فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خسروآبادی: پرونده حریم 157 مکان تاریخی استان تهران تهیه شده است


به گزارش خبرنگار ایرنا رجبعلی خسروآبادی عصر چهارشنبه در نخستین نشست انجمن میراث فرهنگی استان تهران که در استانداری برگزار شد افزود: تاکنون حریم 32 مکان از اماکن تاریخی به تصویب رسیده که 23 حریم مصوب مربوط به شهر تهران، پنج حریم مربوط به شهرستان ری و چهار مورد آن نیز سهم شهرستان شمیرانات بوده است.
وی با اشاره به اینکه 717 اثر تاریخی و فرهنگی استان تهران در فهرست میراث ملی ثبت شده اظهار کرد: از جمله این آثار ثبت شده می توان به 210 محوطه باستانی، 181 مسجد، امامزاده ها و بقعه متبرکه و 79 خانه و بنای تاریخی اشاره کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به بافت های تاریخی ثبت شده استان تهران اشاره کرد و گفت: این بافت ها در محله عودلاجان، بازار و محور فرهنگی تاریخی ولی عصر(عج) پایتخت قرار دارند.
وی شمار آثار واجد شرایط تاریخی و فرهنگی استان تهران برای ثبت در میراث ملی را سه هزار و 458 مورد ذکر کرد و افزود: دو هزار و 300 مورد از این آثار مربوط به شهر تهران است.
خسروآبادی با بیان اینکه ثبت ملی این آثار از جمله دغدغه ها و چالش های اصلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
استان تهران است، تاکید کرد: این آثار باید هرچه زودتر در فهرست میراث ملی کشور ثبت شوند تا از پشتوانه قانونی برای حفاظت از آنها برخوردار شویم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه تشکیل انجمن میراث فرهنگی نقش مهمی در ایجاد حساسیت برای حفظ بناهای تاریخی و آثار فرهنگی استان دارد، گفت: فعالیت این انجمن موجب هم افزایی و هماهنگی بیشتر برای استفاده از ظرفیت دستگاههای دولتی و بخش خصوصی در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی می شود.
وی تاکید کرد: این انجمن قرار است هدایت راهبردی حوزه میراث فرهنگی استان تهران را بر عهده گیرد.
خسروآبادی، حفظ، آموزش، آگاه سازی و فرهنگ سازی در حوزه میراث فرهنگی را مهمترین وظیفه این انجمن ذکر کرد و افزود: باتوجه به آماده بودن بستر سازمانی امیدواریم با فعال شدن این انجمن شاهد تحول ملموس در حوزه میراث فرهنگی باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به حمایت شهرداری پایتخت در تملک، حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی شهر تهران اشاره و اظهار کرد: در این راستا مشارکت بیشتر شهرداری در مرمت و احیای باغ های تاریخی در شهر تهران را خواستاریم.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیشتر آثار تاریخی تهران توسط شهرداری بازسازی و مرمت شده خاطر نشان کرد: آثار تاریخی همچون موزه علی اکبرخان صنعتی، قزاق خانه و ساختمان بلدیه سابق با اعتبار یک هزار و 400 میلیارد ریالی شهرداری تهران در منطقه 12 پایتخت درحال مرمت هستند.
خسروآبادی افزود: این در حالیست که مجموع اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در سال جاری حدود 20 میلیارد ریال است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در ادامه بر ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه میراث فرهنگی در استان تاکید کرد و افزود: امیدواریم با تشکیل این شعبه شاهد کاهش تخلفات قاچاق و تخریب میراث فرهنگی و تاریخی استان تهران باشیم.
انجمن میراث فرهنگی استان تهران، بیست و ششمین انجمن میراث فرهنگی استانی است که در کشور تشکیل شده است.
گفتنی است این نشست با حضور جمعی از فعالان و اساتید باسابقه میراث فرهنگی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برگزار شد.
تهرام/2079/9306// 1625

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تاریخی -روستای تاریخی سیاوشان که خبرنگاران تلویزیون نزدیک سی سال پیش به آنجا رفتند و گزارش تهیه کردند . حتما ببینید