف این رکورد را به ثبت رسانده است، که تقریباً کمی بیشتر از ۸۰۳ روز طی سفر فضایی می باشد. این زمان بیشتر از دو سال و دو ماه سپری شده در سفر پر سرعت و انرژی در حرکت به دور زمین با سرعت تقریباً ۲۸،۱۶۴ کیلومتر در ساعت می باشد. این رکورد برای زنان توسط فضانورد ناسا خانم پگی ویتسون به ثبت رسیده است، او کسی است که بیشتر از ۳۷۶ روز را در فضا به سر برد.

کریکالف عنوان دیگری را به ثبت رسانده است که از رسمیت کمتری برخوردار است: آخرین شهروند جماهیر شوروی. این فضانورد زمانی که کشورش در دسامبر سال ۱۹۹۱ از هم پاشیده شد در ایستگاه فضایی میر حضور داشت. هنگامی که کریکالف در مارس سال ۱۹۹۲ به زمین بازگشت به جای آنکه به جماهیر شوروی U.S.S.R بازگردد در واقع به روسیه بازگشت.

طولانی ترین فضاپیمایی که به طور مدام و مستمر مورد سکنی قرار گرفت

این رکورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی تعلق دارد و روز به روز رشد میکند. تا ۲ نوامبر سال ۲۰۰۰، ۱۰۰ میلیارد دلار آزمایشگاه در حال حرکت حول مدار به طور مدام اشغال شده و مورد استفاده قرار گرفته‌ است. این فاصله‌ی زمانی _ به اضافه دو روز، از زمان پرتاب اولین تیم ایستگاه فضایی در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۰ _ به عنوان طولانی ترین دوره‌ی زمانی حضور مستمر بشر در فضا نیز شناخته شده است.

طولانی ترین ماموریت شاتل فضایی

شاتل فضایی کلمبیا در ماموریت STS_80 خود در ۱۹ نوامبر سال ۱۹۹۶ به فضا پرتاب شد. قرار بود که این شاتل ۵ دسامبر همان سال به زمین باز گردد، اما شرایط جوی بد و نامناسب این فرود را ۲ روز به عقب انداخت. هنگامی که در نهایت شاتل فضایی کلمبیا به خانه بازگشت تقریبا ۱۷ روز و ۱۶ ساعت در فضا بود _ یک رکورد برای ماموریت فضایی یک شاتل

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: بیگ بنگ


ویدیو مرتبط :
بیگانگان فضایی معرف به خزندگان فضایی درقالب انسان 2