مذهبی


2 دقیقه پیش

پیشگویی امام صادق (ع) از فتنه های آخرالزمان و راه های مقابله باآن!

به گزارش «شیعه نیوز»، باور و پذیرش این واقعیت ها برای سخت است که قبول کنیم امروز ما در دنیایی زندگی می کنیم که آلودگی های روحی، دامان همه بشریت را فرا گرفته است، حفظ ایمان ...
2 دقیقه پیش

تصویر کعبه در 140 سال پیش

چقدر زیبا ، ساده و بی آلایش با این تصویر چقدر آدمی احساس آرامش میکنه چه برسه به اینکه اونجا حضور داشتی ، ولی امروزه روز . . . . . لعنت خدا بر آل سعود



چرا افغانی ها را دشمن نظام می کنیم؟!


به گزارش شیعه آنلاین، آمار دقیقی از تعداد مهاجران افغانی که در ایران سکونت دارند، وجود ندارد اما آمار غیر رسمی حاکی از آن است که بین 2 تا 3 میلیون نفر از کشور دوست و برادر، افغانستان در خاک ایران حضور دارند.

در مورد اینکه چه تعداد از این افغانی ها پیرو مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و چه تعداد از اهل تسنن هستند نیز در دست نیست اما باز هم آمار غیر رسمی حاکی از آن است که بیش از 60 تا 70 درصد افاغنه ساکن ایران از شیعیان هستند.

در طول 40 تا 50 سال گذشته که افغانی ها در ایران زندگی می کنند، بخشی از آنها موفق شده اند در دوره های مختلف و از روش های گوناگون تابعیت ایرانی کسب کنند اما اکثر قریب به اتفاق آنان یا به طور رسمی مقیم ایران هستند و یا به طور غیر قانونی در خاک کشورمان حضور دارند.

در این گزارش بحث ما در مورد آمار و یا علت و چگونگی حضور شهروندان افغانی در ایران نیست بلکه ما در این مطلب قصد داریم به برخی رفتارها و اقدامات رسمی و غیر رسمی ایرانی ها با شهروندان افغانی اشاره کنیم که باعث شده و می شود که آنها به مرور زمان از دوست و طرفدار نظام جمهوری اسلامی به دشمن نظام، انقلاب و ایران و ایرانی تبدیل شوند.

یکی از اصلی ترین اقدامات رسمی که در ایران علیه افغانی ها صورت می گیرد، روش برخورد با آنها در تحصیل است. سال های سال دانش آموزان افغانی که بیشترشان هم متولد شهرهای مختلف ایران هستند، نمی توانستند مانند دانش آموزان ایرانی به مدرسه بروند و از تحصیل و آموزش بهره مند شوند.

در برخی برهه های زمانی هم فرصت برای بخشی از آنان پیش آمد که بتوانند به مدرسه بروند و در کنار دانش آموزان ایرانی به تحصیل بپردازند اما دولت پرداخت هزینه ای اضافی را بر آنان متحمل کرد.

اما سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای دستور دادند که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارد باید در مدارس دولتی ثبت‌ نام شوند.

این یک تصمیم بزرگ و تاریخی بود و از مهمترین تصمیمات عالی نظام جمهوری اسلامی در تاریخ 30 یا 40 ساله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران به شمار می رفت.

به رغم ورود مستقیم مقام معظم رهبری به این موضوع و صدور دستور مستقیم معظم له در این باره، اما بررسی های میدانی خبرنگار شیعه آنلاین در برخی شهرهای ایران نشان می دهد، هنوز که هنوزه دانش آموزان افغانی از این موضوع محروم هستند و در برخی شهرها و معدود مدارسی که دانش آموزان افغانی را پذیرفته اند، مانند قبل و چندین برابر سابق پول از خانواده های آنان – که بیشتر این خانواده ها فقیر هستند – دریافت می کنند.

متأسفانه هنگام گفتگو با برخی والدین افغانی های مقیم ایران، آنها شدید ترین انتقادات را متوجه مسئولان دولتی جمهوری اسلامی ایران کرده و آنها را حتی ضد ولایت فقیه نامیدند زیرا دستور رهبر معظم انقلاب را عملی و اجرا نکرده اند.

اما اگر بخواهیم به یکی دیگر از اقدامات و رفتارهایی که در ایران با افغانی ها صورت می گیرد و باعث شده آنها دل خوشی از ایران و ایرانی جماعت نداشته باشند، رفتار تحقیر آمیز، توهین آمیز و بد بیشتر شهروندان ایرانی به افغانی هاست.

متأسفانه بسیاری از شهروندان ایرانی به گونه ای با افغانی ها رفتار می کنند که گویا ما در عصر برده داری هستیم. به آنها به چشم تحقیر و توهین نگاه می کنند. انگار نه انگار که آنها هم انسان هستند و می فهمند و احساس دارند و ناراحت و خوشحال می شوند!

شاید این شهروندان افغانی در داخل ایران به دلیل شرایطی که در آن زندگی می کنند نتوانند پاسخ این توهین و تحقیرها را بدهند اما بدون شک درون قلب خود از ایران و ایرانی ها دلخوره و آزرده خاطر می شوند و هنگامی که پای آنها به خارج از ایران می رسد، احساسات واقعی خود نسبت به ایران و ایرانی ها را بروز می دهند و حتی بسیاری از آنان به طور علنی و آشکار به انتقاد از کشورمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می پردازند، علت این مسأله همه رفتارهایی است که در طول سالیان سال ما شهروندان ایرانی با شهروندان کشور دوست و برادر یعنی افغانستان داشته ایم.

به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که دست از چنین رفتارها و اقدامات بکشیم و کمی در برخورد و تعامل خود با شهروندان افغانی بازنگری کنیم. همچنین جا دارد مسئولان وزارت آموزش و پرورش هر چه سریع تر اقدامات لازم برای عملی شدن دستور مقام معظم رهبری را انجام دهند تا دانش آموزان افغانی نیز بتوانند مانند دانش آموزان ایرانی در مدارس دولتی تحصیل کنند تا شاید با این کار بتوانیم بخشی از ظلم و توهین هایی که به افغانی ها در طول سه یا چهار دهه گذشته اعمال کرده ایم را پاک کنیم.


ویدیو مرتبط :
بزرگترین دشمن نظام اسلامی