لذت متمایز بودن با چه بهایی


به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):  بسیاری از بانوان ایرانی این روزها طرفدار پر پروپاقرص استفاده از لوازم آرایشی هستند اما واقعا نمی‌دانند که کدام نوع عوارض کم‌تری به دنبال دارد.

اینکه مصرف لوازم آرایش در کشور ما بسیار بالا بوده و ایران یکی از پرمصرفترین کشورها در زمینه استفاده از لوازم آرایشی بوده، حقیقتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

فارغ از این فرهنگ غیراسلامی و غربی جاافتاده در کشور و از سویی واردات بی‎حساب و کتاب این لوازم، موضوعی که نگرانی‌هایی بسیاری به همراه دارد، بحث قاچاق و یا مجاز بودن آن است که سئوالات بسیاری را برای بانوان به همراه دارد.

لوازم آرایشی که در مراکز معتبر بهداشتی عرضه می‌شود با قیمت بسیار بالایی بوده، این در حالی است که دوره‌گردها این لوازم را با قیمت بسیار پایین‎تری عرضه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که این روزها به آن برمی‎خوریم، پایین آمدن سن استفاده از لوازم آرایش است که دختران جوان در سن 15 سال یا پایین‌تر نیز بر اثر اکتساب این فرهنگ غلط، از این رویه پیروی می‎کنند.

با توجه به اینکه استفاده از لوازم آرایش عوارض بسیاری به همراه دارد، لازم است خانواده‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند، در غیر این صورت ادامه این وضعیت فاجعه بزرگی را به‎دنبال دارد.

باید استفاده از لوازم آرایش در کشور ما با توجه به سبقه دیرین و کهن، نهادینه شود.

* مردم تصور می‌کنند لوازم آرایشی عارضه‌ای ندارد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه کارشناسان معاونت غذا و دارو به همراه نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی بازدیدهایی را به‌صورت تیمی از مراکز فروش لوازم آرایش در دستور کار دارند، گفت: در این بازدیدها لوازم از لحاظ غیرمجاز، قاچاق و قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسن مکرمی‌رستمی با اشاره به تشدید بازدیدها از مراکز فروش لوازم آرایش از سال 87 تاکنون، افزود: در ابتدا بازدیدها به‌صورت ارشادی بود و سپس اقدام به جمع‌آوری می‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که در بحث لوازم آرایشی وجود دارد، فروش لوازم آرایش در بازارهای روز است که در این راستا با دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق استانداری مازندران مکاتباتی انجام شد که شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری این مراکز اقدام کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: ذهنیت مردم به لوازم آرایش این است با توجه به اینکه به‌صورت مستقیم وارد سیستم گوارشی نمی‌شود، عارضه‌ای به همراه ندارد، در صورتی‌ که طبق نظریه‎های روز پزشکی، عوارض بسیاری به‌دنبال دارد.

مکرمی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه رُژ لب قاچاق به‌دلیل وجود فلزات سنگین دچار آلودگی سرب است ولی مردم نسبت به این موضوع توجهی ندارند.

وی افزود: همچنین برخی لوازم با توجه به تعطیلی کارخانه در کشور مبدأ همچنان وارد کشور شده، درحالی‌که مردم بی‌اطلاع از این موضوع همچنان این لوازم را خریداری می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تأکید بر اینکه مردم از خرید لوازم آرایش از دوره‌گردها به‌شدت خودداری کنند، گفت: همچنین افراد به برچسب اصالت روی لوازم آرایشی دقت کنند.

مکرمی یادآور شد: موضوعی دیگر برای تشخیص قاچاق یا مجاز بودن لوازم آرایشی این است که روی این لوازم پوششی وجود دارد که در صورت خراش می‌توان کد 16 رقمی را به شماره تلفن اعلام‌شده پیامک کرد و از قاچاق یا مجاز بودن آن اطمینان حاصل کنند.

وی در پایان گفت: افراد در صورت مشاهده تخلف و لوازم آرایش غیرقانونی می‌توانند موارد را به شماره تلفن 01133044432 واحد شکایات معاونت غذا و دارو اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

* لوازم آرایش مشمول قیمت‌گذاری نیستند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه کالاها تابع شرایط قیمتی مختلف هستند، اظهار کرد: برخی کالا توسط دولت، ‌کمیسیون نظارت و بعضی براساس شرایط عرضه و تقاضای بازار هستند.

حسین اصغرزاده بیان کرد: لوازم آرایشی از جمله کالاهای تابع عرضه و تقاضا هستند که مشمول قیمت‌گذاری نیستند.

وی اضافه کرد: واحدهای صنفی با توجه به قیمت خرید و گرفتن سود قانونی، نسبت به فروش لوازم آرایشی اقدام کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان گفت: شهروندان مازندران در صورت مشاهده تخلف و شکایت می‌توانند مراتب را از طریق سامانه تلفن 124 به ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گزارش کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گزارش فارس، مناسب‌ترین راهکار این است که با نظارت دقیق بر بازار توزیع محصولات و افزایش هزینه‌های قاچاق بتوانیم واردات رسمی را جایگزین کنیم.

=============

گزارش از زهرا طاهری

=============


ویدیو مرتبط :
متمایز ۳ (2016 )