افزایش 2.20 دلاری شاخص قیمت سنگ آهن ایران


همزمان با آغاز سال نوی چینی، شاخص قیمت سنگ آهن ایران بیش از دو دلار دیگر صعود کرد و به 42 دلار و 34 سنت رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که پیش‌بینی می‌شد با آغاز تعطیلات سال نوی چینی و کاهش تقاضا برای سنگ آهن بازهم قیمت این ماده معدنی کاهش یابد، اما قیمت جهانی سنگ آهن و به تبع آن سنگ آهن ایران در ابتدای این تعطیلات با افزایش همراه بود.

سنگ آهن حدود دو سال است که وضعیت خوبی ندارد و قیمت آن دارای نوسانات زیاد و عمدتا رو به کاهش بوده است، در این شرایط کارشناسان نیز پیش‌بینی خوبی برای وضعیت این ماده در سال 2016 ندارند، اما نکته مثبت برای سنگ آهن ایران در هفته‌های اخیر افزایش حدود هشت دلاری شاخص قیمت از هفته‌های پایانی 2015 تاکنون است.

این افزایش قیمت در شرایطی است که شاخص قیمت سنگ آهن ایران در اواسط دسامبر 2015 به 35 دلار به ازای هر تن هم رسید، اما از همان زمان بار دیگر این شاخص رشد خوبی کرد و با چند نوسان در هفته جاری به بالای مدار 40 دلار برگشت.

رکود در بازار سنگ آهن از زمانی آغاز شد که رشد اقتصادی چین و در پی آن تقاضای این کشور به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ آهن کاهش یافت.

البته رکود در بازار جهانی فولاد را هم می‌توان از دلایل اصلی این موضوع دانست، از سوی دیگر گفته می‌شود که چین قصد دارد کمی از ظرفیت تولید فولاد خود را متوقف کند، که نتیجه این کار کاهش نیاز به سنگ آهن خواهد بود.

در عین برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال‌های آینده هند می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای مصرف سنگ آهن به جای چینی‌ها باشد.

از سوی دیگر، دولتمردان ایرانی نیز در پی تولید 55 میلیون تن فولاد برای پنج سال آینده هستند که در صورتی این امر محقق شود، ایران نیازی به صادرات سنگ آهن نخواهد داشت.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور حدود 22 میلیون تن است و رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی تا پنج سال دیگر کار سختی نیست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت شمش و سنگ آهن منجر به افزایش چشمگیر قیمت فرآورده‌های آهنی شد