سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اسکای پرس: عراق درصدد تقاضای رسمی برای ورود نظامی ایران


اسکای پرس: عراق درصدد تقاضای رسمی برای ورود نظامی ایران

دیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

منابع سیاسی آگاه اعلام کردند، دولت عراق در حال بررسی درخواست از ایران برای ورود نظامی به عراق برای آزادسازی شهر رمادی از دست داعش است.
به گزارش خبرگزاری عراقی اسکای پرس، این موضوع بعد از ورود نظامی ترکیه به شمال عراق و استقرار نیروهایش در اطراف شهر موصل در داخل دولت عراق مطرح شده تا به گفته منابع آگاه شاید بغداد بتواند جلوی "طمع های ترکیه" در عراق را بگیرد.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «یکی از فراکسیون های سیاسی صاحب نفوذ در داخل عراق روز سه شنبه از شورای وزیران خواهد خواست به طور رسمی از دولت ایران برای حمایت از دولت عراق در جهت آزادسازی شهر رمادی از دست داعش دخالت نظامی کند و به کمک ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراقی بیاید.»
این منبع همچنین گفت: «پیشنهاد تقاضای رسمی از ایران برای ورود به عراق و حمایت از دولت و ارتش این کشور بعد از آن انجام شد که ارتش ترکیه نیروی نظامی به شمال عراق فرستاد.»
وی تاکید کرد، مقامات عراقی می گویند با ورود نظامی ایران به عراق شاید بتوان تا اندازه ای جلوی دخالت بیش از اندازه ترکیه در عراق را گرفت و سدی در برابر طمع های در حال افزایش آن ایجاد کرد.
در همین رابطه روزنامه حریت، چاپ ترکیه در شماره روز یکشنبه خود گزارش داد که ترکیه پایگاهی در مرکز نظامی بعشیقه، 30 کیلومتری موصل ایجاد کرده و در آن 600 سرباز خود را مستقر کرده است. این اقدام ترکیه با موافقت مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق انجام شده است.
این در حالی است که دولت ترکیه برای ورود سربازان خود به خاک عراق دولت بغداد را در جریان نگذاشته بود. آنکارا اعلام کرده است ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش به رهبری امریکا در جریان این ورود نظامی بوده است و دیگر لازم نمی دیده که دولت عراق را نیز در جریان بگذارد. ایالات متحده اعلام کرده از حضور نیروهای ترکیه خبر داشته اما این نیروها تحت عنوان ائتلاف مبارزه با داعش وارد عراق نشده اند.
عالیه نصیف، نماینده مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و عربستان سعودی را به توطئه علیه کشورش متهم کرد و گفت این دو به ترکیه چراغ سبز نشان دادند تا خاک عراق را اشغال کنند.
در همین رابطه وزارت دفاع عراق می گوید اطلاع یافته است که 1200 سرباز ترک در مرز با عراق مستقر شده اند و آماده ورود به خاک عراق هستند.
ترکیه مدعی است که این نیروها برای آموزش نیروهای پیشمرگ وارد پایگاه بعشیقه شده اند. در حالی که منابع خبری می گویند به همراه این سربازها حداقل 20 تانک و سلاح های سنگین از جمله توپ وارد عراق شده است.
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به ترکیه هشدار داد هر چه سریع تر نیروهای خود را از خاک عراق خارج کند و ورود سربازهای ترکیه را خلاف اصول حسن همجواری و نقض تمامیت ارضی و استقلال عراق دانست.
در همین رابطه عصائب اهل حق، یکی از گروه های شیعه مسلح عراق از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواست نسبت به ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق بی تفاوت نباشد و تاکید کرد امریکا درصدد ایجاد آشوب در عراق از طریق ایجاد بحران های جدید است.
گفتنی است مسعود بارزانی اواخر هفته گذشته سفری به عربستان سعودی داشت و با مقامات عربستانی ملاقات کرد. بسیاری سفر او را با عربستان با ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق مرتبط می دانند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مخالفت روسیه به تقاضای آمریکا برای بازرسی شدیدتر از مراکز نظامی ایران