فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جشنواره‌زدگی را از موضوع دفاع مقدس کنار بگذاریم/ تقدیر از خانواده شهدای «مدافع‌حرم»


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت و فتح خرمشهر صبح امروز با حضور حسین مسافر آستانه «دبیر جشنواره»، سیدمرتضی نعمت‌زاده «معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند»، رضا مردانی «رئیس ارشاد خرمشهر» در جمع اصحاب رسانه در مجموعه سالن کنفرانس تئاتر شهر صبح امروز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، از پوستر این جشنواره با حضور دبیر آن و همچنین معاون فرهنگی منطقه آزاد اروند و رئیس ارشاد خرمشهر رونمایی شد. طراحی پوستر جشنواره به عهده مسعود پارسایی بوده است.

بر پایه این گزارش، حسین مسافر آستانه «دبیر نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت و فتح خرمشهر» در ابتدای این نشست، گفت: یکی از اتفاقات مهم که در این دوره از جشنواره افتاد این بود که در فراخوان هم اعلام کردیم که متنی قرار نیست برای دبیرخانه ارسال شود چرا که معتقدیم هنرمندان ما با گذشت زمان و حضور پرثمر در این جشنواره خود بهتر می‌دانند که چه آثاری را باید برای ارائه انتخاب کنند. تقریباً این اتفاق در سایر جشنواره‌های دیگر منطقه‌ای رخ نداده است.

وی در ادامه افزود: مزیت آن این است که دیگر افراد زمان زیادی را برای خواندن متن نمی گذارند که در بسیاری از موارد متأسفانه به علت ازدیاد آن متن نمایشنامه‌ها با بی‌تفاوتی خوانده می‌شد که با این تصمیم شاهد این اتفاق نیستیم و تنها زمانی برای بازبینی اجراهای نهایی نمایش گذاشته می‌شود و تمام تمرکز و قضاوت هیأت انتخاب به روی کیفیت کارها گذاشته خواهد شد.

او همچنین با اشاره به تعداد آثاری که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود طی آماری، گفت: در بخش صحنه‌ای 130 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 9 اثر در بخش مسابقه و 3 اثر در بخش جنبی انتخاب شدند. در بخش نمایش‌های خیابانی نیز باید بگویم با 85 نمایش مواجه شدیم که از این میان 8 نمایش در بخش مسابقه و 3 اثر خیابانی دیگر در بخش جنبی حضور پیدا کرده‌اند.

مسافر آستانه با اشاره به نقش پررنگ منطقه آزاد اروند و حمایت‌هایش از فعالیت‌های فرهنگی در تمام بخش‌ها، عنوان کرد: در طی دوره‌ای که این جشنواره تشکیل شده است منطقه آزاد اروند از آن حمایت کرده است و این حمایت‌ها هم مالی بوده و هم معنوی. لازم می‌دانم عنوان کنم که این جشنواره طی برگزاری با دو ستاد به کارش ادامه داده است. یک ستاد در آبادان تشکیل شد که آن نیز به ما کمک کرد. همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان به جهت اجرای راحت‌تر مراحل قانونی و پشتیبانی از آن ما را حمایت کرد.

دبیر نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت و فتح خرمشهر در ادامه افزود: لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که این جشنواره توسط اداره کل ارشاد استان خوزستان و سازمان منطقه اروند با همکاری مرکز هنرهای نمایشی برگزار می‌شود. روح برگزاری جشنواره صرفنظر از تعداد آثار و سایر موارد باید بگویم به موضوع پایداری و خود فرهنگ مقاومت می‌پردازد آنچه که در فرهنگ دفاع مقدس از جانب مردم به جا مانده و بقایای هشت سال دفاع زنان و مردان این زمین به ثبت رسیده است باید در صحنه هنر ثبت شود تا این فرهنگ ساری و جاری در بین آحاد مردم گسترش پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه دفاع مقدس جشنواره‌زدگی معنایی ندارد، اظهار داشت: جشنواره‌زدگی را در موضوع دفاع مقدس باید از ذهن بیرون ببریم و همچنین در راستای اجرای بهتر آن تلاش کنیم و دست بر مطالعات عمیق‌تری بزنیم. با توجه به منابع غنی و عمیقی که نیز در این زمینه وجود دارد دیگر امروز نباید به سراغ داستان‌های تخیلی برویم و آنها را در این زمینه شاهد باشیم بلکه با توجه به منابع باید به سراغ واقعیات برویم و دقت کنیم که هنوز یادگاران زمان هشت سال مقاومت در میان ما است و از آنها بهره کافی را ببریم تا بتوانیم به مفاهیم دفاع مقدس نزدیک شویم.

مسافر آستانه در ادامه صحبت‌هایش گفت: اکنون در حال دفاع مقدس نیز هستیم به همین جهت مدافعین حرم در جشنواره نیز نقش دارند و بخش‌هایی را در این زمینه و همچنین با موضوع شهادت شهدای غواص شاهد بودیم. دفاع مقدس و فرهنگ آن ساری و جاری است و تکلیف بر هنرمندان است که بر نهادینه شدن آن تلاش کنیم.

سیدمرتضی نعمت‌زاده «معاون فرهنگی منطقه آزاد  اروند» در ادامه این نشست طی سخنانی، گفت: منطقه آزاد اروند از سال 84 کار خودش را شروع کرده است و در ابتدا بخشی از شهرهای خرمشهر و آبادان را در بر می‌گیرد که در سال 92 با تصمیمی که هیأت دولت گرفت و سفر رئیس جمهور شهرهای آبادان و خرمشهر در مجموع در منطقه آزاد اروند قرار گرفتند به مساحت آن منطقه دو برابر اضافه شد و به لحاظ جمعیتی با افزایش 10 برابر روبه‌رو بود. این منطقه به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی بسیار مهم است و از همین جا اعلام می‌کنم هر شهروند ایرانی یک شهروند افتخاری آبادانی است.

وی در ادامه افزود: همواره در طی فعالیت منطقه آزاد اروند حضور در کارهای فرهنگی و هنری یکی از اولویت‌های آن بوده است. خوشحالیم جشنواره‌ای که در سال 75 در آبادان آغاز شد امروز به صورت ملی به آن نگاه می‌شود و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این جشنواره به صورت بین‌المللی نیز کار خود را پیش ببرد.

رضا مردانی «رئیس ارشاد خرمشهر» در این نشست حضور داشت و با اشاره به نحوه اجرای نمایش‌های حاضر در جشنواره، گفت: تالار مهر و اشراق در آبادان و همچنین فانوس خلیج‌فارس در خرمشهر نیز آماده هستند تا گروه‌های نمایشی آثارشان را در آن جا به روی صحنه ببرد. این در شرایطی است که تالار فانوس نواقصی داشت که برطرف شد و به تجهیزات نیروی صوتی مجهز شده است که این از برکات برگزاری این جشنواره بوده است.

بر پایه این گزارش، نعمت‌زاده گفت: چند روز پیش محفل قرآنی را در عرشه کشتی در آب‌های اروند برگزار کردیم یادمان باشد اروند جایی بود که روزی بهانه‌ای برای جنگ به دست صدام بود اما امروز توافق‌نامه‌ای را در آن به امضا رساندیم درست جایی که شهدای غواص ما به شهادت رسیدند تا وجوه دشمنی را به وجوه اتحاد تبدیل کنند و شگفتی است بعد از هشت سال جنگ امروز دو ملت ایران و عراق نزدیک‌ترین پیوند را با هم دارند.

وی در ادامه افزود: این جشنواره فرصتی است که با استفاده از آن بتوانیم شاهد تأسیس سالن‌ها و تجهیز آنها برای گروه‌های نمایشی باشیم. جشنواره تنها یک رویداد فرهنگی  هنری که بار معنوی دارد نیست بلکه در بخش سخت‌افزاری نیز می‌تواند ما را احیا کند. به همین منظور به زودی در اربعین بزرگترین خیمه را در کنار موکب‌های اربعین در منطقه استراتژیک حلبچه خواهیم داشت و نکته آخر اینکه ساخت و پلاتو برای خرمشهر و آبادان در دستور کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

حسین مسافر آستانه در پاسخ به پرسش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، مبنی بر اینکه با توجه به نکته‌ای که مطرح کردید که دیگر نمایش‌نامه‌ای خوانده نمی‌شود و تنها گروه‌های زیادی با هدف حضور در جشنواره آثارشان را به مرحله اجرا می‌رسانند تا بتوانند در آن حضور پیدا کنند اما از آنجایی که از میان تعداد زیاد آثار که 130 اثر بوده و به دبیرخانه رسیده تنها 12 اثر فرصت حضور در جشنواره را پیدا کرده‌اند چه برنامه‌ای برای سایر آثار جا مانده از جشنواره داریم که موجب سرخوردگی افرادی نشود که در حوزه مقاومت فعالیت می‌کنند، گفت: ابتدا باید بگویم که با توجه به تأکید ما به روی کیفیت نباید توقع داشته باشیم که کارهای درجه یکی را شاهد باشیم اما تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. قطعاً این نوع حضور یک ریسک است اما گروه‌ها باید آن را بپذیرند و در صورت پذیرفته نشدن خود را برای حضور در سایر جشنواره‌های مرتبط با کارشان آماده کنند تا کیفیت اثر خود را بالا ببرند تا به بلوغ در اجرا برسند. 

وی در ادامه افزود: احتمال اجرای گردشی گروه‌ها در سایر شهرها نیز وجود دارد و نکته آخر که می‌توان به آن اشاره کرد این است که از خانواده شهدای حرم نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مراسم تجلیل از خانواده شهدای از خود گذشته مدافع حرم